Jun 21, 2009

ELLY JUARA SULUNG DI MIMC

BY Rose Harissa IN 10 comments

Kalau diikutkan hati, aku memang nak ke Melaka menyaksikan perlumbaan pusingan ke 4 Cub Prix. Lagi pula ia julung kali diadakan di Litar Sukan Bermotor Antarabangsa Melaka (MIMC) yang baru sahaja dibuka. Tapi memandangkan aku terpaksa menyiapkan beberapa keping lukisan yang dah ditempah awal, hasrat tu dipendamkan. Lewat petang tadi, dapat SMS dari Bangcahq, beritahu anakanda kesayangannya, Elly Sr. jadi juara. Aku tumpang happy. Terus hantar SMS ucap tahniah kat Elly. Dan balasannya buat aku sendu kejap...
'Thanks so much akak, elly bwk semangat buku nk tlg akak'
Terima kasih jugak buat Elly kerana percaya pada aku untuk tulis buku tu. Tanpa buku itu pun aku tahu, Elly sentiasa bersemangat waja!

Ini berita yang dipetik dari laman web Malaysian Cub Prix



GERAM dan kecewa ketika pada aksi di Kuala Terengganu lepas, membuatkan Elly Idzlianizar Ilias tekad untuk memadam kepedihan itu dengan menawan saingan Pusingan 4 Kejuaraan Cub Prix Malaysia AAM PETRONAS yang berlangsung di Litar Sukan Bermotor Antarabangsa Melaka (MIMC) di Ayer Keroh hari ini.

Bersaksikan ribuan penonton di litar berharga sekitar RM20 juta, saingan perlumbaan akhir Kelas Expert jelas cukup menarik dan mendebarkan dengan beberapa pelumba berpengalaman saling bertukar tampuk pendahulu dan saling mencabar antara satu sama lain.

Beberapa kesilapan nyata membawa padah buat pelumba tatkala trek MIMC yang baru di buka pada Mei lepas jelas menimbulkan sedikit rungutan buat pelumba. Dan hal ini nyata berlaku ke atas juara sebanyak dua kali, Ahmad Fazli Sham pada baki tiga pusingan terakhir sekali gus memberi peluang kedua buat Elly tampil selaku pendahulu sehingga ke garisan penamat.

“Perlumbaan akhir hari ini cukup menarik dan mendebarkan. Selaku pelumba, saya juga tertarik dengan aksi yang dipersembahkan pada hari ini. Ia sesuatu yang hebat dan kemenangan ini cukup berharga buat saya ,” ujar Elly merujuk persembahan hebat dua pelumba Shell, Ahmad Fazli dan Ahmad Fazrul Sham, rakan sepasukan, Md Zamri Baba dan angkatan pelumba PETRONAS yang lain.

Kejayaan saya hari ini terletak kepada kesabaran dan persembahan konsisten saya. Sekalipun saya dipintas oleh Fazli Sham namun berkat kesabaran dan pada masa yang sama bertindak bijak mengawal keadaan membuatkan saya berjaya mengelak Fazli ketika di terjatuh sebaik berada di depan saya,” ujar Elly menjelaskan perlumbaan akhir tersebut.

Elly menamatkan saingan 15 pusingan dengan catatan masa 16:47.670 saat meninggalkan rakan sepasukan Md Zamri Baba di tempat kedua dengan masa 16:48.007 saat diikuti pelumba Shell Advance Yamaha Maju, Ahmad Fazrul Sham (16:53.471 saat) ditempat ketiga.

Kejayaan Elly di MIMC meletakkan dirinya di tempat ketiga dengan 55 mata kedudukan keseluruhan dibelakang dua pelumba PETRONAS Sprinta Yamaha Raceline, Md Iskandar Raduan dengan 65 mata dan Ahmad Fuad Baharudin di tempat kedua dengan 56 mata.


Berita penuh sila lawati : http://www.malaysiancubprix.com


10 comments:

  1. Tshnish tuk Elly... Tahniah gak tuk che rose kerana menjadi pendorong dan pencetus semangat Elly...

    ReplyDelete
  2. Taniah2 tuk Elly n kak rose..Tengah mencari buku ELLY ni..huhuhu walaupun saya tak paham pasal2 motor ni tapi saya akan cuba untuk paham heheh ;)
    berusaha tangga kejayaan!(ayat semangat ni)

    ReplyDelete
  3. Taniah2 tuk Elly n kak rose..Tengah mencari buku ELLY ni..huhuhu walaupun saya tak paham pasal2 motor ni tapi saya akan cuba untuk paham heheh ;)
    berusaha tangga kejayaan!(ayat semangat ni)

    ReplyDelete
  4. Tahniah ELLY!!!

    && akk sekali,
    semangat tuh, buku akk jd pembawa semangat.
    caya lah elly!!

    hehhehhe :DD

    ReplyDelete
  5. Dhan : tengkiu... tak kerana saya pun, elly mmg sentiasa bersemangat dan terdorong untuk buat yang terbaik

    Suhaidah : tengkiu dik... takpa, buku Elly tu tak teknikal sangat pasal motor, lebih kepada semangat dan motivasi dia untuk jadi pelumba berjaya...lebih kepada cerita perlumbaan...

    Cikyuyu : tengkiu laling... heheh elly balas dendam tak menang kat tgnu...

    Rania : tengkiu... (mewakili elly ni kekeke)

    ReplyDelete
  6. Tahniah tahniah... sempat tengok story ni masa berita tadi.

    ReplyDelete
  7. tengkiu Airul... kat TV9 sempat tgk tak kul 11 malam tadi... hahahha...

    ReplyDelete
  8. ala akak x smpt la. hurm x tgk pun... ni singah blog akak pun dh nk dkt kul 2. trlpeaslah tgk mka akak yg garang 2 hu3

    ReplyDelete
  9. kekekek... takpe Airul... malam ni ada ulangan kat TV3 lepas nightline... :)

    ReplyDelete