Saturday 22 August 2009

Penemuan di bulan Ramadhan

Hari pertama puasa...
Berjaga sampai sahur.
Manuskrip dah cecah 66,000 patah perkataan.
Tidur lepas subuh... kena pulak hujan renyai-renyai...
Perrghh... memang hor liao!

Tertutup pintu rezeki bila terjaga pukul 10 pagi... isk isk...
Takpela... semalaman tak tidur (ayat pujuk diri)
Macam biasa, hadap laptop. Bosan-bosan tak dapat jalin ayat, hadap cermin pulak. Belek rambut. Tiba-tiba terjumpa sesuatu yang mengerikan!

Bukan kutu...
Bukan kelemumur...
Tapi... UBAN!

Tidakkkkkk!!!... Aku belek lagi sambil kata dalam hati, tu bukan uban, tapi rambut terkena cahaya. Tapi mata aku menangkap sehelai lagi dan lagi...dan lagi... errghhh!!
Kalau beruban, bererti sudah tua... tapi aku rasa aku muda lagi!

Memang kalau orang tanya aku, tak pernah pun aku jawab umur berapa, sebaliknya aku jawab aku lahir tahun 1977. Ha, kira sendiri. Sebab happy birthday aku dah stop takat angka 30. Lepas tu aku berazam tak mahu fikir lagi umur berapa.

Tapi uban yang aku lihat ini... betul-betul buat aku ambil kalkulator dan buat kira-kira tahap darjah satu:
2009 - 1977 = 32!
Ihhh....!

Hubby ketawa mengejek suruh aku terima hakikat aku dah tua bila aku tunjukkan uban di kepala.

Tapi aku? Tetap mahu memujuk diri sendiri...

Uban tak semestinya tua sebab walaupun aku tak pakai sebarang krim anti-penuaan, tapi muka aku belum berkedut.

Uban tu mungkin sebab rambut aku tak cukup vitamin...
Mungkin aku perlu bertukar syampu yang ada pati urang-aring atau inai...
Uban tu mungkin sebab kebelakangan ini otak aku asyik berfikir non-stop input buku baru.
Uban tu mungkin sebab aku penat, terlalu lama hadap pc/laptop, pemakanan tak seimbang...bla..bla..bla...

Hahaha ... banyak alasan kan?
Mujurlah... bertudung... jadi orang lain tak nampak uban aku!
Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016