Tuesday, December 1, 2009

Ikan Pekasam

Salam... hai semua...peace
Selalu aje aku tinggalkan blog... kepada yang selalu sudi baca blog merapu aku ni... terima kasih banyak-banyak... maaf, belum punya waktu untuk ronda-ronda di blog kengkawan... ada kelapangan nanti aku pergi ya... Insya ALLAH Taala...
Hari ni aku rasa gembira sangat... rasa nak jingkrak-jingkrak saking gembiranya! Kenapa? Huhu... faham-faham sendirilah... Apa yang penting rasa lega sangat... ringan sebelah bahu... phewwww!


Untuk meraikan kegembiraan ini aku tak perlu beli barang mahal-mahal. Tetiba teringin sangat nak makan ikan pekasam! senyumkenyit
Okey... aku mengaku tak makan durian - petai - jering - kerdas - budu - bawang - sambal - pucuk ubi - ect. Tapi kalau IKAN PEKASAM... perghhh... aku tak boleh nak tolak! My favorite ever! tergoda
Dapat makan ikan pekasam goreng bercili dengan nasi lembik panas-panas, memang mengancam! Tak jumpa lauk lain pun takpe. Aku rela gaul nasi panas-panas dengan ikan pekasam aje. Dengan serdak-serdaknya aku sanggup tabur atas nasi. Tambah-tambah time musim hujan macam ni... mmg 'hor liao' la kalau dapat makan ikan pekasam!


15 comments:

  1. adoyai akak....durian ,petai budu semua tu xmakan ke??
    kerugian yang besar betol la kalau orang Malaysia xmakan mende2 ni...
    sy kt sini bukan main sangap lagi mende2 ni...
    tambah2 tempoyak...
    resepi turun temurun tuu..huhu
    orang Perok le katekan...hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahha... ye is... akak mmg tak makan semua tu... tempoyak pun idok makan... :)
    bior le org nak kata rugi sekalipun...kekeke
    yang penting ikan pekasam akak makan...kekeke

    ReplyDelete
  3. peberet ku ni...

    tapi area aku susah nak cari la kak. ko saje nak bg aku kecurr eh hahaha

    ReplyDelete
  4. weh..kat kolumpor ni kat ner leh dpt ikan pekasam??? he..he..aku pn teliur gak...dh cam biskut ko ya jap ada jap g hilang...apa2 pn tahniah dah settle bebanan ko ya...

    ReplyDelete
  5. Wah ikan pekasam kak...mmg sedap weh.. iela jual pekasam perlis tau.. so far ramai gak peminat..yang klakarnya tokei pekasam pun baru belajar makan pekasam..kui..kui..kui... jap g nak isi borang beli novel terbaru kak...x sabau nak baca

    ReplyDelete
  6. Ya Allah Kak, Kecur air liur aku nengoknyer.
    Kat Jb pun susah nak dpt ikan ni

    ReplyDelete
  7. Nursuzry:
    lohh... sama lagi kita... keke... sbb susah cari la aku nak balik kg makan ikan pekasam... hoho... jangan jeles...

    Ilyah:
    memang sedap giloss... :))

    Tun Teja:
    mmg susah nak cari kat kolumpo nih... balik kg la kalo nak makan pekasam sedap... kekeke... balik kuantan weh, weekend nih...

    Miela:
    eh? iela jual pekasam ke? pekasam perlis??? mak aiiiii... lagi sedapppp... bleh isi borang tak kalo akak nak beli... hehehhehe...

    Zilla:
    Lohh... ye ke susah nak dapat kat sana? ingatkan kat sini aje susah...

    WonderWiess_Margera:
    ah ah... mmg sedap!

    ReplyDelete
  8. hahaha... udah semestinya kita serupa. ko tau kak org makan siap letak cili, bawang. aku xde. aku sesah ngan nasik panas kosong pun jalan. syahdu beb layan perkasam ni.

    weh... kejam aarrr... bg aku jeles tahap cipan kat sini. dan.. dan.. je ko nak balik kampung makan perkasam huhuhu --> cubit pipi kak rose

    ReplyDelete
  9. hah engko ni su... ingat aku sorang je sanggup bedal makan camtu je... tak yah sesusah taruk bawang segala...
    hahahha... yeaa... aku nak balik makan pekasam! bess woooo!

    ReplyDelete
  10. Memang susah Kak, sampai tempah ngan tauke kedai tu klo ade ikan pekasam simpan kan...
    Nasib baiklah... tauke kedai tu kenal aku dah dari kecik... Klo x memang kempunan nak dapat ikan pekasam ni... Mak aku salalu usik, "Ko ni, klo dapat ikan pekasam, mak mentua lalu kat blakang pun ko x nampak".Hehehehe... ape tidaknya sampai nasi abis pun x sedar lg... Memang dashyatkan ikan pekasam ni...

    ReplyDelete
  11. Hahahah... ko kelakar la Zilla... sampai mak mertua lalu belakang pun tak nampak... bahaya tu... kekeke...
    tapi akak biasa makan ikan pekasam ngan nasi lembik atau bubur... mmg best aaa!

    ReplyDelete
  12. Hehehehe..., Tu lah... sebab ikan pekasam ni bley hilang kesopanan wanita melayu aku jap...

    ReplyDelete
  13. hahah... bukan ko je zilla... akak pun sama... :D

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts