Saturday, May 22, 2010

Mari makan udang lipan!

Pernah dengar pasal udang lipan?
Udang ni adalah kegemaran aku...ever!
Mula belajar makan masa zaman kerja. Dah biasa sangat ikut orang Cina jadi kenallah udang kategori udang lipan ni. Of course yang makan kat restoran Cina tu mahal harganya. Lagipun, besssarr punya! (jerit macam iklan Maggi Asam Laksa).
Lepas tu mula ketagih nak makan.

Tapi kalau cari pasar malam atau pasar tani, harganya murah je... dalam RM7-RM10 sekilo. Udang lipan ni ada musim-musimnya. Bukan selalu ada.

Ni aku beli kat pasar malam Meru, Klang petang tadi. Lebih sekilo = RM11!
http://www.emocutez.com
Bila nampak aje kelibat udang lipan ni kat pasar, memang aku ketar kepala.Terus tuju dan pilih yang cantik-cantik. Biasanya tauke Cina cakap tak ramai Melayu tau makan udang ni.

Ha ah, memang betul kut... sebab selalu jugak masa pilih-pilih udang lipan ni, ada orang pandang pelik. Lepas tu ada yang cakap, udang tu bukan sedap pun... takde isi!
Haih... ruginya... padahal, kalau tau pilih, bila dah masak, isinya kejun, manis...pendek kata kalau dapat ratah udang ni memang lupa nak suap nasi ke mulut.

Ada jugak yang geli nak makan sebab namanya ada 'lipan' dan badannya yang panjang.
Padahal takde apa pun yang nak digelikan pasal udang ni. Takde perut macam perut ikan atau macam otak udang biasa. Gunting aje matanya dan sirip tajam kat tepi. Senang je... tak payah sesusah siang bagai.
Biasa aku goreng kunyit aje... mak aii... dah cukup sedap! Tapi kalau rajin, buat stim atau lemak cili api, pun SEDAP!

Ni lah rupa bentuk sebahagian udang lipan setelah digoreng kunyit sebab aku cadang nak ratah sambil tengok TV malam ni! Tanak makan nasik! Huhu!
Memang sedap sangat-sangat!
http://www.emocutez.com
Tak caya?
Cubalah sendiri sebab sekarang ni musim udang lipan!

15 comments:

  1. Nampak sedap je udang tue... Teringin nak rase... Nak sikittttt kak rose...

    ReplyDelete
  2. uiskkk kak.. beshhh nyer.. dah la besau.. tadi cik abang dni p cari udang kat bekenu.. tapi tak jumpa.. dia suka sangat makan udang tapi ado resdung.. hik3... biaq p kat dia nak makan sangat.. dni pon suka udang.. sedap kak. nyum2.. tapi belum pernah jumpa udang lipan. tak pernah jumpa dan tak pernah dengar... teringin lak nak makan. naseb baik tak ngandung kalo tak nak salahkan akak wat dni mengidam miahahaha.. kawen pon belum wakakkakaka lariiiiiiiiii

    ReplyDelete
  3. saye pun kenal udang ni dekat restoran cina. memang bestttt... tapi tak penah jumpe kat pasar... huuu...

    ReplyDelete
  4. perghhhhhhhhhhh! akak. meleleh air liur saya tengok. Macam best jer neh..
    adoiyaaaa , :)))!!
    xpernah makan pon udang neh.. pergghH!!

    ReplyDelete
  5. sdp udg lipan ni..penah mkn mse kt kedah..tp dorg wt tomyam..ps 2 jumpa kt psr bli n goreng je..sdp2..tp dh lme dh..skng cri gk tp xjmpe..

    ReplyDelete
  6. Weh! Ni feveret aku kalau buat kukus!! nyumm nyummm kalau beli kat pasar malam morah giler. Lumur garam ketuk bawang putih ngan halia jer dah lazat gilerrrrrrrrrr. Tapi mak aku tak ske sbb rupa dia mcm lipan tambah2 lepas dimasak memang kaler dia pun jadi macam kaler lipan bara

    ReplyDelete
  7. Wild Cherry:
    hehehe... cuba cari kat pasar malam atau pasar tani.. sedap tau udang ni...

    ardinihumaira:
    hahaha..sori dini, tak sengaja nak buat ngidam.. tapi try ler cari udang ni... sedap... lagi pulak kalau yang gumuks2 tu... huihh... pendek kata makan tak pandang keliling...
    kalo alergik, makanlah ubat pas makan udang... hehe...

    cikyuyu:
    yuyu, cubalah cari kat pasar... kat ganu musti banyak pasai dekat ngan laut... sedap tau buat goreng... :)

    Nadia:
    ah ah, mmg sedap buat apa pun sbb isi dia manis... susah cari sebab bermusim... skg ni tgk banyak orang cina pasar malam jual...

    Rinn:
    haihhhh... sampai ati mak hang tu...
    tapi aku peduli apa kalo org kata mcm lipan ka apa ka... pejam mata je, mulut kunyah... sedap! kekeke...
    kalau cina mmg suka kukus macam hang cakap tu, lebihkan halia... :)

    ReplyDelete
  8. yaz dulu biasa jumpa orang jual kat pasar malam Padang Matsirat.. orang tu goreng tepung.. sekor RM1.. sedappppp!!!!!!!!!! rasa mcm ayam..

    ReplyDelete
  9. woOahhh........
    cm best.....
    rse cm geli gk sblm dmasak..
    tp pas dah masak cm okies jer.....
    pe kate..
    k.rose masak udng lipan nie pas2 pnggil la adik2 nie dtg mkn...
    hahahaha...mesti lg sdap klu dmakan beramai2 kn....
    =))

    ReplyDelete
  10. Helmi Yazrina:
    wah, untung gila orang yang jual tu singgit satu... heheh...
    mmg sedap kan? dah makan nak lagiiii....

    ~nOugHtygUrL~:
    fie geli? ha, dah makan nnti baru tau rasa... hehe
    amboi2... suh kak rose masak eh...
    tah bila la dapat panggil adik2 datang makan kat umah.... sya kata nak datang raya, meh aa sekali... mmg sedap makan beramai-ramai... hehee

    ReplyDelete
  11. hahaha.....
    time blm msk 2 nmpk cm pelik la kple dye...
    dat's y la geli......
    hahahaha.....
    x sush pn...
    k.rose ckp bile nk msak tok kiteorg nt kiteorg dtg la...
    hik3....
    raya??wahhhh....lamenyer.....
    tp x per...if dyeorg ajk cnfirm fie ikot pnye la...
    stkt s.alam je kn...hahahaha....

    ReplyDelete
  12. salam,

    found this blog while blog walking..

    saya pun suka udang lipan, tapi susah nak jumpa.
    pernah makan di restoran yang masak style chinse.
    goreng cili kering..
    tapi yang goreng kunyit u buat ni lagi mengancamm...
    looks so yummy..

    salam kenal

    catz

    ReplyDelete
  13. ~nOugHtygUrL~ :
    haha... abaikan kpalanya yang pelik tu fie..
    isinya sedap...
    ah ah, ada ajak dorang datang raya nanti... ala, tak lama dah...
    lagipun dekat shah alam aje... lalu ikut highwat LKSA, tak sampai 15 minit...

    azaliahjsalleh:
    cubalah makan... sedap!

    catz:
    salam...
    saya malas nak buat susah2... goreng aje cukup... lagipun bleh dikudap kudap depan TV... hahaha

    apapun, mekasih sudi blogwalking ke sini...
    salam kenal dari saya juga... :)

    ReplyDelete
  14. aku cari yg hidup hidup jek...buat umpan jenahak bantal, atau ikan sisik yg mega2 makan udang ni...he3 yg idup sekor 6 helai duit singgit...tp goreng cili pon sodap...

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts