May 29, 2009

PARAS DAN RUPA...

BY Rose Harissa IN 41 comments

Salam semua...
Hubby pernah pesan kat aku, biar rupa tak lawa asalkan tahu jaga diri, hati baik dan pakai cantik-cantik. Pesanan yang dibuat bila aku nangis dengar orang kutuk aku tak padan dengan dia. Masa dengar tu rasa lega jugak... almaklumlah hubby yang pujuk... Sebab tu aku lepas bertudung, nak gi kedai depan pun siap lipat dan pin tudung. Supaya hubby tak malu jalan ngan aku .
Tapi kadang-kadang tu masih ada gak rasa tidak relevannya pesanan itu. Kadang-kadang hati yang diprovok oleh syaitan yang direjam ini selalu gak berkata-kata, kalau dah muka tak lawa, pakai lawa-lawa pun tak nampak lawa jugak! Macam tak bersyukur bunyinya kan? Tapi apa perasaan anda kalau rupa anda diperkatakan. Macam aku, berapa ramai orang sering mempersendakan gigi aku ni . Sampai masa kat UTM dulu, budak-budak sengal batch architecture siap gelarkan aku 'hantu gigi'. Aku nangis sorang diri bagai nak rak. Sebab tu aku tak pernah ada hati pada budak-budak arkitek yang lebih memandang rupa (tapi bila diorang kahwin sekarang, rupa bini diorang takdelah lawa mana pun... )
Nak tahu lagi satu cerita sadis? Kisahnya, artikel aku tentang IRC pernah keluar dalam suratkhabar masa study dulu, siap dengan gambar (hitam putih). Aku simpan keratan tu dalam rak dalam bilik yang aku kongsi bersama watak sampingan dalam BCM. Entah macam mana, keratan akhbar tu hilang. Puas aku cari. Tup-tup aku dapat surat mengandungi keratan akhbar tu. Siapa yang buat semua tu? Wallahualam... Tau isinya apa? Antaranya...
'Eh Nora, kau ingat kau dah masuk suratkhabar, kau popular ke? Tapi apsal gambar kau dalam suratkhabar ni nampak cantik hah? Padahal kau kat luar tak cantik pun. Kau buat pembedahan plastik ke? Tapi, aku tau kenapa, sebab kau kulum gigi kau yang 'jongang' tu! Hahaha!'
Ha, apa perasaan korang? Perasaan aku? Sedih amat... . Kebetulan muka aku dalam gambar tu nampak cantik sikit nampak macam budak kiut dengan rambut bertocang. Aku ingat sampai sekarang isinya sebab ia amat-amat mendukacitakan aku sampaikan buat aku mula jadi kera sumbang, malas berkawan dengan sesiapa. Mujur ada Azalan masa tu... hehe...
Sekarang, paling aku sentap bila orang tak ada mood beli atau baca buku aku bila tengok gambar muka aku kat profil dalam buku. Perghhh... susahlah aku nak cari makan lepas ni, buku tak laku atau jadi tak best disebabkan rupa penulis... sedih sungguh... Rupanya selain faktor cover tak cantik, faktor rupa penulis pun memainkan peranan buku laku tak laku ya ? Agaknya zaman sekarang kalau nak jadi penulis pun kena berwajah cantik, kaya dan glamour baru orang nak beli buku tu ya... susahlah orang macam aku ni, insan biasa yang tak punya apa... hahah, ayat sendu...
Nampaknya lepas ni aku kena kumpul duit untuk pakai pendakap gigi. Biar tahun-tahun akan datang, aku dapat senyum dengan yakinnya macam iklan ubat gigi bila bergambar... Sebenarnya dah lama nak pakai... tapi tau ajelah... mahal... tapi kalau tak pakai, susah, sebab aku kalau bergambar muka mesti nampak garang atau masam sebab susah nak senyum, takut nampak gigi . Setahu aku, Tuhan tidak pernah melarang manusia dari melakukan sesuatu untuk mencantikkan diri jika ia menimbulkan aib dan menjadi gurauan orang lain. Bila kekurangan diri itu membuatkan kita kurang yakin berhadapan dengan orang ramai... aku tak ingat dah hadis tu dan fatwa tu... korang google ler sendiri...
Tapi hubby dan Ik marahlah pulak bila aku kata nak pakai pendakap gigi... susah gak camni...
Dengar cakap suami dan anak, atau ubah perkara yang jadi bahan gurauan orang lain?

