Jan 4, 2010

Sebagai emak, aku sangat risau!

BY Rose Harissa IN 11 comments


Tajuk di atas cukup menggambarkan perasaan aku pada hari pertama Ik masuk sekolah hari ini. Memanglah cuma pra-sekolah. Tapi tetap sahaja namanya masuk sekolah lagipun pra sekolah Ik memang dalam sekolah rendah di Subang Jaya. Dan biarpun cuma pra-sekolah, habislah juga dalam RM500 termasuk yuran dan beli segala macam keperluan walaupun cuma beli yang murah (yelah buat apa beli yang mahal-mahal dan berjenama kalau cuma pra sekolah, lagipun tak mahu semua keperluan tu hilang-yang mahal dan elok, cuma di rumah saja). Waduii... baru seorang anak aku dan hubby dah terasa macam nak botak kepala. Terfikir bagaimanalah orang lain yang punya ramai anak... tentu pening kan?
Hari pertama Ik ke sekolah, awal sungguh dia bangun. 6.30 pagi! Dan aku jadi ibu mithali, menyediakan sarapan sebab tak mahu dia kelaparan. Rasa macam tak percaya Ik yang aku kelek dalam perut besar gabak dulu kini dah besar dan masuk sekolah. Aduii... cepat sungguh masa berlalu.

Aku kalau boleh memang tak nak lepaskan Ik masuk sekolah sebab aku dulu tak masuk pun tadika mahupun pra sekolah. Memang aku tak nak sekolah. Terus masuk darjah satu. Tak ingat bila boleh membaca tapi apabila masuk darjah dua, aku berjaya dapat nombor dua dalam kelas, sehingga darjah enam, paling corot aku dapat nombor 4 semasa darjah lima-*hinshhh* (hah! riak tu berdosa Che' Rose... nanti orang kata menunjuk-nunjuk pula...)

Kerana apa aku tak mahu melepaskan Ik masuk sekolah sebab inilah kali pertama dia jauh dari orang-orang yang dia kenal. Lagipun ada beberapa perkara yang menjadi kerisauan aku :
  1. Macam mana kalau Ik nak ke tandas? Bolehkah dia kencing atau berak basuh sendiri? Ik geli nak kencing atau berak kalau tandas kotor. Lepas tu mesti basuh bersabun atau simbah air banyak-banyak. Seluar pun kena tanggal habis. Kalau kat sekolah, siapa nak melayan karenah pembersihnya tu?
  2. Dapat ke Ik belajar dengan pikap-macam mamanya dulu? (huh... riak lagi ya Che' Rose) Sebab Ik memang petah bercakap, dah kenal huruf dan nombor. Dah boleh menulis dengan cantik tapi IK MASIH BELUM PANDAI MENGEJA MAHUPUN MEMBACA! Mengeja satu-satu huruf tanpa tahu bunyinya bolehlah. Hanya kerana satu sebab ini, aku tak pernah berbangga kalau orang memuji Ik macam-macam. Hensem ke... comel ke... bijak berkata-kata ke... atau apapun sekali tak guna kalau TAK TAHU MEMBACA!
  3. Mampu ke Ik dengar cakap cikgu sebab kalau kat rumah Ik kuat merajuk terutama dengan aku. Ik selalu cakap; "Tak nak kawan dengan mama! Mama garang!"
  4. Boleh ke Ik menumpukan perhatian untuk belajar kalau dalam kepalanya asyik ingat Spongebob Square Pants, Danny Phantom, Odd Parents, Cat Dogs, Kappa Mikey, Atasinchin, Shin Chan, Dora The Explorer, Wonderpets, Flash & Dash... dan segala jenis kartun-yang ada sesetengahnya mamanya ini pun minat jugak! Hahahaha
Tapi tadi setelah menghantar dia masuk ke kelas, Alhamdulillah, aku dan hubby tak perlu tunggu lama. Jam 8.30 pagi, kami dah blah! Walaupun muka Ik macam sebak sebab terpaksa 'berpisah' dengan mama dan abahnya buat sementara waktu tapi kami tinggalkan juga setelah berpesan macam-macam;
  • Ik kena dengar cakap cikgu.
  • Kalau Ik nak kencing, cepat-cepat bagitau cikgu. JANGAN KENCING DALAM SELUAR NANTI MAMA MALU NAK MENGAKU ANAK! (Hahahaa, kejam kan? Kalau tak kejam nanti tak ingat pulak pesan mama!)
  • Jangan berak dalam seluar, nanti cikgu marah dan budak lain tak nak kawan dengan Ik. Mama pun tak suka Ik busuk-busuk!
  • Jangan lupa minum air kosong, kalau tidak nanti badan Ik jadi panas macam gunung berapi! Banyak minum air supaya badan Ik jadi dekat 'C' bukan 'H'. ( Ik selalu jugak merujuk suhu badannya guna C dan H ikut macam meter kepanasan kereta! Kehkehkeh..).
Entah apa-apa pesanan, kan? Tapi memang camtulah aku dengan Ik...hubby pun sama. Kalau boleh nak anak anggap kami kawan tapi jangan sampai pijak kepala pulak!

Syukurlah, mujurlah Ik tak melalak meraung macam beberapa anak lain sebab menjelang jam 12 tengahari tadi, masa nak ambil Ik, aku tengok dia dah seronok bermain dengan kawan-kawan baru. Siap bergusti. Cuma bila dia nampak aku, terus dia tetunduk malu. Alahai... anak teruna aku tu rupa-rupanya kena dibiarkan sendiri kalau tidak dia akan kekok. Dan aku terkejut bila Ik kata tiga kali dia ke tandas untuk kencing sendiri, tak payah buka seluar sampai habis macam biasa.
Sebab kalau keluar berjalan, aku memang hangin kalau dia kencing sampai terkena seluar. Kalau hubby ada sekali, memang aku suruh hubby bawa ke tandas lelaki sebab kalau boleh dalam usia menjelang enam tahun ni, aku dah tak mahu dia ikut aku sekali masuk ke tandas perempuan!

Bila Ik dah masuk sekolah ni, barulah dia tahu bukan mamanya seorang sahaja yang GARANG dan suka menjerit bila marah. Cikgu dia lebih GARANG dari aku! Hahahaha!
Sekarang ni bila tengok dia okey dengan suasana sekolah, aku berdoa agar sebelum naik darjah satu nanti dia sudah pandai membaca dan buat kira-kira tanpa menggunakan kalkulator! Cuma satu aje aku tak puas hati sebab Ik tak dapat habiskan satu botol air kosong, biasanya dia akan minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air kosong sehari. Kalau makan di kedai pun Ik akan order air kosong saja. Jangan harap nak suruh dia minum teh ke...air limau ke... Tapi hari ni mungkin sibuk dengan cikgu dan kawan-kawan, dia sampai lupa minum air kosong yang dibekalkan.
Kesimpulan yang aku belajar hari ini ialah :
JANGAN MENIDAKKAN KEBOLEHAN ANAK SENDIRI UNTUK BERDIKARI. MUNGKIN DI RUMAH SAHAJA DIA TUNJUK PERANGAI MANJA!
wink

11 comments:

  1. wah dah start skolah dah dak ik..bagus2..
    che rose..budak2 kan..klu dpn mak ayah mmg mengada tp bila sorang dan duk ngan org pandai bwk diri..so biarkan je..hehehhe!

    ReplyDelete
  2. Yabedabedu...
    Ik dah sekolah..lama2 nanti ik dh xsekolah, masuk uni, lepas tu keje, then kak rose dapat menantu..cucu..cicit..bla bla bla... Hehehe :-P

    ReplyDelete
  3. Rose... aku pun mcm kau jugak masa first time hantar AHA sekolah. Risau tu... risau ni. But at the end, aku sedar... never under estimate your own child!
    Smlm hantar AHA masuk Std 2... dia ckp kat aku..."Mama balik aje tau lepas bayar yuran... jangan tunggu2 mcm dulu!" :)

    ReplyDelete
  4. selamat masuk sekolah utk Ik.. blajar leklok.. =)

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Rose,
    Memang normal lah.. perasaan camtu utk ibu-ibu cam kite yg first time melepaskan ank sekolah. Fikir memacam.Masa aku first time hantar ank pra sekolah lagi teruk... ank tak nangis tapi aku yg meleleh airmata ;)). Terukkan!!! Sampai hubby aku ckp "ank awk pegi sekolah jer lah.... bukan nyer pegi perang..."Lepas tu asyik tengok jam jer... lambatnyer pukul 11.00 am. Tak sabar rasanyer nak ambik dia balik... Apa-apa pun selamat menempuh alam persekolahan untuk Ik....:D

    ReplyDelete
  6. Frodo:
    itu la dia... zaman sekolah kita dah berlalu...

    Nik Fauziah:
    haa... tu la kak nik...hari pertama aje tunggu... pastu hantar aje dia suh balik...kekeke

    ardinihumaira:
    hamboi dini... jauhnya visi... kekeke... kak rose pun tak terfikir sampai ke situ lagi... keke

    Hezzy Azra:
    tula hezzy... kita sebagai mak aje risau... dorang jumpa kawan aje dah tak ingat rumah... hehe

    rania:
    tengkyu kak rania... *bg pihak ik... hahahha

    Zilla:
    Salam Zilla...
    betul tu zilla... anak kita takde apapun... kita sebagai mak aje yang lebih hahahha...
    ZIlla ok la anak balik kul 11... kak rose Ik balik kul 12... jenuh gak nak jalan kaki gi ambil... tapi hubby suh exercise... sbb selalu sangat duk depan pc tak bergerak... hahaha

    ReplyDelete
  7. Kak Rose,
    Lar Ik dah start balik kul 12 ker? Ank Zilla bulan February nanti baru start balik kul 12.
    Hahahaha..... Klo macam tu nak kene pakai sunblock ni klo x alamatnyer gesenglah kulit tu nanti :)

    ReplyDelete
  8. Ah ah la Zilla... kul 12 Ik balik... sebab tu kak rose sebelum tu tak boleh nak ke mana-mana...
    dah geseng dah pun kulit kak rose ni ha... ik aje yang maintain... heheh

    ReplyDelete
  9. hehehehe.... takpe lah kak rose... sekurang-kurangnyer puas hati bile tengok Ik depan mata

    ReplyDelete
  10. mmg puas ati tgk Ik depan mata, Zilla... :D

    ReplyDelete