Dec 8, 2009

Pokok Pahit : Penawar Kanser?

BY Rose Harissa IN 8 comments

Pernah dengar tentang pokok pahit? Serius... aku baru kali ni dengar. Itu pun setelah balik kampung hujung minggu baru-baru ni. Selama ni memang tak pernah ambil tahu pasal pokok herba.
around

Tapi setelah dengar cerita mak pasal jiran sebelah. Aku ternganga. Rupanya mak cik sebelah rumah tu pernah kena kanser payudara. Dia pernah tunjukkan pada emak payudaranya yang sudah merah dan berkudis. Erkkk...

Tapi tahu ajelah kalau namanya orang kampung. Bukannya nak pergi hospital. Dengan alasan, TAKUT! Takut dibedah.

daun pokok pahit

Kata emak, mak cik tu minum air pokok pahit selama dua tahun dengan bantuan ubat antibiotik. Dia minum dan sapu daun pahit pada bahagian yang terkena tu. Sekarang, Alhamdulillah... sihat, segar bugar. Aku pun pelik bila tengok mak cik tu dan tak sangka dia pernah kena kanser payudara. Mak cik tu kata, orang asli di kawasan hutan kata, pokok pahit tu adalah penawar mujarab sakit kencing manis, darah tinggi dan kanser.

Hah! Aku terkejut... sebab memang tak tahu pun pasal pokok pahit. Nampak sangat pengetahuan aku banyak yang kurang. Tapi bila berborak dengan Kak Lily Haslina... katanya memang ada kawannya yang sanggup ke Pahang mencari penawar kanser. Dia tak pasti pokok apa... tapi aku agak, pokok pahit la kut. Dan kawannya yang sakit tu sihat walafiat. Sedangkan rakannya yang lain yang mengikut terapi di hospital, meninggal dunia akibat kanser payudara. Memanglah ajal maut di tangan Tuhan. Tapi tak salah kalau kita usaha, kan?

Tapi kata mak cik jiran mak aku tu... air rebusan kulit pokok pahit tu memang terlalu pahit. Kalau sesiapa tak tahan boleh jadi sakit kepala. Terutama kalau terus direbus kulitnya tanpa dijemur terlebih dahulu. Tapi kalau dah boleh jadi penawar tu, peduli apa pada pahitnya ya tak? Lagipun orang tua-tua pernah cakap, yang pahit itu ubat. Pahit akhirnya akan jadi manis... dan yang manis sebaliknya akan bertukar jadi pahit! Dalam maksud ni...

kulit pokok pahit

Sebab bila aku tengok mak cik tu cergas gila sekarang ni, memang aku tak percaya dia pernah kena sakit tu. Hmmm... abah kata, pokok tu dah nak pupus. Susah nak cari sebab orang main tebang aje tanpa tahu khasiatnya.

Aku pun sampai sekarang macam percaya tak percaya aje dengan kemujaraban pokok pahit tu. Tapi bila tengok mak cik sebelah rumah tu... setelah lebih kurang tiga tahun berlalu... nampaknya kena percaya juga. Yelah... aku yang rasa banyak cari maklumat ni pun masih tak tau pasal pokok tu. Nampaknya orang bijak pandai kena ambil inisiatif menyelamatkan pokok tu dari terus pupus kalau ia benar-benar mujarab sebagai penawar kanser!

8 comments:

  1. Kak Rose, kat Terengganu ada lagi kot pokok pahit ni...masa anak saya bengkak kelenjar, pegi klinik doc bg antibiotik tp tak surut jgk bengkak. Saya bawak pergi rumah pakcik tkg urut budak dia bagi daun pahit ni la suruh tumbuk & sapu kat bengkak tu...Alhamdulillah...surut bengkak kat leher anak saya...

    ReplyDelete
  2. rasanya dulu masa aku ddk kat quarters kerajaan, abah aku ada tanam pokok ni. ramai gak org dtg umah aku nak minta dauh dia ni. katanya nak buat ubat.

    ReplyDelete
  3. iyelah che rose, mcm daun mambu yg org buat ubat campak. wah..blh dikomersilkan tu, kat Kl ni ada tak? (klu bukan pokok mambu)

    ReplyDelete
  4. a'a rose. kak ida tahu pasal pokok pahit ni dr kecil lagi, mmg byk khasiat pokok ni. tp tak tahulah masih ada lagi tak pokok ni kat dungun tu.. hehe..

    ReplyDelete
  5. Ade ke Pokok Pahit ni... Aku pun baru ni dengar ade pokok ni... Bley di komersialkan ni...

    ReplyDelete
  6. Salam perkenalan. Found ur blog in BlogMalaysia listing. Would like to share interest in Art with u :) I like reading your blog. Singgah2la ke blog saya: doodledsgn.blogspot.com. By the way, daun ni mmg nampak mcm daun pokok semambu. Kalu ya, ada pokok dia kat surau kawasan perumahan mak saya di USJ,subang jaya.
    Good luck, Rose.

    ReplyDelete
  7. Rehal Nurharis:
    hahaha... daun semambu pun akak tak pernah tgk, Airul...

    KRIN/SHIDAH:
    Tu la pasal...akak ni ketinggalan baru tau pokok pahit... dan mujarab pulak tu... cuma akak sempat tgk daun aje... pokoknya camna tak tgk...

    Nursuzry:
    aku pun baru tau pasal pokok ni Su...

    Kak Nik:
    saya tatau camna daun semambu kak nik... ni pun baru dengar pasal pokok pahit ni... tatau la kat KL ada ke tak...

    idasm:
    saya ketinggalan kak... hahaha... kata abah kat kg saya dah nak pupus dah pokok ni... pasal org tatau khasiatnya...

    Zilla:
    entahlah Zila... akak pun baru 1st time dgr tapi bila tanya org2 tua... memang ada pokok ni dan sangat mujarab katanya...

    DoodleDesign:
    Salam perkenalan juga dari saya...
    terima kasih sudi singgah dan baca blog merapu saya ni...dan mahu berkongsi art interest dengan saya...
    saya pun tatau pokok semambu camna... haha... teruk betul... nanti kalau saya ronda2 area USJ, saya cari pokok ni... dekat je tu...
    Tengkyu Dude! :D

    ReplyDelete