Friday 13 August 2010

Carlist.my My Malaysia Photography Contest


MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!


Siapa yang tak tahu tentang laungan bersejarah itu kan?
Orang yang lahir selepas tanggal 31 Ogos 1957 pun pasti tahu.
Sejarah tanahair kita merdeka. Tanda kita sudah bebas dari jajahan pemerintahan asing. Tanda kitalah rakyat dan beraja di tanahair sendiri.

Tapi berapa kerat anak muda zaman sekarang yang faham erti merdeka selain bertebaran di Dataran Merdeka pada malam sambutan melihat bunga api di langit atau menonton konsert percuma di sepanjang malam kemerdekaan?

Aku? Seriously, sepanjang aku hidup nak hampir 33 tahun ni tak pernah pun sambut kemerdekaan. Tapi itu bukan bererti aku tak sayangkan Malaysia. Sayangggg...

Tapi menjadi rakyat Malaysia bagi aku adalah menjadi rakyat yang hormat antara satu sama lain. Mudah aje... antara lain :
  • tidak melakukan provokasi...
  • tidak menimbulkan ancaman...
  • tidak merendah-rendahkan satu-satu bangsa...
  • tidak mempersoalkan anutan agama masing-masing...
  • boleh duduk makan semeja bergurau senda...
Dan banyak lagi perkara-perkara simple lain yang memerlukan common sense...
Sebab itulah aku berkawan dengan sesiapa sahaja tak kira samada dia Melayu, Cina, India atau 'nasi campur' (maksudnya berdarah campuran)... nama pun 1 Malaysia. Jadi buat apa nak beza-bezakan kaum kalau dah duduk di bawah naungan satu bendera yang berjalur dan gemilang?

Tapi memandangkan Hari Kemerdekaan bakal disambut dalam bulan Ramadhan ini juga, maka eloklah kita luahkan rasa sayang kepada Malaysia itu dengan cara yang lebih bererti selain dari berpeleseran tidak tentu hala di dataran.

Ada satu cara yang selain dapat mengabadikan rasa sayang korang pada Malaysia... tapi korang juga akan dapat DUIT.
http://www.emocutez.com
Tadaaaa... inilah dia!

Carlist.my My Malaysia Photography Contest
Carlist.my (http://carlist.my)



Apa lagi? Marilah sertai beramai-ramai dan dapatkan duit raya selain foto hasil 'tangkapan' korang dinobatkan sebagai hasil fotografi terbaik!
Klik banner untuk maklumat lanjut...

Daaaa...!

No comments:

Post a Comment

Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016