Tapi bila difikirkan balik, ah! Lantaklah apa orang nak cakap... jadi diri aku memang best! Sebab aku ada tangan yang boleh melukis cantik-cantik, ada hubby yang punya rupa chinese look dan anak yang comel lagi witty! Hahaha, pujukan sengal untuk diri sendiri. Kena pinjam tagline Loreal.. because I'm worth it!

41 comments:

  1. sis,
    meh sini adik nak kabo...hiks..
    rupa paras bukan ukuran kak...
    yang penting keikhlasan, kejujurans dan budi pekerti yg mulia..chewahh!!..
    ala kak..biar p lantak orang nk cakap apa pon..tak semestinya penulis tu cun melecun, novel dia best..ntah2 hancusss...
    ikut kata suami akak..klu dia x bagi, jgn le buat..durhaka namanye...hihihi..

    derang jeles tu benonye...
    sbb derang x dapat pakwe/ suami yg encem2..hehe

    dah le..akak x yah pk psl kecantikan luaran..
    pakai kemas2, pakai make up sikit..dah cun pon..
    bg saya akak ok jek..x der cacat celanye...

    bodoh ler derang klu nk beli novel nak tgk muke penulis dulu...
    klu penulis lawa, beli..
    klu x lawa, x beli..ntah pape ler..hangin plak aku ni..haha

    pssttt...en cerpelai x dapat kuarkan novel tahun depan..kesian dia..bukan rezeki dia..

    ReplyDelete
  2. Salam Rose,

    Bila ko tulis mcm tu, aku pun sedar juga...kdg2 ada juga org heran ngan aku...ko tau aku kan...badan aku kan besar...tp klau ko perasaan hubby aku badan sederhana, muka jgn lah ko ckp, udah lah mcm cina dan tinggi, bg aku kategori hubby handsome..beb.
    ada juga org mengata...dah lah muka aku nie kan... kdg2 sedih juga..tp aku doa kat dalam hati dan sembahyang ..biarlah aku n hubby akan sentiasa bersama.....amin...amin... Tp kdg2 susah juga hati klau hubby jln2 tu tp aku rasa hubby aku tu tau akan diri dia....tp aku rasakan Rose, itu semua tak penting..yg penting hati kita dan hati hubby kita faham kan...kan.. dan hubby kata kta tetap cantik di mata mereka....
    Aku pun ikut geram...maklum kdg2 ada juga prmpuan yg gedik2 kat hubby aku...tp aku bersyukur, krn selama ini hubby aku tak kta mcm2 kat aku..aku kira dia hapi ngan aku lah....
    Hah....keluar pula mbebel kat sini...nak kongsi mcm mana ko rasa....hehehee....
    Apa pa pun... TLT apa yg kita rasa......

    ReplyDelete
  3. Fieza : hah... tu dia sesekali fieza a.k.a wife cerpelai berceloteh... sungguh terharu rasanya di hati ini... terubat luka di hati ini membaca begitu tulus sekali kata-kata mu itu dik... huhu... hahahahahaha... apa ayat karat ni tah... kekek
    tengkiu fieza...
    pasal novel cer tu... ko pujuklah dia agar tidak berdukacita... tahun sis terbitkan di bawah syarikat sis iaitu syarikat buku kita enterprise... hahahhaha...

    Leeya : sendu pulak aku bila baca luahan ko tu... iyalah kita rasa benda yang sama... cuma aku ni nasib baik hubby tak menggatal... setakat yang aku tahu la... sebab dia kata dia dh tua nak mengorat pompuan cantik... hahaha...
    yang penting dalaman mesti cantik ya leeya... hati budi tu... :)
    mekasih leeya... tetiba aku rasa melankolik lak dah... huhu...

