Tuesday 6 March 2012

Rindu Itu Cinta- Bab 2

2

“PSSTTT…Nisa, mamat kat meja depan tu dari tadi asyik pandang ke sini aje…” Hanim berkata dengan suara separuh berbisik. Bibirnya diusahakan sedaya mungkin agar tidak bergerak ketika bersuara. Dia berpura-pura seolah-olah tidak perasan akan renungan mata si jejaka berkemeja merah hati itu. 

Namun begitu, Nisa malas menoleh. Mi goreng mamak yang sedang dinikmati lebih memerlukan perhatiannya. Sedap! Sebab itulah dia mengajak Hanim makan dahulu di restoran tersebut sebelum mereka bergerak ke Mid Valley, menghabiskan cuti hari Sabtu bersama.

“Aku rasa dia pandang kaulah!” Hanim membuat kesimpulan rambang sambil berpura-pura tidak mempedulikan pandangan jejaka tersebut.

“Suka hati dialah… dia ada mata. Lagipun kat restoran ni kan ramai orang. Entah-entah dia tengok orang kat meja sebelah kita ni…” Nisa masih bersikap acuh tak acuh. 

“Isk… kau ni… beku betullah…!” Hanim menggeleng kepala melihat gelagat Nisa yang langsung tidak peduli pada keadaan sekitar. Biar berapa ramai lelaki memandangnya, Nisa tetap tegar dengan sikap dinginnya. 

Tetapi Hanim terus mengawasi jejaka yang masih curi-curi memandang ke arah meja mereka. Tepatnya ke arah Nisa! Ya, Hanim yakin, dia tidak tersalah membuat perkiraan.

Tiba-tiba mata Hanim membulat dan dia berseru dengan suara teruja. “Aww! Dia pakai braceslah! Kiutnya bila dia ketawa!” Hanim menekap tangan ke pipi. Bajek comel!

Dek terkejut melihat gelagat Hanim yang di luar kawalan itu, Nisa spontan menoleh, mencari di mana duduknya si jejaka yang dimaksudkan oleh Hanim.

Mata Nisa akhirnya bersabung pandang dengan seorang jejaka yang duduk di meja luar restoran. Melihat jejaka itu sedang tersenyum menampakkan pendakap gigi, Nisa yakin itulah orangnya. 

Hmm…Boleh tahan juga orangnya! Muka kategori boleh ‘cari makan’. Bolehlah kalau setakat nak jadi model majalah ke atau masuk pencarian jejaka maskulin. Namun Nisa malas mahu memandang lama-lama, takut si jejaka itu terperasan pula. Dia kembali memandang Hanim.

“Okey, fine, dia memang kiut dengan besi berbaris pada giginya tu… tapi perlu ke kau beraksi bajek comel macam tu? Kau tu umur dah 28 tahu, bukan budak kolej lagi! Macam tak pernah tengok lelaki lain yang lebih hensem!” getus Nisa.

Langsung mati rasa teruja Hanim. “Isk, kau ni! Potong karan sungguh! Bukan senang tau nak jumpa orang lelaki pakai braces.” Hanim mencebik, terus hilang keterujaan mahu memandang si jejaka bergigi besi!

“Lupakanlah mamat gigi besi tu. Ni, kau tau tak, Zurya dah nak balik Malaysia? Dia ada emel aku, cakap nak jumpa kita.” Nisa langsung menukar topik perbualan. Jejaka bergigi besi itu tidak menarik minatnya untuk diperbualkan. 

“Ada…” Hanim menggantung kalimat, berfikir sejenak sebelum menyambung, “…tapi aku hairanlah dengan dia tu. Sejak dia remove aku dan privatekan facebook dia, dia macam nak berahsia sesuatu dengan aku.”

Nada suara Hanim jelas menunjukkan dia berkecil hati dengan sikap sahabat mereka, Zurya.

“Buang masa kalau kau nak kecik hati dengan Zurya. Macamlah kau tak tau perangai dia yang kadangkala egois, kepala angin tu. Setakat tak ada dalam list facebook dia, takkan pulak sampai kau dengan dia putus kawan? Semua tu perkara remeh-temeh ajelah!” Nisa menyuarakan pendapatnya. 

