Nov 22, 2010

Terperangkap antara cinta pertama dan perkahwinan kerana sunnah

BY Rose Harissa IN 12 comments


Gila tajuk...!
Hehehe... apapun, sebelum aku meneruskan ocehan, nak aku ingatkan kepada kalian bahawasanya apa yang aku tulis tak ada kena mengena dengan aku tapi memang berkaitan dengan mereka yang masih hidup. Senang cakap, ni luahan aku setelah mendengar satu kisah benar dari seorang kawan rapat.

Cinta pertama... hmmm... siapa yang tak pernah alami cinta pertama kan? Aku pun pernah... cumanya aku tak ingat siapa yang sebenar-benarnya cinta pertama aku. Hubby aku ke atau sebenarnya ada orang lain sebelum dia? Aku nak kena cek balik surat-surat lama dari pakwe-pakwe aku dulu... nak kene susun ikut tarikh barulah tahu siapa cinta pertama aku! Hahaha...

Okey, seperti yang aku cakapkan tadi, ni takde kena-mengena dengan diri aku. Merujuk kepada seorang hamba Allah bernama lelaki. Bila kawan aku cerita dari A to Z, sumpah... aku rasa nak muntah darah. Sampai aku cakap kat kawan aku tu...

"Wei... aku rasa usus aku terbelit la dengar cerita ko ni..."
"Aku rasa jantung aku nak tercabut!"
"Huh! Kalau mamat tu ada depan aku sekarang, nak aje aku tumbuk dia!"

Hamboiii... tunjuk lagak aku ya? Tapi sungguh, aku rasa pening, nak muntah bila dengar atau cerita pasal kelakuan mamat tu dan memang nak tumbuk mamat tu... sebab apa? Sebabnya... orang lain pun ada jugak cinta pertama... tapi bila dah kahwin takdelah masih meroyan ingatkan cinta pertama tu. Maknanya bila dah berusia, dah berkahwin dengan jodoh masing-masing, dengan warasnya, kisah lama cinta pertama tu, gone by the wind.

Tapi mamat ni sengal sungguh... nak kata perempuan itu cinta pertamanya, bukan jugak. Dia cuma perasan sendiri... sebab gambar perempuan tu ada padanya. Kesian kan? Zaman sekolah, biasalah bagi-bagi gambar kat orang ni... tu normal...aku dulu pun bersepah bagi gambar kat orang termasuklah hubby aku, bersepah gambar dia tah kat mana-mana perempuan.

Tapi adakah hanya kerana memberi gambar bermakna termaktub sebuah cinta? Adakah kerana seseorang tu bagi kita gambar, maknanya orang tu anggap kita kekasih? Tidak sama sekali...!

Tapi itulah yang terjadi... sorang jantan ni, sibuk betul mengungkit kisah lama, kononnya mereka bercinta. Hadui! Kesian... mungkin dia tak pernah mengalami cinta... maka apabila perempuan yang dianggapnya kekasih tu berkahwin dengan orang lain, maka dia patah hati... cinta tak kesampaian...

Dan terbentuklah sebuah perkahwinan kerana sunnah... dia berkahwin juga akhirnya kerana mahu memenuhi tuntutan sunnah. Perkahwinan tu terjadi kerana keperluan sunnah bukan kerana cinta. Dia berkahwin kerana baginya sudah tiba masanya untuk dia berkahwin sementelah 'kekasihnya' sudah berkahwin dan beranak pinak.

Tapi itulah... bila dalam hati masih meroyan ingatkan cinta pertama... dia lebih cemburukan 'kekasihnya' daripada mencemburui isterinya. Gila apa? Kesian isterinya yang selalu berdoa agar suaminya berubah. Ya... mungkin isterinya juga perlu berubah... seperti menguruskan badan misalnya... memasak dengan air tangan sendiri, hias rumah cantik-cantik, belajar seni menggoda suami dan sebagainya... Iyalah... janganlah pulak biarkan rambut tak bersyampu, serabai, bibir pucat menggelupas... bau hapak melekat kat badan atau warna kunyit menghias jari. Biar buruk rupa macam mana sekalipun, sebagai isteri kita kena pandai tampilkan sesuatu yang istimewa buat suami agar apabila suami marah, ada satu perkara indah tentang diri kita yang dia ingat dan akan meredakan marahnya.

Tapi sekali lagi... sebagai seorang suami... si lelaki, khalifah keluarga sepatutnya membentuk isteri sendiri daripada sibuk menasihati 'kekasih'. Kalau suami pun tak betul... apa gunanya mengharap isteri sempurna? Kalau diri suami sendiri seperti labu... janganlah membebel badan isteri macam buah pear. Pergilah bersenam bersama-sama... lemak terhapus, bahagia pun datang... :D

Bagi aku, dia memang tak pedulikan hati isterinya. Apa yang diberi kepada isterinya, adalah kerana dia dah terikat dengan tanggungjawab zahir sebagai suami. Kadang aku hairan... mengapa dia yang kononnya selalu ke surau, tahu hukum hakam segala tapi dengan isteri buat perangai macam tu. Aku rasa mungkin apa yang dibuatnya, tak sampai ke jiwa...

Aku pernah kata kepada kawan aku. "Aku rasa, kalau perempuan tu berkahwin dengan dia, harus setiap hari jadi isteri derhaka... kena duduk berkurung dalam rumah jangan bergaul dengan orang..."

Kalau berkahwin kerana sunnah tapi tak melaksanakan apa yang Nabi S.A.W buat... lebih baik lepaskan isteri tu... daripada buat dia merana makan hati. Kenapa tak laksanakan sunnah lain kepada isteri? Contohnya melayan isteri sebagaimana Nabi S.A.W melayan para isteri. Aku rasa mungkin part ni dia tak habis study kut...

Kadang aku cakap kepada kawan aku... "Aku rasa sebelum dia berjumpa dengan 'kekasihnya' tu... dia bukak kitab dulu... hafal segala hadis... supaya perempuan tu terpesona sebab dia sangat islamik!" Hahaha... jahatnya aku bersangka buruk.

Tapi betul... dah tak ada sangkaan baik aku terhadap lelaki tu biarpun imej yang ditampilkan sebagai lelaki Islamik sejati. Bagi aku itu cuma imej tapi bukan jiwanya. Biar macam mana dia menghafal segala hadis pun, aku takkan percaya dia lelaki baik-baik kerana rumahtangga sangat rapuh. Dia pandai memberi amaran kepada isteri supaya jangan sebut lagi nama 'kekasihnya' tapi dia sendiri, diam-diam, di belakang isteri, sanggup google nama 'kekasih'. What the...???

Bagi aku dia bukanlah suami yang baik. Sebenarnya rumahtangganya sejak awal lagi adalah GAGAL, tapi bila dia cuba mengaitkan dengan cinta pertama. Sudahlah gagal dia cuba melibatkan pula orang lain. Sepatutnya dia sendiri mengkaji erti 'suami. Sebagai suami dia sepatutnya bertanggungjawab memberi perlindungan, penjagaan dan kegembiraan kepada si isteri. Isteri adalah amanah Allah, maka dah tentu suami kena jaga dan buat hati isteri gembira, sentiasa rasa senang tanpa rasa susah hati dan sengsara.

Tempatkanlah mereka (perempuan-perempuan yang idah) di tempat kediaman yang sesuai dengan kemampuan kamu, dan janganlah menyengsarakan mereka untuk menimpakan kesusahan kepada mereka. (at-Talaq :6)

Maksudnya sebagai suami, dia sepatutnya memastikan bahawa hati isterinya tak terluka dengan sikapnya. Kalau isterinya buat benda2 yang dia tak suka, sepatutnya dia bersabar dan beralah, cuba nasihat baik-baik bukannya buat tak tahu dan cakap MALAS nak layan! Gurauan sangat perlu dalam perhubungan suami isteri sebab ia boleh merapatkan lagi hubungan suami isteri. Bukan tu aje, senda gurau suami isteri ni bagi aku salah satu cara untuk merehatkan badan dan fikiran. Suami kenalah menggembirakan hati isteri bila duduk berehat sama-sama, buatlah lawak apa yang patut supaya aura sekeliling isteri tu taklah mandom aje sampai muka isteri pun nampak mandom! Kecantikan abadi tu kan datang dari hati... :)

Bila menggauli isteri, suami kenalah buat dengan lemah lembut, sopan santun dan kalau suka style ganas, janganlah sampai tahap zalim pulak. Suami kena pimpin isteri ke arah mencari keredhaan Allah dan suami kena bertanggungjawab di atas segala masalah anak isterinya. Ingat senang kahwin terus dapat suami, bagi nafkah apa yang patut terus boleh declare diri sebagai suami mithali ke? No... no... no! Suami perlu ada didikan agama sempurna, sifat penyayang, tanggungjawab dan adil dalam sanubari yang mana sifat ini terserlah dalam diri Nabi Muhammad S.A.W, suami tauladan sepanjang zaman. Itu barulah namanya perkahwinan berlandaskan sunnah.