    ReplyDelete
  4. hye kak ros..
    dh lame x singgah page akak..
    btw bile adeq bace entry akak,bgg pon de dgn pendapat org len psl benda2 neyh sumer..
    bg adeq,bile akak dpt kritikan cam gini,sbnrnyer dorg jeles ngan kejayaan akak..
    xpe la kak,x sumer org berpuas hati dgn ape yg kite ade..
    cam adeq pon de gak org sumpah seranah n dengki mendengki neyh..
    tp kite tawakal & redha jerk dgn ape yg kite de..
    bg adeq,at least akak de husband utk support akak maju ke depan..
    juz be smile & buang jauh2 ape org nk kate & mesti kene rase yakin..;))
    btw,psl paras rupe penulis tuh ukan motif utama yg chanteq baru leh laku buku tuh..
    skg zaman moden,org dh leh nilai yg ane bagus atau buruk..
    byk cth sbnrnyer kalo nk diikutkan..
    cume nyer tepuk dada tanye selera..
    gud luck akak..
    xmo sedey2 hea..
    muuaahhxx..;))

    ReplyDelete
  5. Salam roses...
    i cuma bagi u pujukan ini....bukan bebelan...jangan dengar apa org kata. jadi diri sendiri lg best.yg penting hati,budi pekerti dan keikhlasan. mrk kutuk awak biarkan, to me u are special. i x dpt nak lawan awak dlm bidang awak sebab awak ada cara teristimewa.i dah rasa semuanya roses....semua yang u rasa. malah kena tuding begini : U takkan berjaya dengan telinga u yang pekak. hah....bertahun i bawa word ini menjadi nanah dalam hati namun i bjaya buktikan yg i boleh bjaya juga...alhamdulilah. siapalah kita utk menolak takdirNya....kita diuji dgn banyak perkara......b yourself, roses. menulis dan terus menulis...dan i antara yang menunggu hasil karya u sampai i mati esok............................insyaAllah.

    ReplyDelete
  6. rose.. kalau kita asyik dengar cakap orang aje.. mmg tak boleh hidup... so lantak dioranglah... asal kita tau jaga diri.. jadi diri sendiri lebih baik dr hipokrit. mcm kak ida ni.. walau body dh masuk kategori gemuk.. tp selamba aje... posing sakan jugak.. hahaha... janji hati ceria.. bila hati ceria.. wajah pun berseri...
    rose sabar yea... ALLAH MAHA KAYA ...

    ReplyDelete
  7. Salam
    Alahai kwn setangkang pecahku...Usah dipeduli ckp org, nnti tak ke mana. Sprti dlm entry yg prnh saya tls...cntk bkn letaknya di muka, kalau stakat lawa tapi perangai teruk tak guna jugak. Kalau saya sendiri mmg tak tgk kat muka lawa tp muka hatinya hehehe

    "SABDA NABI S.W.T~DI dlm diri seseorg anak adam itu ada sketul daging yg mana kalau baik daging itu maka baiklah manusia itu dan kalau busuk daging itu, maka jahatlah manusia itu.Itulah hati".

    ReplyDelete
  8. emmmm .. .menulis pun nak kira hensem ke lawa ke nora?

    ReplyDelete
  9. Hahahaha..
    Bini gua memang suka cerita merepek nih.. Masa bila pulak gua berdukacita?.. Sedangkan manuskrip pun gua tak siapkan lagi.. Lagi 5 kali hari raya kot baru siap.. Edehh..!!

    Alaa.. biasa la tu sis.. Orang kata first sight is facial rather than your heart.. (pehh.. sejak masuk tadika balik nih, berlagak laa pulak cakap omputih..)