Dia, Hanim dan Zurya berkawan sejak mula-mula menjejakkan kaki ke Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Memandangkan dalam fakulti Kejuruteraan Awam hanya mereka bertiga gadis dari Semenanjung, menjadikan mereka berkawan baik. Tetapi malang sekali, belum pun habis semester pertama, Nisa mengambil keputusan mengundurkan diri dari UNIMAS. Selepas itu mereka berhubungan melalui emel dan Yahoo Messegger. Hanya setelah tamat pengajian, barulah Nisa bertemu kembali dengan Hanim di Semenanjung sementara Zurya berlepas ke Australia bagi menyambung pengajian di sana.    
  
Hanim merenung wajah Nisa dalam-dalam. Selepas menghembus nafas, dia berkata, “Kau bolehlah cakap macam tu sebab kau tak ada facebook. Dah lama aku suruh kau buka satu akaun facebook, senang kita nak jejak balik kawan-kawan lama dan tengok apa perkembangan mereka. Kawan-kawan kita pun ada tanya pasal kau. Tapi kau tak nak berhubung dengan mereka. Kenapa?”

Masih dengan muka tanpa perasaan, Nisa menjawab, “Ah, malaslah. Buang masa aje semua tu. Lagipun aku tak nak orang tahu pasal aku. Facebook tu sebenarnya lebih banyak memecah-belahkan manusia. Aku sendiri dah tengok budak-budak kat pejabat aku bergaduh disebabkan facebook. Kenapa? Itu semua gara-gara masing-masing berebut-rebut nak tunjukkan kehebatan mereka. Kemudian pihak yang ini pula sibuk memantau status orang lain. Kemudian bergosip dan timbullah fitnah! Kutuk sana, kutuk sini. Tak payah, aku malas nak memeningkan kepala. Ada emel dengan YM dah cukup. Lagipun aku mana ada kawan lain selain kau dengan Zurya…” 

Kata-kata Nisa itu terus membuatkan Hanim terdiam. Ada betulnya apa yang dikatakan oleh Nisa. Dia kagum, sekaligus tidak faham dengan sikap Nisa. “Aku betul-betul tak faham dengan kau ni, Nisa. Aku bukan suruh kau jaga tepi kain orang lain tapi untuk kawan-kawan rapat, cukuplah. Saling ambil tahu dan ambil berat, apa salahnya? Tapi aku hairan, macam manalah kau boleh bersikap ‘kering’ macam tu? Kau tak ada perasaan langsung ke?” 

“Perasaan aku dah lama mati, Hanim. Dah 10 tahun! Kalau dah mati tu, mana boleh hidup semula!” tegas Nisa seraya mengangkat punggung dan berlalu ke kaunter bagi membuat bayaran. 

Hanim terpanar di kerusinya. Nampaknya Nisa masih tidak dapat melupakan sejarah lama.   

13 comments:

  1. Amirah : terima kasih dear... tapi kalau ada kureng tu tegur ye... :)

    ReplyDelete
  2. biasanya kalo e-novel yg n3 dye xcrite psl babak antara hero/heroin,.. boring je. tp yg ni suke la. haha xberalih mata ni...

    ReplyDelete
  3. Mimi : hehehe...saya tak pernah buat enovel... ini memang ambil terus dari manuskrip yang bakal dicetak... terimakasih ya sebab suka...

    Kembhoja:
    tengkyu laling sebab suka... :)

    ReplyDelete
  4. nampak gaya jalan cerita menarik...
    saya tentu kembali untuk mengikuti cerita seterusnya..
    NOra for ur info, ive read most of ur book(exclude the teen storylah...hehe..)

    ReplyDelete
  5. Lynn : terima kasih pujian tu...bab teen story tu, takpe... no hal... lynn baca buku saya yang lain pun dah cukup berbesar hati saya dibuatnya...

    Zaydatur : hehehe ada lah tu yang buat nisa menyampah kat lelaki...biasa ni...

    ReplyDelete
  6. tetiba terasa nak tutup akaun pacebuk.. huhu ;))

    ReplyDelete

Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016