Wednesday 25 May 2011

Besi pada gigi @ braces @ pendakap gigi

Braces atau dalam bahasa Malaysia adalah pendakap gigi. Dulu-dulu, ada tanggapan kalau sesiapa pakai pendakap gigi, "Wah! Kayanya kau!"

Sekarang, mari aku ceritakan kisah aku berkaitan braces dan gigi aku ni...

Macam aku, mengenal braces ni masa darjah 6 (berpuluh tahun yang lalu!). Tengok TV time tu, terus cakap kat abah aku, aku nak pakai braces sebab tak tahan kena ejek macam lagu Halimah Jongang tu! Tapi masa tu memangla lagu tu belum wujud lagi. Tapi sekarang bila aku dengar lagu tu, sumpah aku menyampah! Sebab tu aku benci lagu tu!
Tapi manalah abah nak melayan kehendak anak yang banyak songeh time tu. Maka, berkuburlah hasrat aku nak betulkan gigi aku yang ter'ke depan' ni, kesian kan?

Sebenarnya, kalau korang rajin google, masalah jongang ni ada banyak jenis. Salah satunya, jangan tak caya sebab kemalangan yang menyebabkan masalah gusi. Aku termasuk dalam golongan ni. Tercampak dari buaian bawah rumah kampung semasa gigi susu dan gigi kekal saling bercanggah nak ambil tempat. Gila babas terhantuk pada gelegar lantai. Darah keluar jangan ceritalah. Mulut bengkak jangan cakaplah, tapi time tu tak bawah gi klinik pun, sapu minyak aje kat urat yang terputus antara gusi dan bibir atas. Ngeri kan?

Lama-lama tu la baru sedar gigi dah lain. Bila nganga rahang berbunyi. Tapi tak ambil port sebab malas nak menyusahkan mak bapak.

Setakat kena ejek tu, perkara biasa bagi aku dari sekolah rendah sampailah masuk UTM. Bayangkan, mentaliti orang kita, sebab yang mengejek aku tu semuanya Melayu! Macam-macam gelaran dapat. Dari jongang, hantu gigi, yang menyamakan aku dengan selebriti pun ada. Tak cukup ngan tu, siap ada yang buat mimik muka dengan aksi gigi ke depan. Sedih kan? Bayangkan perasaan aku masa tu, bayangkan jugak perasaan terhina tu tetap ada bila diejek walaupun umur dah cecah 19, 20, 21 tahun. Dekat U beb! Memang tak pakai akal!

Tapi time study kat U tu aku rasa dah terlewat nak buat braces sebab kalau kat klinik kerajaan pun kena beratur, mau berjaman tori nak sampai turn. Sempat tua dulu. Nak buat kat klinik swasta pulak, tak mampu. Masa tu takde PTPTN. MARA yang taja aku dengan lebihan duit (setelah tolak yuran segala) sebanyak 800++ je untuk satu semester. Bayangkan, dengan duit sebanyak tu nak teruskan hidup sebagai budak Architecture. Memang rasa kene torcher mental!

Time kerja pulak, niat nak buat ada tapi disebabkan sibuk dengan kerja dan dapat pulak pakwe yang tak kisah gigi aku camna janji hati baik, body cun (hahaha...tetiba je... time tu je la, sekarang mak dah kembang! hahaha!) aku pun jadi tak kisah. Dah malas nak fikir lagipun kos nak buat sangat mahal kalau pergi klinik swasta.

Tapi dah tua-tua ni, bila bersembang dengan Kak Lily Haslina Nasir, niat nak pakai braces tu datang balik. Tambahan pula aku terdengar cakap-cakap belakang yang mengejek gigi aku bila tersenyum masa ambil gambar sebab nampak gusi! Serius cakap, aku memang tak berkenan nak bergambar sebab gigi ni la. Malu sangat. Nak senyum pun memang tak yakin.

Hubby memang tak bagi aku buat. Membazir katanya. Tapi bila aku selalu cerita akan masalah jiwa aku yang tak konfiden nak jumpa orang ramai, yang rasa terhina bila kena kutuk, dia pun memberikan restu! Yihaaa! Ala, kalau lawa pun bini dia jugak kan?

Oleh itu, setelah meluahkan rasa tekad pada Kak Lily, aku pun mula survey klinik swasta yang boleh buat dengan cepat-tak payah tunggu turn. Last-last dah rezeki agaknya, terjumpa satu klinik kat Kota Kemuning ni. Aku pun segera emel doktor itu. Dan ini jawapan beliau:

Wednesday, March 30, 2011 11:59 AM

Hi Nora.
Yes. we do braces for clients aged 30y/o or even older.
The cost depends on the TYPE of braces & the DIFFICULTY of the case. The conventional metallic braces will cost from RM3800. We also have metallic self-ligating braces (RM4800++) and (semi) transparent self-ligating braces (RM5800++). As I mentioned earlier, the price also depends on case complexity.
As for the payment, we allow installments. However, a deposit of about RM1000++ is required during the fitting of the braces.

The appointments depend on whether extractions (removal of teeth) are required as part of the treatment. So, it is best ifyou could visit us for consultation. Please call my managers Miss Tan/Azmin should you need any assistance regarding our clinic hours and consultants in attendance.

Thank you.
Best regards,
Khor Choo Pang (Dr),
BDS MDSc MFDRCSI FRACDS
Director/Principal Clinician


Bila tau macam tu, aku tak fikir panjang, terus redah pergi klinik tu lepas ambil Ik balik sekolah. Jumpa Dr. Khor. Sampai aje, sebut nama aku beliau dah kenal dan tau aku yang emel dia. Wah! Bagus sungguh! Beliau cek gigi aku dan kata memang bagus aku buat braces sebab dia dah tersenyum bila dengar rahang aku berbunyi bila dia suruh nganga. Katanya lagi perhaps braces would solve that problem. Dan braces juga akan buat senyum aku lebih lawa katanya. Ha? Siapa yang tak tergoda mendengarnya, kan? Tapi lemah semangat jap beliau kata,

"Macam kes you, kena cabut 4 batang gigi untuk beri ruang gigi merapat ke dalam dan kena pakai dua tahun,"

Aku dah terbelalak. Gila! Mana pernah aku cabut gigi... inikan pula nak cabut 4 batang! Tapi bila dia tanya nak buat ke tak? Aku terus angguk kepala. Jam tu jugak buat mould gigi.

Lusanya, aku datang balik untuk cabut gigi. Kos cabut sebatang gigi RM50. Jadi total adalah RM200, tidak termasuk dalam kos braces. Menggeletar! Gila, gigi yang sihat perlu dicabut secara paksa. Walaupun doktor bius, sampai mulut rasa senget, liur meleleh sebab deria rasa hilang kejap, tapi bunyi kruk...krak gigi digoyang buat aku ngeri. Sepanjang sejam tu duk pejam mata, tak sanggup nak bukak mata walaupun doktor aku tu, Doktor Chi, kiut, sopan lagi berhemah orangnya! (hahaha... sempat lagi ya che' rose!). Yelah, banyak kali dia mintak maaf bila tengok aku tersentap-sentap. Dua gigi atas bawah belah kanan dicabut serentak. Gigi yang bawah, susah sungguh nak cabut. Bila tercabut dekat seinci panjangnya! Gila! (gambar menunjukkan ruang kosong setelah gigi dicabut. Gila banyak ruang. Nampak sangat gigi memang ke depan)

Lusa tu jugak malang menimpa sebab gigi taring belah bawah yang panjang dekat seinci tu kena infection! Hadui! Dirawat oleh Dr. Andrew. Terpaksa tangguh cabut 2 lagi gigi belah kiri. Seminggu lepas tu baru cabut, oleh Dr. Andrew. Memang betul seperti yang direkomen, bab cabut gigi Dr. Andrew lebih terer. Mujur lepas tu takde jangkitan untuk dua gigi tu. Cuma, gigi taring yang belah kanan tu kena lagi jangkitan. Terpaksa dicuci oleh Dr. Chi. Mak oiiiii! Rasa nak melalak aje! Tangkap urat kepala beb dia punya sakit! Duh!

Kata doktor memang salah satu gigi susah nak sembuh. Aduh! Seksa! Aku rasa sakit beranak sekejap je sakitnya, tapi sakit cabut gigi sampai demam aku dibuatnya. Rasa nak surrender aje tak nak pasang braces. Tapi bila fikir 4 batang gigi dah rongak, kena bertabahlah. Pendek kata lepas tiga minggu dari hari pertama cabut gigi belah kanan, barulah sedia dipasang besi.

Melihatkan aku ni jenis phobia, doktor suruh pasang besi untuk gigi atas dahulu. Dan oleh kerana aku ni tak nak rasa sakit melampau lagi, aku pilih self ligating (RM4800), sebab kata doktor kalau pakai yang tu kurang sikit rasa sakit (berdasarkan survey) dan bergantung kepada pergerakan gigi, masa pakai akan lebih jimat antara lebih kurang 6 - 9 bulan berbanding braces jenis tradisional. Seminggu lepas tu baru pasang bawah punya. Jenis ni takde boleh tukar kaler dan aku pun memang tak suka yang berkaler-kaler.
*ni gambar lepas lengkap pasang untuk gigi bawah.

Sekarang dah sebulan aku pakai braces. Memang rasa kiut tiba-tiba bila ada besi kat gigi ni (hahahahaa). Tapi sampai sekarang aku masih makan soft food dan kena potong kecik sebelum masuk mulut. (Aku memang hairan tengok orang pakai braces boleh selamba aje makan macam-macam) Sebab kalau gigit walaupun cuma gigit hotdog, rasa sengal tetap ada. Sentiasa rasa ketat gigi. Jadi aku memang kena lupakan favorite food macam kerepek, jajan, coklat, daging, sup tulang, etc. Mungkin lepas ni jugak aku boleh kurus sikit memandangkan mitos ada menyebut sesiapa yang pakai braces, akan kurus! Yahuuuuu!!!

Kita tunggu dan lihatlah ya apa hasilnya nanti. Boleh ke tidak jadi lawa macam Misha Omar (hehehe). Aku pun macam tak boleh nak hadam, boleh ke ruang kosong tu rapat nanti? Macam magik aje!*tiga minggu bersama braces*
Nasihat aku pada sesiapa yang nak pakai braces dalam usia macam aku ni, kena sediakan mental dan fizikal secukupnya serta kena sedia laburkan wang ringgit untuk jaga gigi. Macam doktor gigi aku sarankan, aku kena banyak makan vitamin C dan B-complex. Kena banyak berkorban. Sebab apa?

  • Kena cuci gigi setiap kali lepas makan. Pendek kata kena bawak bekal berus gigi. Tapi kalau tak selesa nak cuci gigi kat tempat awam, biasanya aku berkumur dulu dengan Listerine. At least takde ketul-ketul makanan lekat kat besi.
  • Makan main telan aje... kena tolak daging dan semua yang memerlukan kunyahan lebih.
  • Kena pakai berus gigi spesial macam dalam gambar tu untuk gosok celah-celah besi. Berus gigi kecik tu pulak pakai dua tiga kali je dah kena buang. Jadi, memang banyak duit kena labur.(http://www.aso.org.au/docs/orthodontics/caring_for_teeth_and_gums.htm)
  • Masa menggosok gigi lebih lama dan kena bercermin untuk pastikan semua gigi bersih. Yelah, dah penat-penat pakai besi, nanti dah bukak, takkan nak biarkan gigi kuning pulak.
Jadi kepada sesiapa yang nak buat braces atau rawatan gigi di sekitar Shah Alam, bolehlah pergi kat klinik yang aku buat braces ni. Tapi call dulu ya, kalau walk-in alamat berjam la menunggu.

Ooi & Khor Dental Surgery
7A, 1st Floor, Jalan Anggerik Vanilla N31/N, Kota Kemuning, Shah Alam, Selangor
Tel & Fax 03-5122 4331
E-mail : ok_dental@yahoo.com
Location : Klik untuk peta di sini

21 comments:

  1. pas nih bertambah cun lah che rose kita ya dgn senyuman menawan & akan bertambah slim gitu...sblm nih pon ngko dh cun aper,mmg hampeh lah org yg kutuk² sal gg nih kan...

    ReplyDelete
  2. hahaha.... mana ada cun la weh... slim tu aku tak jamin boleh slim ke tak... mcm tak je... hahaha....
    weh...putra height tu belah mana ko pindah?

    ReplyDelete
  3. owh, akak baru je pakai braces eh....lepas nie, makin meletop la! hehe...
    siap promote klinik lagi tu...

    ReplyDelete
  4. lawanya gigi..nie kna cuba...tq Che'Ros 4 U info..

    ReplyDelete
  5. i have been planning to put braces in June.. tapi kat atas je.. but when i read kak rose punya cerita tentang braces ngeri jugak.. i know it'll be pain and i need to get ready mentally and physically.. Hopefully i still have the courage to do that.. :S and tahniah kak rose of the braces. Cayalah.. cantik :D

    ReplyDelete
  6. Kak Rose, kalu nganga rahang bunyik tuh tanda2 nak gigi nak ke depan ker? takutnya!

    ReplyDelete
  7. haaa, first time komen sini..miera pun ada niat nak pasang braces tapi cost mahallah kalau nak dicompare dgn gaji..memang lama kena kumpul..^_^

    ReplyDelete
  8. Fara: ah ah... pakai braces, impian sejak kecil... promot klinik tu sebab doktornya bagus... :)

    armouris : terima kasih bagi link tu... :)

    kail : sama2... cubalah... dijamin cantik gigi.... hehehe

    Atykah : thanks laling...pakai aje... yang ngeri tu bab cabut je... tpi bila dah pakai terutama yang self ligating memang cepat nampak perubahan... :)

    Razifah : eh... takdelah sampai camtu sekali... akak ni rahang berbunyi sebab accident, 'engsel' lari... hahaha

    Amiera : takpe... cost total mmg la mahal... cukuplah kumpul utk byr downpayment sebab pakai braces skg dah bleh buat installment... :)

    ReplyDelete
  9. wani pn nk pakai braces p kos dy mahal la...da byk ke klinik gune plan installment? mybe wani kena usha dulu la...akak kena brape?

    ReplyDelete
  10. pakai la wani... kumpul duit... akak pun baru je pakai...
    memang banyak klinik bleh buat instalment sekarang....
    akak kena dalam 5k sebab ambil yang self ligating sebab takut sakit... yang ni tak pernah kena ulser lagi...

    kalau yang biasa, dalam 3800, bayar muka dalam seribu... bulanan 100...

    ReplyDelete
  11. salam.
    kak klinik gigi tu ada wat xray utk gigi x?

    ReplyDelete
  12. salam...
    sori lambat balas..

    ada yang, kosnya dalam RM150

    ReplyDelete
  13. salam..
    akak..masa first2 pkai 2 sakit x?sriau la plak nk pkai sbb mostly yg plai ckap sakit =)

    ReplyDelete
  14. salam fyda...
    nak kata sakit tu taklah sakit melampau lampau... cuma rasa ketat macam kena tindih batu setiap gigi...
    2, 3 hari je rasa sengal dan ketat...
    pastu ok... rsa sengal dan ketat tu biasa ada setiap kali tukar dawai baru...pastu takleh makan keras2... takleh gigit guna gigi depan contoh macam nak suap burger...
    ok je.. pakailah... gigi akak dah beza sangat sekarang... sukaaaa! hehehe

    ReplyDelete
  15. hi..saya pun mcm kak ros jugak..angan2 nx pakai dari kecik.kes pun sama mcm kak ros.dah gi survey dah tadi kos 3K+++.kena cabut 4 btg gigi.tapi td doktor tu ckp nx cabut 4btg gigi terus dan on the spot psg braces pun blh..mcm ragu2 lak ngn doktor ni.takut dia main hentam je.ye la kes nak duit ke.bc dlm internet kt amik masa sebulan gak step2 utk pakai braces ni...yg bab nx cabut gigi ni la seram sikit.lagi2 bc citer kak ros.huhu

    ReplyDelete
  16. Zara....
    uihhh... jangan cari pasal dik oiii.. nak cabut 4 batang gigi sekali gus terus on the spot pasang braces??? huihhh rasanya incredible hulk aje boleh tahan...
    biar betul dr tu...
    dr akak memang ada cakap boleh aje kalau nak pasang on the spot tapi taahan ke tidak... akak pun berangan gak nak jimat masa nak cabut 4 gigi sekaligus... tapi lepas tu dr akak nasihatkan tak payah... bahaya...
    bayangkan gigi belum sembuh luka cabut dah nak ikat besi... huwaa... memang sengsara tu nanti...
    ikut step by step la zara... biar lambat asal selamat... yang penting taklah merana sakit melampau2... lagipun mana tau masa cabut kena infection mcm akak... naya je...

    ReplyDelete
  17. assalam kak ros..zara dah buat dah..tadi kul 8.30pm gi buat treatment.cabut x sakit..cabut 2 btg gigi dulu.skang still bleeding (11.33pm)aduhai..br terasa sakitnye.doktor kata besok gi cabut 2 btg lagi..insyaAllah on monday baru psg braces.
    hehehe..suka sgt dpt buat.alhamdullilah.sebelum ni asyik x leh tido lena fikirkan psl braces ni..harap2 malam ni dpt tido ngn lenanyer.....
    sayonara ;p

    ReplyDelete
  18. salam zara...
    buat kat mana ya?
    pakai yang tradisional ke yang self ligating punya...
    bab cabut gigi tu memang sakit la... harap zara tak sakit masa pasang nanti... :)

    ReplyDelete
  19. hi kak ros..
    apa beza self ligating ngan tradisional punya??
    ntah zara x tahu lak pakai yg mn satu.tapi klu ikut rupa bentuk mcm yg kak ros pakai tu..
    ms pasang tu mmg x sakit.doktor buat dgn baik sekali.btw zara pasang di ipoh.
    hari ni hari kedua pakai.sakit tu x rs sgt tapi klu nak makan nasi tu x boleh kot..takut sakit gigi.so zara kelaparan la..huhu
    zara nx minta kak ros kongsikan apa yg perlu diguna utk penjagaan braces ni.contohnye berus gigi pa ptt pakai..interdental brush tu then flos..n bende2 seangkatan dgnnye.zara ada ty doktor dia kata berus je gigi mcm biasa :(

    ReplyDelete
  20. suka baca kisah rose ngan braces ni. td baca part 2. terus godek2 cari part 1.. hehe..

    ida sokong rose pakai braces. kalau dh kena ejek cenggitu kat u, mmg patut pun pakai braces...

    tak sabar nak tengok result....

    ReplyDelete

Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016