    Cuba tengok balik, DJ terkenal Mariamah Tijo tak pernah tunjuk muka tapi tetap top banget.. Tapi sekarang ni DJ dah macam artis..!! Dunia ni macam advertising thing.. Sapa selalu tunjuk muka, dia laa yang berjaya.. Nak-nak pulak yang gebu dan punya gigi yang baru dicabut pendakap untuk luruskannya..

    Gua lebih suka dengan tulisan yang punya jiwa.. Membawa daku ke alam fantasi yang tidak tercerna oleh dekorasi luar minda.. Agar bisaku payungkan panji-panji yang mengukir kata lena berkeluk di lubuk sanubariku yang tercirit dek kerana tersalah makan karipap basi tempohari.. Kira ni sudah hampir tujoohh kaliii..!!

    ReplyDelete
  10. Aien : aduhai... akak terharu membaca komen aien tu... rasa semangat pun ye jugak... hehe... akak tabik aien kerana menunjukkan kematangan aien...
    terima kasih...

    Liza : Salam Liza... terkedu saya membaca kisah liza... tapi baguslah kerana kadang2 kala cacian orang tu la yang buat kita mahu membuktikan sesuatu... liza jangan bimbang, saya tidak mudah patah semangat sebagaimana liza kuat menghadapi tohmahan orang dan mengenepikan kata2 orang tu... take care liza

    Kak Ida : saya sentiasa kagum dengan kak ida... kerana kak ida sangat comel...nampak sangat yakin melalui pembawakkan diri kak ida... sungguh terserlah! terima kasih, saya pinjam semangat kak ida... :)

    Salbie : waaa... kawan setongkang... kekeke terima kasih... nanti saya singgah baca blog salbie dan tinggal komen... kalau tak sempat, lepas saya balik dr kmpung la... neway,mekasih kerana memahami

    Khar : rasa macam dah kene cam tu la sekang... kene buat make over nampaknya... hahahha

    Cer : hehehe... saja je nak mendramatikkan keadaan... bagi nampak ranjau berduri sikit dalam menulis ni... bukan boleh hari ni tulis, esok lusa kuar... contoh macam ko la... 5 kali raya baru siap... hampes sungguh!
    ko kalo bercakap, tak buat orang ketawa memang bukan cerpelai la namanya... sib baik sis masih ayu di kerusi ni mengawal ketawa supaya tidak dipandang serong oleh suamiku... hahhaha

    apa2 la cer... macam ko kata, zaman sekarang ni zaman advertising... aduii... kena buat make over ni... bagi gebu2... kekeke

    ReplyDelete
  11. salam che rose..
    isk2..akak ada satu soalan..klu sumer orang nak dijodohkan cantik sama cantik, sama lawa, sama bijak, abih apa jadi yang tak cantik, tak lawa tak bijak?
    Akak da jmpa che rose dan hb che rose.. padan je...
    Che rose tahu tak, ramai penyanyi yang suara sedap giginya tak brp comey..what I mean to say.. setiap orang ada kelebihannya.
    Che rose pun walau katanya gigi tak lawa..(akak tak perasan pun) tp senyumnya manis..senyum sokmo deh!
    Cantik blh laku buku?? yer ker.. ada gak yang org kata cantik tapi novel dia suam2 kuku jerk..! Alah che rose sendulik apa org cakap..! Apatah lagi yang sesedap mulut nak mengutuk...lupa ke dia yang dikutuk tu ciptaan Allah! Sanggup tanggung dosa depa yer?

    ReplyDelete
  12. che rose sengalnya mereka sume yg berpkran begitu.... dulu dhanpun rasa camtuh... sume ckp mcm xpadan.. esp my MIL tp dah jodoh... lantak pilah dorang nak ckp janji kita bahagia...
    teruslah menulis dan melukis rezeki ada dimana2.... mudah2an org mcm kita ni terus tabah...
    muahhhs








    l

    ReplyDelete
  13. Kehkehkeh..
    Takyah laa bagi gebu sis.. Cakap dengan diorang kalo nak gebu pegi makan debu laa.. Eh? apa daa..

    Yeke gua buat lawak sis?.. Gua serius nih.. Tak nampak gua tengah buat muka cam Kublai Khan ni?..
    Kehkehkeh..

    ReplyDelete
  14. Sabar Nora sabar, benda macam nie memang selalu terjadi...ada rupa ada harta baru ada respect...(tu motto org yg BODOH) sebab sebagai peminat novel kalau Nora hasilkan novel yang menepati citarasa dan mengundang kepuasan memang orang suka beli karya Nora...sebelum nie saya pun tk kenal siapa Norhayati Berahim, saya pun tetap beli novel dia sebab dia bagus dalam dunia penulisan (TAIKO bagi saya). Kak Yati berani...jadi apa kata Nora pinjam semangat Kak Yati tu...
    pst...apa pun kalau ada yang masih tak puas ati dgn paras rupa Nora dia org peduli apa? Allah jadikan setiap manusia ada kurang ada kelebihannya...w/pun nora kurang paras rupa tapi BAKAT Nora tu ada yang dpt copyright ke? ...

    ReplyDelete
  15. salam kak rose,akak janganlah down sgt sebab akak ada bakat yg sangat besar...saya sendiri pun biasa kena mcm akak kena...masa saya kecik2 dulu,time tu ayah pun xlah poket tebal so saya xdptlah bergaya sakan... so ada gak lah kena hina...hinaan plg saya xbleh lupa,masa sorang mak cik ni (kenalan ayah) cakap "anak encik fadhli ni xlawa lah"...tersentap giller la...pastu masa sekolah menengah saya pakai cermin mata lagi la hancus muka saya...saya gak ada gigi yg xcantik...bila nampak gigi muka saya nampak lg matured so senyum kena tutup mulut...ehehehe...tp walaupun muka saya xlawa saya rasa Allah tetap adil...sebab saya ada bakat lain yg mungkin org lain xada...bg kak rose plak,saya yakin akak bleh gi jauh...novel terbaru akak dgn alaf21 pun saya rasa ada peningkatan...semakin best...


    kita memang xmampu nak puaskan hati semua org yang penting kita menghargai org yg sayang akan kita...

    p/s-betulah suggestion hubby akak,pakai lawa2...tudung style baju cun confirm nampak "ayu"...hehehe....=D

    ReplyDelete
  16. salam rose sedih dengar certa rose..jgan peduli apa urang cakap rose bagi liza kecantikan tu tak kan kekal lama ia kan berubah meingkut peredaran masa dan yang tak kan berubah hati kita rose,biar hati kita yang cantik dan allah dah jadikan kita dgan apa adanya rose dan kita patut bersukur dgan rupa yang ada walau pun kita tak cantik tapi tangan rose cantik dan berbakat itu yang kita mahu rose...manusia ni kadang2 tak pernah dari bersifat denki dan sebagainya keculi yang menbezakan kita ialah dgan beriman pada allah,jika ingat akan allah maka manusia akan takut akan azab yang allah datangkan bagi yang bersifat dengki dgan kebolhan kita dan rose banyak2 bersabar..

    ReplyDelete
  17. uits nora..
    ko abai kan jer per org nk kata...
    mmg x der manusia yg x dengki ngan manusia kt dunia nih..
    x yah la ko riso part org x beli novel ko...
    budus la manusia yg beli kerana roper penulis..
    engat roper lawo karya best ker??
    sbb ko kawan aku... aku sumpah manusia2 budus yg x beli novel ko sbb roper pas ni tiap kali dia beli novel dapat novel yg x best.. sumpah di mansuhkan lepas dia beli novel ko... huhuuuh...

