Saturday, November 13, 2010

Dapat duit mudah dengan cuma klik menggunakan tetikus...


Sekarang ni mudah sungguh nak dapatkan duit... cuma menghadap komputer, klik sana, klik sini, duit tetiba masuk akaun... wwauuuuuweeeeeeee! Pak cik kayo! Mak cik kayo!

Sesiapa yang ada Facebook mesti selalu tengok gambar orang berkipas dengan duit... sepah-sepahkan duit atas meja, dalam kereta, timbunkan duit atas tilam... haih...pendek kata macam-macam gayalah...!

Kalau orang tagged aku dengan gambar-gambar macam ni, memang aku remove, delete tanpa kompromi! Menyampah sungguh aku menengoknya... bukan dengki atau jaki tengok duit yang berlambak kat diorang tu... tapi menyampah kat perangai menunjuk-nunjuk tu. Apa lagi kebanyakannya Melayu. Oh, Melayu memang mudah lupa... maaf... aku kasar... tapi ini hakikat... tengoklah suratkhabar hari-hari, ada sahaja yang menunjuk kereta mewah hasil menjual produk kecantikan yang mahal gila babas -walaupun harga kilangnya cuma sekitar puluhan ringgit sahaja. Kut ya pun kaya, usahlah menunjuk-nunjuk kereta, banglo dan sebagainya... haihhh... Tak ke riak dan takbur namanya tu?

Allah berfirman:

"Makanlah di antara rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepadamu, dan janganlah melampaui batas padanya, yang menyebabkan kemurkaanKu menimpamu. Dan barangsiapa ditimpa oleh kemurkaanKu, maka sesungguhnya binasalah ia."


Maksudnya apabila kita bersyukur, Allah pasti top-up anugerah dan rahmatNya kepada kita. Tapi sekiranya kita ingkar dan melampaui batas terhadap nikmat Allah maka kebinasaan pula yang menunggu di hadapan kita.

Dalam hadis diriwayatkan oleh Muslim dan yang lainnya, dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda,

"Sesungguhnya Allah Taala itu baik, tidak menerima kecuali yang baik, dan bahawa Allah memerintahkan kepada orang-orang mukmin dengan apa yang diperintahkannya kepada para rasul dalam firmanNya: ‘Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik, dan kerjakanlah amal soleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.’"


Sesungguhnya makanan yang dimakan seseorang akan mempengaruhi soal diterima atau tidak amal solehnya. Amal ibadat tidak diterima dan tidak suci kecuali dengan memakan makanan yang halal. Sedangkan memakan makanan yang haram termasuk dari sumber yang haram akan merosakkan amal perbuatan dan membuatnya tidak diterima Allah. Berhati-hatilah!

Aku malas nak terangkan, huraikan dan sebut hukum-hakamnya, kang ada pulak yang marah sebab aku bukan ustazah atau orang bertauliah untuk menafikan kaedah dapat duit segera ni. Tapi bacalah sendiri kat salah satu artikel sahih ni... http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0302&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Kena pulak, sekarang ni banyak sungguh cara nak dapatkan duit mudah tu. Buat duit dengan login facebook, forex, paybox, skim piramid, duit mudah MLM... macam-macamlah... pendek kata banyak yang buat orang terliur. Apalagi untuk orang yang mahu melepaskan diri dari krisis kewangan dengan cara mudah dan cepat, malas bekerja, nak kaya cepat... bla...bla...bla...memang mudah gelap mata!

Tapi bagi pendapat aku, terutamanya orang yang malas bekerja, sukalah tengok ada peluang percuma macam ni, tak payah kerja keras... duduk goyang kaki depan pc, klik sana, klik sini, dapat duit banyak2. Mungkin ada yang anggap aku bodoh sebab tak percaya dapat duit cepat dan bertimbun dengan cara macam tu...ya... aku percaya sebab korang dah membuktikan dengan gambar original berposing dengan duit bertimbun tapi bagi aku mengapalah bodohnya orang mudah percaya dengan sistem dan skim cepat kaya...main saham... bukankah kalau mendapat lebihan nilai dari matawang asal tu termasuk dalam riba'? Haih... malaslah membebel pasal ni... nanti ada yang mengejek aku pulak sebab dorang dah kaya raya dengan cara mudah ni... sedangkan aku terkial-kial menulis untuk mencari rezeki...

Tapi percayalah... duit2 macam ni yang tanpa usaha keras, tidak akan pernah kekal dan berkat...akan datang banyak masalah dalam bermacam bentuk. Sendiri mau ingat! Ramai jugak kawan hasut aku supaya join, tapi aku tak nak...! Kalau aku nak kaya, tak payah main paybox pun, kerja je dengan company lama, boleh kaya dengan makan komisyen dari projek besi dengan Dato', Tan Sri...satu projek boleh dapat berbelas ribu tapi sekarang ni aku lebih rela pecah kepala cari rezeki dengan menulis!

Bagi aku, kalau mahu berjaya dan kaya, mesti kena usaha dengan titik peluh sendiri...walau susah macam mana sekalipun...
setiap ringgit yang diperolehi dari titik peluh sendiri rasanya lebih berharga dan diberkati... nak bagi keluarga makan, sumbernya perlu terjamin halal barulah hidup diberkati ALLAH!

Sekian, terima kasih...aku mahu kembali bertapa mencari ilham! (^_^)v

4 comments:

  1. salam nora,
    lama x singgah sini. kak ida pun sama macam nora. tak suka dgn iklan tu semua. kalau ada mmg buat donno aje. jgn harap nak tengok2.

    selamat bertapa mencari ilham yea...

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Ida...
    saya pun sebenarnya dah jarang update blog... hehehe
    tak sangka kak ida sekepala dengan saya pasal bab iklan duit segera tu...

    :)

    ReplyDelete
  3. macam tahu je cerita ni dan siapa dia... pernah juga melalui benda-benda pelik cam ni... tapi kita kena cut off cepat-cepatlah.. walaupun kdg2 cam teruja ha ha..

    ReplyDelete
  4. eh? kak ida tau ke? hehehe...
    saya tak tujukan kepada sesiapa pun... sebab kadang orang yang saya tak kenal pun suka emel dan tag saya dengan benda tu... menci betul... hehehe

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts