Thursday 14 December 2006

Keluhan seorang designer


Orang ramai tanya aku, aku ni keje designer... tapi designer apa? Ye, memanglah banyak jenis designer dalam dunia design ni... aku akan jawab designer besi... design pintu pagar, railing, grille, dan apa-apa aje yang melibatkan besi atau alloy... dan aku antara student architecture yang menyimpang agak jauh dari landasan senibina. Lebih mantap dan tepat, bidang kerja aku ni, adalah tergolong dalam finishing... best? Dulu memang rasa best... tapi sekarang??

Biasa la... ego seorang designer... bila dh keje lama2 tapi terasa diperah keringat dengan gaji yang seciput... lama-lama berubah menjadi pemberontak... betullah kata orang, bila buat kerja dengan hati yang tidak ikhlas, memanglah dari minat jadi benci... satu design aku boleh siap dalam masa sehari, sekarang aku leh drag sampai berminggu-minggu! Aku pun tau penat... sakit hati, terasa dipergunakan.... keinginan nak berhenti tu dah makin teguh dari hari ke hari setelah tiada lagi keinginan aku nak bagi peluang atau memuji hati ini lagi... harapan ku agar segalanya terlaksana selepas CNY 2007...
Janganlah cakap aku bodoh atau x pk masa depan... kerana aku pk semua tu la, aku dh x ada hati lagi nak meneruskan kerjaya sebagai designer besi sedangkan aku masih banyak peluang lain di luar sana...
Bayangkan, seorang designer yang berkelulusan diploma senibina UTM, sekarang terpaksa melakukan kerja-kerja general, angkat talipon, buat purchase, deal dengan supplier, call sana, call sini, setel hal berkaitan admin, MBSA, imigeresen, interview org nak keje, jaga duit, repot mesin rosak, sampaikan hal2 akaun pun aku dh tau... bukanke itu keje general clerk??? aku ni designer je... dibayar gaji designer tapi kene buat semua tu... tolong sikit2 bleh lah... tapi sekarang dah berlarutan sampai setaun lebih..., aku dah start rasa nak muntah darah! Siapa yang boleh tahan? Angkat tangan!

4 comments:

  1. wah melampaunya tempat keje akak tu, ade ke patut akak keje designer di suruh buat keje kerani. saya rasa akak patut berhenti je la sebab derang tak respek akak sebagai designer. akak keje mengeluarkan idea, tapi di suruh angkat talipon, interview orang mana boleh.ini sudah menyekat kreativiti ni. berhenti je, tulis novel seram. saya suka baca cerpen seram akak kat majalah apo tu, tak sangka sekarang saya berada dalam blog penulisnya'

    pezul

    www.pezul.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. hehehe... terima kasih dik...mmg nk benti pun... dah overload nih! mmg kreativiti tersekat...
    terima kasih ek memahami...
    wah! tulis novel seram x mampu dik.. setakat cerpen tu oklah... seram lagi tak cite akak tu? ekekke... takut x seram je dah sbb dah beralih ke cinta! muahhaa... k lah dik... thanks for the compliment..x sangka jumpa pembaca APO? kat sini...:) selamat berkenalan...

    ReplyDelete
  3. kalo aku jadi ko... aku jumpa boss n aku suntut pala dia ngan besi pagar tuh. pastu ko ckp kat dia camni..' there's a time for diplomacy n there's time for an action... diplomacy is DEATH!' ahaks... camtu la dunia nih.. tp, awas lho... x suma yg kita x suka x baik utk kita n camtu gak sebaliknya.... gunakan kuasa jedi ko.. not ur dark side k, utk wat pertimbangan sewajarnya.

    -cengkrawi a.k.a En..LaLaLaLa

    ReplyDelete
  4. there's no more time 4 diplomacy, it's time 4 an action... keke...dh x payah semayang istikharah dah... aku sudah cukup terseksa menjadi designer cum general clerk... btw many2 thanks!

    ReplyDelete

Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016