    ReplyDelete
  18. salam akk syg,

    Tiba-tiba jer rasa sentap baca entry akk yang nie. Yerkla,lupekan ape yang orang nak kata, kita ttp diri kita. Orang lain tak tahu ape yang kita rasa,bukan semua yang lawa 2 perfect. Sy pun pernah kena gak mcam akk taw. Yerla, sy nie hitam dah lah hodoh! tak lawa, selalu kena kutuk. Selalu kena buli sbb muka sy hitam. Pernah gak kwn2 tak kwn dengan sy sbb sy hitam. Lps 2, sy jd give up. Sy xske kwn dgn bdk perempuan. hahhah :D
    sy jd tomboy sy bnci org kutuk2 sy. sy bnci kwn dgn dak perempuan, bajet perasan lawa semua.skrg, mentang2 lah sy dah keje. semua wat bek dgn sy suh nie suh 2.. hahha :D

    *blaaa sume, kalo ade kwn mkn kwn pon wt pe, bek xyh ade kwn lagi sng. ngeh ngeh!!

    - Pasal novel akk 2, spe yg b o d o h sgtsgt arhh, beli novel tgk spe penulis, mmg tak ade utak lah kot. Beli setakat nk tgk penulis lawa. bek tak yah beli,!! Yang penting isi pati novel 2 yg pntng. Sdp di baca, sdp utk orang membeli.. Memberi kepuasan utk mmbaca bukan setakat 2 3 helai dah bce novel dah boring.. hahahaa

    - Ohh, sal pendakap gg 2 akk bek tak yah kalo hbby & ik tak bagi. bek xyah pkai je sng!!!

    Sy tetap sokong akk!!
    biarlah apa orang nak ckp tentang akk, sbb sy rasa akk lebih lawa dr orang yg kutuk akk 2.. dorank tak ada apa yang akk ade!!!

    ReplyDelete
  19. salam rose...

    ` n3 awak ni mmg sadis sebab tak patut la org2 yg tak berkenaan tu cakap macam tu...bila diaorang cakap macam tu maknanya diaorang kutuk ciptaan allah swt..biar diaorang..nanti allah balas...sbnrnya saya pun penah kena sound sadi gitu..almaklum la saya ni pun tak lawa mana pun..ada sorang manusia ni dia sound "kau jangan senyum la, senyum kau tak lawa langsung" dan sejak tu saya tak berapa suka nak senyum kat sesapa sebab masih terdengar-dengar suara yang mengutuk tu...

    ` pasal buku pulak kan, pada saya, tak guna muka cantik/hensem tapi buku tak best langsung..biar la sederhana tapi bila kuar novel memang meletup..cakap pasal meletup, saya belum buat lagi n3 tntg novel awak..nanti ek...busy sikit..

    ReplyDelete
  20. salam. pnjang sungguh komen2 kat cni... ramai pnyokong weh... apapun nak bitau br abis baca serasi di hati. komen : mmg serasi dgn koi.. skang dlm proses : Tuhan lebih tahu...

    ReplyDelete
  21. Nora...

    1st time jumpa Nora kat pesta buku baru ni setelah diperkenalkan oleh Rinn, I rasa u ok je...in fact, dlm hati dok ckp...sweet si Rose Harissa ni..kan ada gambar kita berdua, mmg i tgk u, cute minah ni...betull..bkn nak menyedapkan ati u ya..

    Kisah benar..

    ReplyDelete
  22. Kak Nik : adehhh... terkedu baca komen kak nik... macam terbayang pulak kak nik membebel...sib baik kak nik tak perasan gigi saya yang tak cantik tu... kekekek... tengkiu kak nik... atas bebelan dan nasihat yang berguna itu... hehehe

    Dhan : kita berkongsi rasa yang sama... tapi takpelah kan,.. janji hubby sayang kita lebih... hehehe... tengkiu dhan...

    Cer : ko kan kalo tak buat lawak bukan cerpelai ler namanya.,.. hahhaha

    QBC : tiba2 aku jd bersemangat membaca komen ko tu... terima kasih kerana menyokong aku... err... buku2 aku kat kedai buku ko tu laku ke idak? kekeke... soalan sengal...