Tapi ini tidak, walaupun lelaki tersebut ada didikan agama, jangankan hendak bergurau senda dengan isteri, anak-anak sendiri pun takut mahu bersuara. Rumah jadi kelam apabila memandang muka isteri pun dia tak mahu. Lebih rela tidur. Langsung tak ada komunikasi. Entahlah mungkin inilah akibat bila dia berkahwin bukan berdasarkan cinta kerana dalam hati masih mengenangkan cinta pertamanya (baginya sahaja padahal tak declare pun! Aku rasa malang sungguh kat orang yang perasan ni!).

Aku yakin, suami sepertinya dengan senang hati akan melepaskan sekiranya isteri yang meminta diceraikan. Dengan itu, imejnya sebagai suami baik-baik takkan tercemar sebaliknya, orang akan menuduh isterinya yang tak bersyukur. Kalau sudah sampai tahap memperlekehkan isteri, aku yakin, tak ada secebis pun rasa cinta dalam hatinya untuk isteri sejak dulu lagi. Kerana suami yang cintakan isteri, takkan sanggup melukakan hati isteri dalam apa jua cara.

Inilah akibatnya berkahwin kerana sunnah tapi tak mendalami sunnah tu sendiri. Terperangkap dalam angan-angan zaman sekolah, sehingga dah beranak pinak, jadi tak waras, meroyan sendiri kenang cinta lama yang tak kesampaian!
Tuhan ajelah yang mampu beri hidayah kepada jiwanya!

Sekian, terima kasih.
(Sebenarnya nak membebel panjang lagi tapi takut ada yang muntah darah pulak membacanya, sebab perkara ni melibatkan banyak isu 18 SX, 18 SG. Jadi tak payahlah aku melebih-lebih, baik aku menulis siapkan manuskrip... :) ... Mungkin kisah ini baik dinovelkan supaya memberi tauladan kepada pembaca... bahawasanya tidak cukup berkahwin hanya kerana sunnah kalau tidak mendalami sunnah itu sendiri, jiwa tak ada pada isteri! )

12 comments:

  1. huuu.sy pon nk termuntah kalo th ad gak spesis mcm ni.org cm ni xkn menghargai apa yg ada di dpn mata kecuali bila dia dh kehilangan isteri dia.

    ReplyDelete
  2. kan? itu laa... akak dah sampai tahap menyampah la tu yang tulis entri ni.. dengan harapan dia baca dan kaji balik diri dia... :)

    ReplyDelete
  3. Hahahaha, Nora, giler keji jantan tu pada k.ana.

    ReplyDelete
  4. ye k.ana... bagi saya pun dia memang keji! :/

    ReplyDelete
  5. belum tamat mengaji ni kut. sbb tuh alim2 kuching jerr

    ReplyDelete
  6. alim2 kucing tau lagi malu2nya mila... yang ni tatau malu langsung... perasan kacak agaknya... hehe

    ReplyDelete
  7. kekadang orang tak nampk yg pelangi kebahagiaan sudah berada di sekelilingnya.. dia nampak yang orang punya je..

    tu yg jadi macam tu.. huhuhu.. sabar laa wahai isteri.. =)

    ReplyDelete
  8. orang camtu tak bersyukur la pink...
    isterinya pula taat tak bertempat gak... takut sangat sampai tak berani bersuara... payah sungguh...

    ReplyDelete
  9. huhuhu... ini macam punya org pun ada ka???? Tapikan Kak Rose Zilla rasa kesian dengan wife dia...dapat suami yg x menghargai... ish3x kalau zilla yg duduk kat tempat dia gaknya dah lama angkat kaki cari hubby baru... hehehehe...

    ReplyDelete
  10. ala zilla... nak angkat kaki camna kalau dia bergantung sepenuhnya kat suami... angkat kaki, sapa nak tanggung anak-anak?

    ReplyDelete
  11. Aduhhh... tu lah susah kalau jadi suri rumah sepenuh masa yang xde pendapatan sendiri (for backup future) yer Kak Rose...Kesian...

    ReplyDelete
  12. memang susah zilla...terpaksa telan pahit sendiri la jawabnya...selagi suami tak sedar, selagi tu la makan hati sendiri...

    ReplyDelete