Tuesday, February 17, 2009

MIMPI

Salam semua,

Kelmarin, aku bermimpi tentang ular. Eee... ular tedung selar pulak tu! Aku bab-bab ular ni memang alergik gila... sampaikan adik beradik ikan keli, ikan haruan pun aku bayangkan macam ular! Sebab tu aku tak makan spesis ikan2 ni. Dan hubby pernah sakat aku, lepas makan nasi di sebuah gerai, dia bentuk tulang ikan keli yang dia makan tu, berlingkar macam ular! Terus aku berhenti makan ! Bongek betul!
Berbalik pada mimpi aku. Mimpi tu panjang... kalau diceritakan mesti kedengaran mengarut. Tapi pada pertengahan mimpi tu, aku nampak ular dalam satu batang paip bergenang air. Mak aku ada tepi tu tapi macam blur tak tutup lubang paip tu.
Ular tu pulak merayap ke depan, dekat dengan abah aku yang sedang memeluk Ik. Tiba-tiba ular tu dah berdiri. Kalau nak tau, ular tedung selar ni boleh berdiri hujung ekor. Kalau ia dah berdiri melepasi ubun-ubun kita, maknanya 'selamatlah'. Memang itu tujuan ia berdiri sebab nak patuk ubun-ubun manusia! Ni pesan orang tua-tua laa.. .
Kemudian melenturkan badan dan mematuk abah aku bertubi-tubi. Dalam kena patuk tu pulak, abah masih kuat memeluk Ik bagi mengelakkan dari dipatuk ular.
Kemudian aku terjaga. Iskkk... macam real pula mimpi tu . Aku cerita kat hubby dan adik aku di kampung.
Dan semalam, adik aku SMS, ada seekor ular senduk masuk dalam rumah, berlingkar di bawah singki! Dan entah mengapa, malam tu mak aku tergerak hati temankan Ik basuh tangan. Mak aku pulak ingatkan kucing tengah menyembur bawak singki! Mujur abah sempat bunuh ular tu. Barulah adik aku bagitau abah pasal mimpi aku tu.
Dalam hati aku terfikir, patutlah aku mimpi ular sebelum tu. Tapi mujur, tak jadi betul-betul macam dalam mimpi!
Memang aku takut kalau bermimpi . Sebab kadang-kadang ada juga mimpi aku yang jadi betul. Dan percaya atau tidak kadang-kadang melalui mimpi aku dapat ilham untuk buat cerita-cerita misteri di APO?...
Begitulah adanya...

10 comments:

  1. ni lah yang orang kata mimpi jadi nyata..
    aku nak crite mimpi aku lak masa aku umur 16 tahun
    (cheh..apasal kita ni cam nak sama jer)
    aku mimpi jiran aku bersalin.. siap terjerit2 panggil mak aku minta tolong bidankan..padahal selama ni dia tak berapa baik ngan mak aku..
    lepas tu aku tolong mak masak air. bila aku masuk bilik jiran aku tu, aku tertengok ler dia bersalin baby girl..darah banyak beb....
    esok paginyer aku bagi tau mak aku pasal mimpi tu..rupa2nye memang betul jiran aku bersalin malam tadi tapi takde ler mak aku yang jadi bidan..
    mak aku tau pun sebab dia nak beli sambal nasi lemak jiran aku tu...
    hee..hee..real tak?
    yang bestnyer sejak dapat baby baru tu dia jadi ngam pulak ngan mak...
    ada kena-mengena ker ngan mimpi aku tu..wallahuallam..

    ReplyDelete
  2. Mimpi ular ni pasal ada orang nak minang je sis..!!
    Kehkehkeh..

    Mimpi tu mainan tidur je..
    Ataupun kalo sis gelisah sangat, jumpa laa dengan ustaz.. Sebab saya pun pernah mimpi jatuh dalam sungai penuh lintah dulu.. Orang tua-tua cakap, maknanya nak dapat rezeki mengejut..

    Memang terkejut pun sebab selang 2-3 hari lepas tu, saya dapat elaun 'baik hati' dari bos.. Syukur..!!

    ReplyDelete
  3. ei... ngerinye.. walaupun mimpi mesti takut gak... tulah che rose tdo xbasuh kaki.. hehehehehe

    ReplyDelete
  4. ei..rose mun liza bub ular ni tak nak komen sal liza selalu mimpi tentang ular,banyak sebab liza takut binatang tu..pernah liza mimpi ular tersebut berwarna emas bertukar menjadi orang...tak gila mana..macam2 rose ada satu tu liza mimpi tentang ular..rasa tak payah certa satu blog tahu..pasal blog liza tak dapat buka mungkin belum allah izinkan rose tengok rupa liza..kita jumpa diekspo buku2 dibrunei..inshallah,tapi ditepi commen ni bila liza kelik dapat juga buka rose nampak gambar liza tak tahu lah kenapa ditempat rose tak dapt..

    ReplyDelete
  5. hehe, mimpi ular..seram gak la bila tengok ular tapi tak la alergik...ada plak alergik...ske gak la lukis manga tapi cam amature sangat segan nak serius...pape pun saya suke tengok artwork akak...sangat real...memang berbakat akak ni...lukis boleh, tulis pun boleh...wat kerja freelance masyuk x kak?saje tanya...mana la tau...lagi satu...sedap lagu kat blog akak ni...tak pernah dengar sebelum ni...sangat cheeky...hawttt...

    ReplyDelete
  6. Akk, mimpi ular plak??? naik bulu roma saya rasa.. Bak2 ular nie.. geli jer.. tapi kn?? Kalo org-org tua dia cakap kalo org mimpi ular, org nak datang meminang.. tp 2 saya tak tahu la.. org tua dulu2..

    Pasal ikan keli 2.. heeh!! besh pe akk.. mkn ikan 2!! sedap... nak2 mkn belut.. 2 pon kalo goreng saya mkn lah gak.. hahah!!

    ReplyDelete
  7. Yus : kadang-kadang mimpi ni boleh juga kita buat panduan sebagai langkah berjaga-jaga untuk hadapi sesuatu... tapi janganlah sampai taksub... tapi tu lah, bila sesuatu kejadian tu berlaku barulah kita dapat kaitkan dengan mimpi yang kita alami. Wallahualam...

    Cer : Ko ni kan... setiap masa sengal aje... mimpi pun cerempet aje... hahah...
    hoh, tapi lepas tu ko dapat bonus eh? rugi tak kenal ko masa tu cer... kalo aku kikis ko ajak makan kat Muara! hahaha

    dhan : orang basuhlah... siap balut kaki ngan selimut lagi... hahaha

    Liza : ular tu bertukar jadi orang? hensem dak? hahaha... bleh reka citer dongeng nih... okeh liza... kita jumpa kat brunei nanti, 28hb dan 1hb yea... blog liza saya dah dapat masuk... tengkiu! :)

    Fauzan :hahah... akak ni sesuka ati je guna perkataan asal sedap dan kena ngan ayat nak dibuat...
    artwork akak biasa je fauzan... tapi akak mmg x reti lukis manga... ngapa tah... lagu ni mmg cheeky, soundtrack my best friend wedding... :)

    cikyuyu : lohhh... cikyuyu sker makan belut... errr... akak masa pantang pun, sampai nangis2 kene paksa makan ikan haruan... hehhe tak bleh nak masuk...:)

    ReplyDelete
  8. akk,
    rasa nk jer gelak nie!!! adehh.. kalo makan ikan haruan masak tempoyak.. mau tak terliur!! perghh.. sdp akk!! hahha :D

    seyes saya cakap...
    tp mkn2 wat tak ada ape2 jerlaa..
    lupe dah yang geli2 2... hehhe

    ReplyDelete
  9. Hahahaa..!!
    Makan nak kat muara je.. Boleh mati keras saya dibuatnya..!!
    Nasib baik sis tak kenal saya masa tu.. Alhamdulillah..!!

    (Pada waktu ini saya sudahpun berada di Karachi untuk mengelakkan daripada dipotet tengkuk oleh sis..)

    ReplyDelete
  10. cikyuyu : oohhh... tidak... akak tak makan tempoyak dik oiii... kekeke... bab lain bleh terima tapi bab ikan haruan n keli tu susah sket... kekekke

    Cer : hohoho... yelah, time makan mestilah nak sedap2... cerempet betui laaaa ayat ko tu...
    ko gi karachi naik penerbangan pukul berapa? jangan balik sini dah! hahahha

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts