Wednesday, August 18, 2010

Sindrom Lelaki Malas Bekerja

(Utusan Online 24/12007)
Sindrom lelaki berkeluarga malas bekerja kian menular di negara ini sehingga menimbulkan kebimbangan akan wujud jurang ketara antara lelaki dan wanita dalam soal kerjaya, kepercayaan dan tanggungjawab.
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata, fenomena lelaki tidak suka bekerja, manakala wanita pula mengambil alih tugas mereka, sedang menular di kampung-kampung sehingga ada lelaki sanggup menjaga anak di rumah.

Menurut beliau, perkara seumpama itu telah pun berlaku di beberapa negeri termasuk di Kelantan. Mashitah berkata, telah ada wanita dilantik sebagai pemimpin Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan ia bukannya kerana tidak ada calon lelaki tetapi mereka menolak tanggungjawab itu sehingga akhirnya diberikan kepada wanita.
“Ini merupakan satu fenomena serius apabila wujud kecenderungan lelaki lebih suka duduk di rumah berbanding wanita yang kuat bekerja.
“Sekiranya perkara ini tidak dibendung, dibimbangi akan lebih banyak tanggungjawab dan kepercayaan diberikan kepada golongan wanita, sehingga mewujudkan jurang ketara antara lelaki dan wanita,” katanya selepas menyampaikan kerusi roda kepada Mohd. Rosli Ali, 33, yang lumpuh, di rumahnya di Kampung Telok Petata, Kupang, dekat sini hari ini.
Menurut Mashitah, jika keadaan itu dibiarkan berlarutan, dibimbangi kaum wanita akan memilih untuk hidup membujang selama-lamanya kerana tidak sanggup memikul tanggungjawab yang sepatutnya ditanggung oleh kaum lelaki.
“Rasulullah s.a.w. menegaskan bahawa dosa pertama yang dihitung bagi seorang lelaki ialah dosa mengabaikan nafkah rumah tangga.
Ini menjelaskan, bahawa seorang lelaki yang mengabaikan tanggungjawabnya kepada keluarganya adalah berdosa di sisi Islam,ujar beliau.
Menurut Mashitah, fenomena itu hanya berlaku di kalangan lelaki golongan bawahan yang tinggal di kampung.
Katanya, wanita yang berkahwin dengan lelaki berkenaan terpaksa bekerja sebagai penoreh getah bagi menanggung keluarga.
“Malah lebih menyedihkan, ada keluarga yang sanggup memberi duit bulanan kepada anak lelaki mereka yang tidak mahu bekerja, seolah-olah menyokong perbuatan anak mereka itu, yang disara oleh isteri masing-masing.
“Gejala itu kini sangat serius menyebabkan ada wanita bujang takut untuk berkahwin kerana bimbang mendapat suami yang malas bekerja. Sindrom itu jika dibiarkan boleh menggugat institusi perkahwinan dan kekeluargaan yang sangat-sangat dituntut oleh Islam,” katanya.
Sehubungan itu, beliau mengesyorkan satu program bagi menyuntik semangat kaum lelaki dilaksanakan bagi memperkasakan semangat golongan itu.

Artikel di atas dah lama... tapi yang dikatakan itu tak pernah lupus pun sebenarnya. Bagi aku tak payah ada program untuk menyuntik semangat. Kenapa perlu ada program kalau dalam hati para lelaki yang malas bekerja ini tak ada inisiatif dan kesedaran?

Aku memang pantang kalau terjumpa lelaki malas bekerja atau menjadikan alasan-alasan remeh-temeh untuk tidak bekerja atau hanya mahu membuat kerja yang senang dan tidak memenatkan. Orang tua-tua kata, kalau mahu tengok lelaki kuat bekerja atau tidak, lihat lengannya. Kalau berurat kasar dan nampak jantan tu maknanya memang lelaki yang kuat kerja atau selalu buat kerja berat... hehehe...mungkin betul teori ni, terpulanglah pada penilaian orang.

Memanglah aku tahu ramai lelaki suka kalau perempuan tahu cari duit sendiri. Tapi bagi aku, walau berdikari tahap mana pun seseorang isteri itu, suami tetap wajib menghulurkan nafkah. Kalau tidak buat apa berkahwin? Kan?

Firman Allah

Lelaki itu pemimpin bagi perempuan dengan apa-apa yang Allah telah lebihkan sebahagian mereka ke atas sebahagian yang lain, dan lantaran lelaki itu telah memberikan nafkah dengan harta mereka. Perempuan-perempuan yang baik ialah perempuan yang setia dan menjaga diri di belakang suami akan apa-apa yang disuruh Allah menjaganya.

(An-Nisak:34)

Bagi aku, susah macam mana sekalipun, lelaki tetap perlu bekerja. Ini berkait rapat dengan jati diri, setakat mana bertanggungjawabnya seseorang lelaki itu terhadap kehidupan rumahtangga. Walau sekaya mana pun seseorang perempuan itu, segarang mana pun dia, atau apa sahajalah darjat yang membuatkan dia lebih berkedudukan dari lelaki, tetapi bagi aku, lelaki tetap pemimpin dalam rumahtangga. Tak dapat bagi RM100, bagi RM10 pun jadilah. Asalkan dari tangan lelaki bernama suami.

NAFKAH
Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Menyediakan keperluan asas kepada si isteri iaitu: makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.


Firman Allah

"Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik."

(Al-Baqarah:233)


Suami juga hendaklah memberikan wang yang secukupnya kepada si isteri supaya ia boleh membeli keperluan rumahtangga. Untuk pakaian pula, si isteri berhak untuk pakaian yang sesuai mengikut keadaan dan kemampuan si suami. Si isteri juga berhak untuk mendapatkan tempat tinggal yang selesa, selamat dan sekurang-kurangnya mempunyai keperluan yang minimum. Nafkah anak-anak juga adalah tanggungjawab suami.


Menurut Rasulullah, memberi nafkah kepada anak dan isteri sama hukumnya dengan orang yang berjihad ke jalan Allah. Suami haruslah ikhlas, walaupun kepenatan kerana apa yang dilakukan adalah ibadah.


Untuk keperluan batin pula, si suami hendaklah memenuhi keperluan isteri tanpa mementingkan diri sendiri.

sumber : pengantin.com.my


Tetapi malang sungguh... zaman sekarang ni, sejak zaman bercinta lagi dah timbul gejala kekasih perempuan support kekasih lelaki. Dah tak ada rasa malu pada perempuan tetapi perasan romantis adalah...maklumlah, merasa diri diterima perempuan seadanya tanpa memandang harta benda. Sesekali tak apalah beb... tapi kalau dah kerapkali... bukankah itu dah menunjukkan sejauh mana lelaki tu boleh pergi sebagai suami nanti? Zaman bercinta, belum tidur sebantal memanglah rasa semuanya indah belaka. Tapi hakikatnya, tunggulah setahun dua selepas berkahwin. Kalau tak mengeluh pasal duit tentu tak sah... apalagi hidup zaman broadband sekarang ni yang bergerak sedikit pun memerlukan duit...

Aku dulu pun pernahlah bercinta dengan seseorang zaman belajar. Tapi lepas tengok dia malas bekerja dan setiap kali makan, aku yang kena bayar... haihhh... melampau! Tak boleh buat laki. Yelah... kalau dah dari muda malas bekerja, mahu yang senang aje... pendek kata, sampai ke tua lah akan berperangai macam itu. Ini melibatkan attitude... apabila ada attitude malas dan mahu yang senang bahkan selalu meminta bantuan orang lain, nak bekerja dengan mana-mana syarikat pun payah.

So, selamat jalan... aku tak boleh bagi peluang. Sebab masa tu aku fikir, kalau aku boleh cari duit lebih dengan melukis, boleh bersusah payah bekerja di gerai pada semester akhir, kenapa dia, lelaki, yang sihat walafiat, tanpa sebarang kecacatan tak boleh usaha lebih sikit buat kerja yang menghasilkan duit. Bukannya menganga macam menunggu buah durian jatuh... sedangkan buah durian yang jatuh pun belum tentu isinya elok.

Kejam? Materialistik? Masa belum berkahwin bolehlah tuduh macam-macam. Mungkin ada yang kata aku ni macam bagus. Tapi tanda tempat aku duduk... bila sudah berkahwin... keikhlasan menanggung makan minum lelaki, bayar itu ini tidak akan kekal lama... kalau tak percaya, sila baca novel SERASI DI HATI ... (Huhuhu...sempat lagi promo).

Kepada lelaki, jika masih lengkap anggota, sihat walafiat, masih waras akal fikiran, usahlah mencari seribu alasan untuk tidak bekerja. Kerana asas kejadian kaum lelaki, dikurniakan oleh Allah dengan kekuatan fizikal, mempunyai pemikiran yang matang dan beberapa kelebihan lain. Sebaliknya kaum wanita diciptakan dengan sifat yang lemah lembut, pemalu dan tidak agresif, lebih banyak dipengaruhi emosi dan sebagainya.

Maka sewajarnya kaum lelaki diberi tugas dan tanggungjawab memikul amanah menjadi ketua atau pemimpin yang mengawal serta memberi perlindungan kepada kaum wanita.

Firman Allah:

Yang bermaksud: "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka. (Surah an-Nisa'": 34)

Ingatlah, berumahtangga itu penuh dengan pancaroba. Tak kuat minda, tak ada tanggungjawab, memang boleh bercerai-berai jadinya. Kalau dengan saudara mara pun boleh bergaduh pasal duit, apatah lagi dengan suami isteri. Lihatlah kes perceraian sekarang ini, bila sudah bercerai, macam-macam tuntutan dibuat oleh pihak isteri mahupun suami.

Kepada kaum lelaki yang membaca artikel ini, jangan cepat melenting ya. Kalau tidak termasuk dalam golongan yang disebut di atas, Alhamdulillah... mohon dijauhkan dari sifat malas bekerja @ malas berusaha!
Sekian, dari aku yang masih banyak kekurangan diri. http://www.emocutez.com

2 comments:

  1. kite setuju! bukan materialistik, tapi rasionalis.

    dan serasi di hati masih di hati kite. hihihi...

    ReplyDelete
  2. betul Zara... tapi ada jugak yang marah entri ditulis... hehe...
    tapi tula... susu anak nak kene beli ngan duit, beras... barand dapor... pendek kata semuanya nak kena duit... hehe

    tengkyu sbb masih suka SDH

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts