Dec 10, 2011

Mengapa pengarang seperti J.K Rowling semakin kaya?

BY Rose Harissa IN 5 comments

J.K. Rowling is now one of the most famous authors in the world, who can financially take care of her family beyond her wildest dreams. But imagine how crushed she would have been, if someone had taken her book after she wrote it in the coffee shop, and had printed it themselves without paying her any money, or had arranged for a movie to be made from the book, or arranged for computer games and music to be created based on the book, and had not given J.K. Rowling a penny!

The reason that did not happen is a law called “copyright law.” It’s a powerful law that protects creativity. It can change lives like it changed J.K. Rowling’s life, and the lives of everyone who loves her books. It’s Copyright Power!

Copyright law gave J.K. Rowling copyright power! It says that she alone has the right to decide who can make copies of her book, who can turn her book into a movie, or a computer game, or a song. This is a great power for an author, and J.K. had the power to decide who could do those things, and how much money they would have to pay her.

J.K. Rowling now enjoys millions of dollars in royalties and merchandising revenues from the incredibly successful film adaptations of her books...

sumber : baca di sini untuk maklumat lanjut (KLIK)


Kontroversi yang berlaku dalam dunia buku yang melibatkan seorang pengarang novel tersohor Malaysia baru-baru ni, membuatkan aku terpanggil nak tulis entri ni (sebab teringat nasib yang pernah aku terima suatu waktu dulu dari penerbit yang sama). Aku sedar aku bukanlah pengarang ternama. Mungkin juga apa yang aku tulis akan menimbulkan rasa kurang senang sesiapa yang terasa. Tak pedulilah... sabar pun ada hadnya. Tapi ada antara luahan pengarang tersebut yang aku sokong dan berkata dalam hati, 'akhirnya ada juga pengarang yang berani bersuara soal hak...'

Dah tentu kelantangan beliau menimbulkan banyak rasa kurang senang. Macam-macam tuduhan dilemparkan. Biasalah... hakikat kebenaran memang tak selalu 'manis'. Bukan semua orang boleh menerima secara terbuka apa yang kita cakap. Tetapi tak tahulah samada mereka sedar atau tak tentang hak. Betul, dalam perjanjian termaktub beberapa perkara yang perlu dipatuhi penulis. Namun sebenarnya di akhir cerita, akan berlaku banyak ketidakadilan bagi pihak penulis, iaitu orang asal yang memerah otak memikirkan cerita untuk menjadi antara yang best seller. Hakikatnya memang tiada win-win situation... parah!

Sebab tu pengarang luar negara seperti (sekadar menyebut dua nama) J.K Rowling, Stephanie Meyers (yang buku mereka difilemkan, dibuat merchandise, atau apa sahaja bentuk) menjadi semakin kaya hasil royalti dari pelbagai sumber atas nama Copyright bagi karya mereka. Mereka ada hak pada setiap sen keuntungan yang dikaut. Yelah, dah pecah kepala karang cerita meletop, mestilah ada ganjarannya, kan? Serupa kalau kita berbuat amal dengan niat suci ikhlas tanpa riak, ALLAH tetap bagi ganjaran pahala, kan?

Tetapi hakikat pengarang di Malaysia tak macam ni. (Jangan kau berangan mahu kaya seperti J.K Rowling sekiranya copyright law kat sini tak memihak kamu pun macam ia memihak J.K Rowling). Malah kalau ada pengarang bising, dituduh tamak, tak bersyukur dan sebagainya (sedih!). Creativity is a hardwork tetapi kat sini, hak ke atas kreativiti itu dinafikan. Kadang-kadang terasa macam peminta sedekah pula bila penulis kecil bertanyakan soal royalti. Memang ada akta Hak Cipta tapi tak cukup untuk melindungi pengarang atau pelukis kat Malaysia ni. Keadaan di sini adalah vice versa, pengarang, kena tunduk berputih mata. In fact, kena bayar beribu pulak kalau pengarang atau pelukis nak daftarkan semua ni. Aku pun pernah nak daftarkan karya, tapi bila tengok yuran, duit yang perlu dikeluarkan untuk mendapatkan ke atas ciptaan, aku kibar bendera putih!

Memanglah ada terma yang mengatakan kalau kita cipta sesuatu, hakcipta tu secara automatik adalah hak kita. Tapi cubalah pakai kaedah tu kat sini, memang memakan diri sendirilah jawabnya. Silap-silap dah tak boleh melukis kalau ada pihak lain, claim itu hak diorang  (apalagi kalau kau tak mampu nak pasang lawyer) walaupun dah sah-sah dalam komputer, kita yang lukis, yang karang sesuatu karya tu.

Betul, ada sesetengah pengarang kat Malaysia yang dah jadi kaya hasil royalti jualan buku, tak dinafikan. Tapi bukanlah semua nasib pengarang seperti itu. Lambakan novel-novel di pasaran, menimbulkan persaingan sengit. Walaupun orang kata persaingan itu sihat, tapi tak bagi aku. Tiada persaingan yang sihat. Lebih banyak 'PHD'. Kadang-kadang buku dikata tak laku tapi selalu aje sold out kat kedai. Bila diusulkan kepada penerbit, mereka minta pengarang serahkan bukti mengatakan buku tu sold out. Kadang-kadang buku dikatakan dilupuskan, tetapi bila tengok kat kedai, masih ada. Susah nak jangka. Kena rajin buat siasatan tapi hanya setakat tu la, kalau nak ambil tindakan, memang takkan menang kerana perjanjian yang termaktub. Sudahnya memang pengarang yang 'gantung diri'. Kena bersedia terima hakikat, bila buku 'mati' - tiada di pasaran lagi - maka royalti pun mati!

Tapi bila ada  pengarang yang buka mulut, orang boleh kutuk, boleh kata macam-macam, boleh mengaku hak, boleh tuduh itu ini. Tapi sedar tak, seberapa banyak tenaga, masa, kesabaran yang diperlukan pengarang untuk menyiapkan sesebuah cerita - oh! tolak tepi novel yang cuma tangkap muat, cabul atau meniru habis cerita Korea. Belum termasuk ada pengarang yang sanggup 'terbang' melawat sesuatu lokasi demi nak menghidupkan penceritaan dalam karyanya? Wah... cakap banyak pun tak guna... siapalah yang faham? Balik-balik, kena 'tembak' jugak... maka untuk langkah keselamatan masa hadapan agar tidak kena banned, kena 'cerai talak tiga' dan sebagainya, jangan berani-berani melawan penerbit. Pandai-pandailah memilih penerbit sebelum berkarya... Jadi 'budak baik' tauuuu... ngeee...
 

Agaknya pengarang-pengarang kat Malaysia ni kena berpakat, kemudian terbitkan novel sendiri, macam banyak pengarang muda 'bawah tanah' buat sekarang ni... ヽ(* ̄∇ ̄)ノ

Tapi nak bersatu pun payah jugak. Bukan semua penulis Malaysia yang 'berhati putih'. Maksud aku berbalik kepada persaingan yang kononnya sihat la... macam mana nak sihat, kalau ada yang sanggup 'mandrem' kasi penulis yang dia menyampah, tak suka, dendam, dengki, jadi tak sihat sampai tak boleh menulis? Ha, ni satu lagi penyakit penulis Melayu. Asal marah je, santau! Dendam aje, gi jumpa bomoh! Tak percaya? Malas nak explain, nanti ada yang tuduh kurafat pulak. Yang tak kena, belum pernah kena, bolehlah buat lawak pasal mandrem, santau ni... tapi yang dah kena, memang tahulah rasa seksanya macam mana... Aku tak tulis kalau benda ni tak betul sebab aku tak suka cakap bohong, dah aku sendiri kena. Semua yang based on true story okayyy. Pendek kata, kalau nak survive dalam dunia penulisan ni, mental fizikal kena kuat, kena tahan diuji, kena tabah... tak mati dek keji, tak luak dipuji. 