    Fad: sedih pulak akak baca cerita fad tu... isk isk... sabar ler fad... kita berkongsi rasa yang sama juga... terima kasih sebab Fad tak jemu sokong karya2 akak... :)

    Liza : terharunya baca komen liza... saya takde niat pun nak buat orang sedih... cuma berkongsi dengan orang lain yang mungkin pernah rasa benda yang sama dengan saya... tengkiu liza

    lavender ungu (fiza) : hahaha...lawak lah pulak komen tu... ada ke sumpah2 ni boleh dimansuhkan... kekek.. apapun, aku terharu sebab ko sudi baca karya2 aku yang tak seberapa tu... :)

    Cikyuyu : alamakkk... citer cikyuyu lagi sedih aa... tapi cikyuyu sama je cam akak... akak tak suka kawan ngan pompuan dulu2... akak kawan ngan laki...kekeke tapi ada gak budak lelaki yang kutuk, akak bagi penyepak aje... kekkek...
    pasal pendakap gigi tu... pilihan terakhir la akak buat... nak mekap keta dulu...heheheh
    tengkiu cikyuyu sebab dari dulu sampai sekang tak pernah jemu sokong akak dan karya2 akak... cayang cikyuyu...

    adhan : laa... adhan pun pernah kena sound camtu ke? jadi kita serupalah payah nak senyum sebab terngiang-ngiang lagi cakap2 orang tu... tapi pedulilah kan...
    terima kasih bagi nasihat...
    pasal buku saya tu jangan susah2... bila2 yang adhan senang, boleh bagi komen... :)

    kabussenja : ituler... aku pun terkejut... hehhe... mekasih untuk diorang... dan mekasih jugak untuk ko. Lega aku sebab SDH serasi ngan ko... harap TLT pun camtu

    cekputeh :amboi cekputeh.... segan saya membacanya... kekeke... mekasih banyak2 cekputeh...

    ReplyDelete
  23. yerk akk!! apa pun orang nak cakap pasal akk. sy tetap sokong akk!!.mybe yng kutuk akk 2, die jeles kat akk kot.. hhahah :D

    bia la. sejauh mne pon kita. kita tt p kita kan. so? smpai skrg pon sy ttp kwn dgn dak laki.. org nk ckp ape2 pon xkesah dah.. sy xlawa ke,? xskt kn aty org... hahhaha :D kn akk,?
    jji idop bhgia..

    ReplyDelete
  24. Cikyuyu : patut aa cikyuyu ala2 rock gitu, rupanya sbb kawan ngan budak laki... kekek... takkisah lah... kawan ngan budak laki ni dapat jauhkan diri dari mengumpat gak sebenarnya... kekeke..
    ya, janji idop bahagia... :)

    ReplyDelete
  25. hahhaha :D
    yelaa.. skg pom rock!
    pegi keje je pkai bju kurung!
    balik umah tada ayu ayu dah..
    rock la..
    lpk2 kedai mkn.
    round2 moto!! hahhaha :D

    sbb 2 dak laki kat umh tkt nk kaco uu..
    ngeh ngeh!!

    Peace!!

    ReplyDelete
  26. hahahaha... cayalah cikyuyu round2 ngan moto... akak pun dah terlupa camna nak bawak motor sejak2 tau bawak kete...

    ReplyDelete
  27. sama la ngan aku nora...
    sejak pandai bawak keter..
    sampai goyang2 bawak motor..
    cuak tahap cipan..
    hahhaha

    ReplyDelete
  28. hahahaha... aku sekang jadi pembonceng je kalo naik motor... baik naik kete, ada bumbung... hahahha

    ReplyDelete
  29. alah kak...mulut org bukan leh tutup. jenis tak qadar ke diri. masing-masing meletakkan kesempurnaan atas diri sendiri. tu lah masalahnya manusia ni kan.

    tapi apa2 pun, akk optimis ye. tak semua org cantik sebab dia lawa. kalau perangai huduh takleh nak repair jugak. plg bagus jadilah diri kita sendiri. takyah hipo2.

    setiap org ade lebih kurangnya. bersyukurlah dengan kurniaan Allah.

    ReplyDelete
  30. Adra : ya, akak tau tu... kalau nak tutup, banyak mulut org yg nak ditutup... jadi, buat derk je... haha... tengkiu atas kata2 yang bernas itu...

    ReplyDelete
  31. ye ke akk..
    nnt kte drift sme2 la..
    hahhah :D
    sy bawak moto. akk bwk kete!!
    hehhehe :D

    ReplyDelete
  32. hahahaha... kalah aa akak kalo camtu... motor bleh cilok2... kekeke

    ReplyDelete
  33. hahahha :D taw xpew...
    jadk mcm elly..
    juara. wuu!
    kahkah :D

    ades... bila lah sy nk jumpa akk nie?

    ReplyDelete
  34. Huhuh. Sabar aja lah kak! Jangan peduli apa yang orang cakap pasal akak, mulut orang kita tak boleh nak tutup. Yang penting, kita tahu siapa diri kita sendiri kan kak. Luaran tak penting pun kak, orang yang tengok luaran ni sebenarnya agaklah rabun sebab bukan semua yang cantik dekat luar ni baik2 belaka kan. Yang penting, akak jangan peduli pun orang nak cakap apa. Just be the real you. Tak payah pun pakai braces semua tu. Hee. Akak manis aja amni tengok. So takyah nak tukar2. Amni pun suka kak rose yang ni!!

    ReplyDelete
  35. cikyuyu : hah... ada ati nak lawan elly eh... nanti cikyuyu makan asap je la... hahaha... gurau je..
    camna la nak jumpa kalo akak ni bz sepanjang masa... isk isk...

    amnir : tengkiu laling... dah nak buat camna... mulut orang... sedih tau jadi gitu... tapi sabo je la...
    tak... kak rose dah tua nak pakai braces... nak gi mekap keta bagi power... hahhaa

    ReplyDelete
  36. Hehe... biar jelah. Macam amni gak bezanya orang slalu ckap saiz amni la. HAHA. tapi peduli je. Mcm mak amni ckap, bukan org tu yg bgi kte makan. HIHIH. btol2, mekap kereta lagi best kak! hahaha. seronokk!

    ReplyDelete
  37. ya amnie... hidup ni hanya sekali... so kita enjoy! hahahha

    ReplyDelete
  38. Insyallah akk! ade rezeki ade jodoh kopem boleh kan?
    ades. rasa nak je terbang kat subang. nak ketuk pintu umah akk. hahhahha :DD

    ades, yela! mmg betoi akk ckp 2.. mkn asap je laa... nak lawan dgn juara? mane boleh.. hahahhah

    ReplyDelete
  39. Insya ALLAH... bolehlah... bila akak pindah kat umah baru bolehlah jemput cikyuyu datang... umah skg sempit cam sarang burung... hehehe
    yeler... nak celen elly mmg makan asap... hahaha

    ReplyDelete
  40. cikRose...
    sendu aku ade bsama2 hg
    :)
    relax aar sis
    jgn fikir sgt ckp2 org

    bg aku - kalo x de pengkutuk cam
    'kawan' hg yg htr nota racun tu
    cam x meriah hidup

    anggap je fungus cam tu kena ade so that kita ni x jd tlalu takbur

    manusia bila dah tlalu selesa/senang kdg2 aura takbur tu
    keluar tanpa kita sedar

    jd.. utk elak kita bangga diri dan yg penting utk me'maintain'kan ke'coolness'an kita nie
    anggap je lah kulat tu cam yis nak buat roti
    kalo x de, roti x naik beb

    ...eh betul erk buat roti pakai yis
    nak kena refer ngan kak lina nie
    he he he

    keep on rocking cikRose
    :D

    ReplyDelete
  41. Nick : ko buat aku tersenyum sendu ni hah laling... kekeke...
    takde aaa... aku sekadar berkongsi rasa... kat luar sana bukan aku sorang aje yang mengalami benda camtu...
    tapi best aa ko... siap bleh sama2kan ngan makanan lak... tapi tepat sekali perumpaan hang tu... hehehhe,,,

    tengkiu 4 ur support laling!

    ReplyDelete