Aug 2, 2009

Setiap lelaki ada hati nak kahwin dua?

BY Rose Harissa IN 24 comments

Hah, mesti ada lelaki yang marah bila baca tajuk entri aku ni terutamanya lelaki yang ala-ala suami mithali gitu . Tak sungguh... tak kata... Bukannya apa... aku dikejutkan dengan berita dua orang kawan - agak baik - dengan hubby yang sudah berkahwin lagi. Salah seorangnya (aku namakan sebagai 'I') menceraikan isteri pertama manakala yang seorang lagi (aku namakan sebagai 'D',) kahwin senyap-senyap.

'I' dah ada anak lelaki seorang. Isterinya (aku namakan sebagai 'S') pun cantik... comel aje, budak baik. Pendek kata mereka sepadan sebab muka sama-sama kiut. Malangnya mereka dah buat 'kahwin' sebelum 'nikah' dan 'S' termengandung. Malang juga bila 'I' tak nak ngaku tu anak dia sebab kebetulan 'S' beritahu ada seorang lelaki lain minat dia. Aku dan hubby bengang sebab 'S' tu memang budak baik. Sampai abang 'S' tahu hal termengandung tu, maka mereka dinikahkan.
Tapi lepas anak lelaki dorang lahir, 'I' tak pernah lekat di rumah. Asyik melepak di bengkel dengan 'D'.

'D' ni pulak dulu bangga sebab dapat berkahwin dengan perempuan yang kononnya cantik sangat di mata dia(aku namakan sebagai 'E'). Tapi sampai anak dah masuk tiga, 'D' tetap dengan perangai lama. Lepas habis kerja, tak balik rumah. Melepak di bengkel sampai ke malam. Bila isterinya mengamuk, mogok, dia mula serabut dan cari jalan lain. Mula usha-usha awek lain.
Tup-tup, sekarang ni dengar cerita, 'I' dan 'D' dah kahwin lain. Kesiannya isteri masing-masing... tak buat salah, duk umah pun tetap dimadukan dan diceraikan (terutama si 'S'). Kesiannya anak masing-masing... apa ya yang ada dalam kepala mereka? 'I' dah mengandungkan anak dara orang, comel pulak tu, anak comel, tapi tetap ceraikan 'S'. 'D' pulak salahkan 'E' sebab kuat membebel. Tapi perangai dia yang kuat melepak tu tak pernah dikajinya. Entahlah ya... nak kata apa lagi, kuota lelaki ada empat (kalau bab kahwin ikut sunnah, kenapa bab lain tak ikut?)
Aku bukanlah nak menyebelahkan sesiapa. Sebab ada juga lelaki yang berkahwin lain sebab isteri pertama buat hal, cemburu buta, mengongkong, atau curang! Aku akan sokong pihak yang aku rasa benar sahaja tak kiralah dia lelaki atau perempuan.
Aku bukan pembela mahupun pembelot kaum... aku cuma penyokong hak asasi manusia... hidup mesti manusiawi!
Begitulah adanya...

Dialog tiga suku aku dan hubby :

"B, awak ada hati tak nak kahwin lagi?"
"Kalau ada duit banyak... nak juga rasanya..."
"Hmm... patutlah Tuhan tak bagi awak jadi kaya-raya... ada niat tak elok rupanya..."

Nota tiga suku aku dan hubby :
Adakalanya gurauan bongek itu membawa bahagia...

24 comments:

  1. waa. jadik org pertama komen ker? hahah!..
    akak suka dengan dialog 3 suku tuh.. sbb dialog yang sama mesti terlafaz oleh org lelaki.. nak kawin lain tak? jwpnn dorang mesti nak..
    dan klu hb akak plak..mesti dia tambah.. "klu tanya org lelaki nak kawin dua ker, mesti nak..hanya yang 'tak normal' jer yang tanak.. bezanya nak buat ngan tak buat jer.. hhmmm???"

    ReplyDelete
  2. salam, kak rose..
    hmm..
    masa baca cerita akak tu, berasap juga la dua2 belah telinga ni..
    tapi bila baca dialog 3 suku kat bwh tu, tiba2 je senyum terlakar kat bibir ni..
    haih..
    akak.. akak..
    cara akak menulis kan.. tengah marah pun boleh jd gelak..
    bukan semua orang dapat wat camtu tau..
    tahniah.. tahniah..
    berbalik pada cerita akak tu..
    kenapa ek rata2 laki cmtu?
    nasib baik la laki cuma ada 1 nafsu..
    hmm..

    ReplyDelete
  3. salam..
    Dah namanya lelaki..kawin nak ikut sunnah tapi tanggungjawab tak pula nak ikut sunnah..
    Dalam kepala lelaki hanya fikir satu je.. memuaskan nafsu, tapi dalam fikiran org perempuan banyak sangat cabangnya..nafsu dah jatuh tangga ke berapa eh?..

    ReplyDelete
  4. emm lumrah hidup hee~ mana kenal erti puas & cukup dgn satu betul tak?

    ReplyDelete
  5. Hahahaa..
    Seronoknya gua dapat baca 'luahan hati' kat sini.. Peringatan yang memula sekali tu buat gua terkentut-kentut laa sis..!! Kehkehkeh..

    Lepas tu ada pulak yang menyalahkan lelaki 100% tanpa memikirkan karma dalam setiap kejadian atau dalam bahasa intelek mereka iaitu 'backfire'..

    Gua malas nak komen tentang tu..

    Cumanya gua nak cakap yang sis ni memang patut laa jadi penulis pasal sis memang pandai mengalihkan tumpuan gua daripada agak serius kepada tergelak sekejap.. Tiga suku laa pulakk..!! Kehkehkeh..

    ReplyDelete
  6. salam roses...
    mmg lah normal lelaki nak kahwin lebih dari satu...dan kalau mrk tak mampu mrk cari gerek luar....kekasih gelap. huhuhu.....yg nyata, melukakan wanita adalah kaum wanita sendiri.whatever... semoga semua u n rakan2 bahagia hingga ke akhirnya....amiin.

    ReplyDelete
  7. Kak Nik : hahaha... pecah rekod eh kak nik... tapi kan kak nik, ada satu lagi jawapan terharu yang hb saya jawab kalo saya selalu tanya soklan ni... 'nak kawin dua camna, awak pun saya tak mampu nak bagi macam2...' huuu... sendu kan?

    Rania : Salam dik rania yang cumel.. heheh.. tokleh serius sangat, nanti ada org marah tu yang kene selit dialog 3 suku tu...
    sebab nafsu laki2 satu la maka mereka nak 'itu' aje...satu tu je nafus ada dalam kepala mereka :)) jawapan sengal... tak baik untuk kesihatan otak rania yang tak kawen lagi...

    Shaniza : salam... nafsu perempuan banyak... bukan untuk tu je... nafsu nak makan, nafsu nak shopping...nak melawa... :))

    khalifah fedi : memang manusiawi sungguh tanggapan anda itu...

    Cerpelai : hahaha... ko suami mithali eh? kene kat batang idung ko la ye... jangan marah... tau bukan semua laki cam tu...
    mmg kene alih sikit tumpuan ko tu... sbb nk bitau satu dunia, bukan semua pompuan melenting bila masuk bab2 kawin dua ni... gurau2 aje takkan salah kan? :))

    Leeza : salam... cari kekasih gelap tu mmg sengaja tempah neraka la... apapun bukan semua lelaki camtu... terpulanglah sapa yang dapat suami baik tu... Alhamdulillah... :)

    ReplyDelete
  8. bongek lagi hahahaha.

    kadang2 tu pelik dgn lelaki ni. klu bab kawin dikatakan ikut sunnah nabi. Klu mampu tu xpe la jugak. dah perangai pun 3suku. skali sekeh baru tau langit tu tinggi ke rendah hihihihi

    ReplyDelete
  9. semekom semua,
    klu sy mjawab persoalan tajuk akak dgn selambanya,klu sy bukan takat 2,4 pun nak.hehe
    tp masalahnya kene la betul2 mampu dan bertanggungjawab,itu y penting.

    utk dialoq 3suku tu,jgn main2 tau..tetiba jadi betol2 baru tau..hahaha
    ape2 pun semoga kita hidup aman dan harmoni mgikut panduan Quran dan telunjuk sunnah..amin

    ReplyDelete
  10. salam kak rose..sy pn nk komen gak..hehe..(suke je nyampuk org2 tue2 borak ek..hehe)
    x sume laki ade hati nk kawen 1 lg..terutamanya yg nk meminang pn x ckp2 duit lg..huhu..yg sorg pn x lepas..cane nk tmbh lg sorg...tp mak sy slalu komen ape tau...(berdasarkan jiran2 yg kawen lbh dr 1) "heran la ngn org laki ni..kalo ye pn nk kawen lg satu, cari la yg lebih cntk dr 1st wife..yg lbh segalenye la..." lbh kurg cam2 la mak sy kate..huhu..tp yg sye nmpk pn cam2 la..sal ek?maybe yg cun2 pn dh xnk kat dieorg...ops..terlebih suda...

    ReplyDelete
  11. Salam Rose,

    Mungkin juga ada betulnya...kan bagi aku, lelaki nie tak pernah nak cukup....tp prnah juga hubby tanya aku pasal dua nie...aku hanya jawab boleh dengan syarat semua anak kasi aku juga aku mau duit untuk anak2 aku.....naru adil kan...hehehehe tp kan yg selalu akuk dengar, kalau lelaki nie tmbah satu, akhir2nya yg first tu juga yg dicari.....huhuhu [betul atau tak, tak pasti]...
    hehe, terguling aku baca dailog ko ngan hubby ko tu....
    Tp aku tetap berdoa, agar aku ngan hubby aku akan sentiasa bersama...hingga akhir nanti.....
    amin......

    ReplyDelete
  12. oppp sori mori banyak typing error lah.... faham je lah...ye...

    ReplyDelete
  13. tak semua lelaki macam tu.. seorang lelaki tak mewakili keseluruhan lelaki kan kan kan

    ReplyDelete
  14. hahahha...
    entry yg bagussss..
    saya cuma nk baca komen dari en cerpelai jek..kehkehkeh...

    tp ku tau EN cERpelai takkan buat gitu...

    tapi kannn....
    saya ada mimpi EN Cerpelai kawen lagi..
    apakah maksud nye????????

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Rose,

    Orang lelaki biasalah... tapi tak semua lelaki macam tu, Saya pun ada jugak gurau ngan Hubby... dia kata dia nak kawin lagi. Saya kata kalau nak kawin biar sekarang saya masih muda nanti pun saya boleh kawin lain...hahaha...nauzubillah....kan;;)

    ReplyDelete
  16. ;))slm kak..
    lumrah idup kak..
    sy sndiri pn prnah offer cik abang..tp x nk lak..
    pas tu sy wrning lak..jngn sok tua2 bngka nk cri len lak...memang nk kna smckdwn!!hikhikhik...:D

    kak..ni skadar tny ye..
    baru 2 ni sy wt la n3 pasal koleksi novel sy kn..ad yg tanya&spndpt ngn sy..nape ek..klu jln crita dlm stiap nvel..hero msti yg ensem..ank orng kaya..ank dato'...ank tan sri...

    ReplyDelete
  17. ahhh tak takut lah...ngeri lok...ades lama tak nyibuk kat sini

    ReplyDelete
  18. Su : akak ngan hubby biasala... mmg bongek... org je takut tgk kami camtu... tapi kami dah biasa... gurau2 bongek gitu... :D

    is selamba : salam... ai is... kalo semua gurauan nak ambil serius... tak selamba aa... rumahtangga jadi kelam kalo takde dialog tiga suku tu...

    iema : hahaha... mungkin pompuan tu ada benda lain yang best kut... tak pun mmg dah tak de pompuan lawa nak tapi ada hati nak kawin gak jadi taram je la dapat sapa pun... :))

    Leeya : takpe aku paham... hmm.... ko pun lebih kurang aku je ye... aku lagilah... aku kata kalo dia nak kahwin lagi satu, dia kene cari bini yang lagi best dari aku, yang gaji mahal, yang lagi lawa, pendek kata lebih segalanya... hahah bleh gitu?

    Richela Pil @Ritz : memanglah... tak semua lelaki cam tu... kan dah cakap sebut kat ayat2 terakhir tu... :D

    Fieza : amboii ko fieza... nak ngk jawpn encik cer rupanya... kalo ko mimpi cer kahwin lain tu vice versa maknanya.. tah tah ko yang kahwin lain... :)) jangan marah eh... gurau bongek nih

    Zilla : salam laling... hahahah normal tu kalo takat gurau2... yang benarnya pompuan manalah yang betul2 redha dimadu zaman sekarang ni...

    reen : hahahah ko sengal gak eh reen...
    pasal pertanyaan dan pendapat reen tentang hero novel tu... kalo tanya akak, kalo letak hensem2 tu (sbb akak sendiri pun suka letak hero hensem ) sebabnya kita susah nak jumpa semua tu di alam nyata... novel kan kekdahnya berangan angan... impact tu akan lebih terkesan. biasanya org akan mudah menerima kebaikan dari sesuatu yang indah... wwuuu... dalam maksud ni...tapi terpulanglah pada citarasa masing2 sebenarnya...

    Suhaidah : hehehe... sian, laptop rosak ye... :p

    ReplyDelete
  19. huahuahua..
    cm tu smua novelis suka brangan la ye..hahaha..
    tmasuk yg tukang bc novel cm sy..brangan smpikn diri sndiri masuk dlm story..kahkahkah...

    ReplyDelete
  20. hahhaa... mungkin ada yang tak nak ngaku reen... tapi kalo akak mmg akak ngaku... nak tulis novel akak kene berangan baru dapat tulis dengan penuh feel dan supaya pembaca macam reen ikut berangan angan :))

    ReplyDelete
  21. tu lah psl menggong tul...rosak lah pulak...asl eh kak 'mamat2'yg tak ckup dgn soarang ni...tapi perempuan pun ada gak kak..dah ada ank pun nk mengtal dgn laki bujang(ayt emosi ni)

    ReplyDelete
  22. Suhaidah... jawapannya senang aje... diorang kahwin bukan kerana ALLAH... tapi kerana nafsu.. huwa... syariah compliant betul statement ni... :))

    ReplyDelete
  23. heheh btul tu....betul gak tu....tapi saya tetp gak puas hati terutama kat perempuan tu...selalunya org perempuan blh berfikir lebih baik tapi napa wat cam tu...kesian kat husband n ank2 dia,,,c bujang n pun kecian gak tapi geram gak lah haha

    ReplyDelete
  24. alaa... suhaidah... perangai manusia kita sukar nak jangka... pandai2 la kita nilaikan orang... :)

    ReplyDelete