Dan demi meneruskan kelangsungan hidup yang memerlukan duit, maka pengarang terpaksalah sain sahaja perjanjian sedia ada. Terpaksa pejam mata daripada melihat terma-terma yang tidak memihak di kemudian hari, demi mahu melihat buku berada di pasaran dan dibaca pembaca.  Jadi... pengarang yang tak popular dan tak hebat macam aku ni, kena terimalah seadanya apa yang diberi. Pendamkan saje apa yang tak puas hati kalau mahu melihat buku terus berada di pasaran untuk tempoh dua tiga tahun paling lama. Bersedia menerima hakikat buku akan 'mati' - walaupun dipuji bagus oleh para pembaca - kemudian tulis buku baru, untuk dapatkan royalti baru bagi menampung hidup setahun dua akan datang... ibarat proses metamorfosis rama-rama... (T_T)

Macam aku, banyak belajar dari pengalaman dan ketidakadilan lepas. Biarpun tak ada hitam putih menyatakan nasib sebenar aku, hanya cakap mulut. Ditikam, dituduh macam-macam, disoalsiasat macam pendosa besar
(semua tu terakam dalam minda ni sampai sekarang, kalaulah boleh dicucuk USB untuk dipindahkan ke sini satu satu...), pedih tu memang terasa sangat, tapi daripada melukut di tepi gantang, baiklah aku cari rezeki kat tempat lain. Alhamdulillah, selesa dengan dua penerbit sekarang, yang buat aku mampulah nak teruskan hidup sebagai pengarang walaupun belum mampu jadi jutawan... hahahaa... (^_^)y

Rasanya, berbanding Malaysia, pengarang di Indonesia, negara jiran kita sendiri lebih terbela. Soal hak pengarang sangat dititikberatkan. Haihh...entah bila nasib pengarang Malaysia akan terbela*... |||(-_-;)||||||

Mungkin hanya akan terbela di Padang Mahsyar sana nanti... AMIN!


*Macam mana nak terbela, kalau berbunyi aje sikit, terus dibenci, dibanned, dibuang, dikutuk, dituduh tamak... bla...bla...bla... letih! Jadi kalau kamu bukan pengarang 'the chosen one', diam ajelah, labu ((((_ _|||))))!

5 comments:

  1. hmm nk buat mcmmana..skrg ni pun blowalking blh menipu..apatah lgi novel2 cmni..sy pun peminat novel gk.
    Kadang2 bace byk2 novel tu,mcm lebih kurg je jalan cerite.Sbr2..

    ReplyDelete
  2. entahlah...sebagai penulis novel, rasanya apa yg akk cakap tu ada betulnya jugak.
    tpi x berani nk cakap lebey2.
    apapun, yalah... tunggulah pembelaan di Mahsyar nnti:)

    ReplyDelete
  3. Balqis : susah nak cari orang yang jujur sekarang ni... kalau pun kita bersangka baik, belum tentu orang lain macam tu...
    memang kena sabar banyak2...

    Isma : memang betul pun, sebab kita tak macam orang luar. negara lain menghargai copyright pengkarya...
    pembelaan di Mahsyar la yang terbaik

    ReplyDelete
  4. akak, saya tersentuh baca entri ni. memang apa yg akak cakapkan tu betul. tapi penulis ikan bilis macam saya ni, tak leh nak cakap lebih2lah kan... nanti memang satu buku tu je lah yg boleh terbit sampai bila2x.. ;P

    ReplyDelete
  5. Farah... hehehe tak de niat pun nak sentuh hati sesapa... tapi tulis ni pun peringatan untuk diri sendiri yang bilis jugak... memang kita ni kat Malaysia payah nak jadi kaya macam J.K Rowling... selagi agreement sebelah pihak je...

    ReplyDelete