Wednesday, October 7, 2009

Egokah aku kerana tidak makan durian?


Aku tak makan durian...busuk
Sebenarnya selain durian, aku juga tak makan petai, jering dan kerdas...
Jangan ketawa... jangan mengejek atau jangan tak percaya...
Hakikatnya aku memang tak suka makan durian. Baunya pun aku tak suka. Sangat... sangat... sangat apa ya? Hmm... sangat tidak wangi pada deria bau aku (aku takde ayat sesuai untuk mengklasifikasikannya). Para penggemar durian tegar, sila jangan boikot blog aku hanya kerana statement ni.doa
Sebab aku berkahwin dengan seorang pemakan durian tegar... dan dia boleh menerima kekurangan aku ini seadanya... wink
Mesti ramai yang tak percaya aku tak makan durian. Malah ramai gak yang kata aku ni bodoh sebab tak makan 'RAJA SEGALA BUAH' tu. Bahkan ada yang anggap aku orang kampung tak sedar diri sebab tak makan durian. Aku peduli apa... hatta ia RAJA sekali pun aku tak pandang juga kalau hati aku tak cintakannya. Hehehe... dalam maksud ayat ni...sengihnampakgigi
Semalam, hubby balik kerja dengan muka plink-plink sambil berkata,
"Tengok... aku dah beli... boleh buat santan durian!"
Aku yang tengah hadap laptop, terpelotot biji mata. Mula rasa lemah lutut. Hubby beli durian, daun pandan dan kelapa parut. Jadi maknanya, tidak dapat tidak, aku harus buatkan untuk dia. Ihhh... aku cukup tak suka pakai kelapa parut. Satunya sebab leceh nak kena perah-perah pakai tangan. Baik pakai santan kotak... selain kurang kolestrol... terus aje tuang dalam periuk... mudah dan cepat bukan? lucu
Bila belek-belek isi plastik tu aku dah jumpa satu poin yang boleh aku jadikan alasan supaya tak payah berhadapan dengan durian.
"Habis? Gula kereknya mana? Tak ada gula kerek... tokleh la nak buat!"
"Tak apalah... aku nak pergi beli la ni... nak beli roti sekali..."

Aduii... sanggup tu keluar rumah semula demi pengat durian @ santan durian. Aduila... memang aku takleh nak mengelak dah. Tapi demi cinta dan sayangkan hubby (cinta), aku tak sampai hati nak mematahkan seleranya. Lagipun sebagai isteri aku seronok bila tengok dia makan dengan penuh selera. Dia tak ucap kata cinta setiap hari pun tak apalah... asalkan aku dapat tengok muka dia bahagia setiap hari... malu-malu
Sepanjang waktu buat pengat tu... aku berusaha keras menguatkan diri untuk berhadapan dengan bau durian yang kuat tu. Urat kepala dah mula berdenyut-denyut, tanda-tanda dah tak tahan dengan bau durian. Apa lagi bila terpaksa pegang ulas durian dengan tangan dan merasa kuah pengat tu... aduiiii... berpeluh
Siap aje buat, memang aku sakit kepala... berdenyut-denyut. Mesti korang pelik kan? Iya, betul... aku tak tipu, aku memang kalah dengan bau durian. Kak Lily Haslina Nasir pun hairan macam mana aku yang tak makan durian, boleh buat pengat durian.
Habis nak buat macam mana... tak sampai hati la pulak... takkan kerana aku tak makan durian, maka aku perlu seksa selera hubby. Lagipun bila tengok dia cicah roti berkeping-keping... secara otometik aku tau, pengat aku tu sedap! pompom
Pagi tadi hubby bawa bekal pengat tu ke ofis sebab nak bagi kawan dia makan juga. Kata hubby, kawan dia tu dah lama nak makan tapi tak dapat sebab bininya malas nak buat... wah kesiannya...
Tapi... horeyyyy! Aku dah dapat markah bonus di sini... walaupun terkejut - sebab aku ingat hubby nak makan sorang aje kat rumah - tapi dalam hati bangga gak. Iyalah... kalau hubby berani bagi kawan dia makan, maknanya dia secara tidak langsung menganggap masakan bini dia best! Hahaha...
Oh, untuk makluman, hubby tak pernah puji masakan aku. Tapi aku tau ia sedap kalau dia makan berulang kali... menari
Jadi... walaupun aku tak makan durian dan alah dengan bau durian... aku dah 'berkorban' demi selera hubby... tak apalah kena migrane sekalipun asalkan perut hubby terjaga dengan masakan air tangan aku sendiri.
Kerana dari perut, datangnya bahagia...dalam jugak maksud ayat ni... hahahaha setan
senyumkenyit

22 comments:

  1. Hehehehe...i'm the first person tinggalkan comment...samalah kite kak, org pun x mkn durian.hehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe.. tahniah Ilyah kerana jadi org 1st... haha... kita geng... susah nak jumpa org x makan durian nih... :))

    ReplyDelete
  3. salam.!!
    akak.. terkejut saya baca entry nie ,
    saya pun same macam akak..
    Bau pom dah wat saya nak pengsan , rela saya duk dalam bilik dari mengadap orang mkn durian.
    Saya tak kesah gak , kalau orang cakap KUNO tak makan durian. Memang saya anti dengan bau , nak makan pun tak ada selera..
    tp,
    selera masing-masing kan akak!!

    saya tak kesah dah orang nak boikot ke apa, kalau dah tak suka nak wat macam mana..

    ReplyDelete
  4. well akak...
    saye makan durian tau..
    tp saye a suke petai n jering!!
    hahaha:)
    saye x suke petai cuz busuk...
    sdgkn durian pon lebih kurang je busuknye..
    hehe:)

    ReplyDelete
  5. nak heran apa nora, macam akak. Akak alah pada kopi..tak tahan sungguh bau kopi dan aku masa mengandung kopi adalah musuh utama, muntah belelah kerana kopi dan kerana suami suka atau tidak kadangkala ku buat kopi juga untuknya....

    ReplyDelete
  6. haha.. nuzul makan durian tapi nuzul xsuka tempoyak.. kalau bau mesti rasa nk muntah.. :P arg nuzul pun x suka jering, petai dan sewaktu dgn nya... boleh pengsan kalau terbau.. tapi mak selalu cakap petau tu awet muda.. pegi daa awet muda bau teruk gilaaa...:))

    ReplyDelete
  7. hihihihhiiiii..
    cam kekalar post ni...
    my fwen ada yang pelik..
    buah durian xmakan
    tp bila jd tempoyak, dia makan;-)

    ReplyDelete
  8. durian?
    wah.. feveret saya tu!!!
    jgn kata bau dia, dengar nama pun dah terbang sesuku nyawa.. berkilo-kilometer jarak pun dah boleh bau.. hehe..
    dulu masa sekolah.. lintas jln je dah boleh agak kat rumah ada durian.. naik tangga lepas bg salam terus tanya, "ada orang beli durian ke?".. pendek kata, kalo family beli durian tak bg kat saya, kecil hati ni tak usah ckp la.. haha..

    ReplyDelete
  9. che rose teringat kata lecturer akak dulu.. ilang satu nikmat idup! hik3..
    tapi nak buat mcm mana kan, dah tak boleh,takkan nak paksa2 sampai migraine2 plak.. zalim lah klu suh jgk2. Akakpn ada sorang kawan dulu..lg sadis, ada dusun durian, tak boleh makan durian..skali dengar mcm rugi lah plakkan?? hehehe...tp klu tempoyak dia makan plak..
    apapun.. tulah, Allah berkuasa jadikan mcm2 jenis selera org? btol tak??? BTOLLLLLLL!

    ReplyDelete
  10. sama macam anak sulung akak... siap kata bau yg paling busuk kat donia nih... lain lak si adik boleh wat sarapan pg buah doyan nih...

    ReplyDelete
  11. cikyuyu:
    kita terbalik... kalo cikyuyu rela duk dalam bilik... akak suh hubby makan dalam bilik stor! :)) tak koser bau durian nih... busuk laa... ;P

    SUEraya:
    wpun sue tak makan petai tp at least makan gak durian...

    Kak Yati:
    hahaha... sian pak seyit... takleh bau kopi tu mmg kira lagi kronik dari takleh bau durian... tapi apa nak buat kak... saya mmg tak boleh nak masuk langsung ngan durian ni... kadang kesian gak tgk hubby makan jauh2... :D

    Nuzul:
    cehhh... x makan durian tp makan tempoyak tu kira sama macm makan durian gak... hahaa...
    bab makan petai awet muda tu, pada akak, banyak lagi makanan lain yang bagi awet muda... contoh, muda air suam bila bangun tidur mcm Ezli... hehehe

    puteri kebayan:
    kawan puteri tu kira ok lagi la bleh makan tempoyak... akak langsung tak sentuh... hehe

    rania:
    amboii... hantu durian la ni ye? isk isk... sampai begitu sekali terluka kalau tak dapat makan durian bila family beli ye? kekeke...kelakarlah rania ni

    Kak Nik:
    ala...bos cina saya pun penah cakap ayat yang sama cam lecturer kak nik tu... betul cakap akak tu... iyalah... wpun tak makan durian tp saya tau buat pengat durian khas utk hubby... kekeke

    myheart:
    hahaha... setuju sangat dgn kata2 anak sulung akak tu... :)

    ReplyDelete
  12. Akak,kita sama :)

    -Dini Dalila-

    ReplyDelete
  13. Gua bukan tak suka makan durian.. Feveret gua tu..!! Tapi disebabkan darah gua suka menyamar sebagai Spiderman dan memanjat tinggi-tinggi, terpaksalah gua lupakan durian sampai gua dah belajar ilmu kebal..

    Sedih woo..!!

    P/S: Teringat pulak artikel APO yang gua buat bumper puasa hari tu bertajuk 'Sedihnya Durian'.. Kira tersedak jugak laa sis baca ye? Kehkehkeh..

    ReplyDelete
  14. Dini Danila:
    lamanya tak nampak dini.... :)

    Cerpelai:
    gue cuba menganalis masalah ko ngan durian tu... tapi nampaknya gue blur sbb dah melibatkan Spiderman... ko buat lawak time aku nak buat claim... hampes sungguhhhh....

    ha... dah baca dah artikel tu... rasa nak karate je tengkuk kak sya sebab lepaskan citer camtu... haha... tak pasal2 nama kak sya terbabit dalam komen ni :))

    ReplyDelete
  15. adakah kebtulan atau mmg dah azali kita ni byk menda yg sama hehehe

    aku pun sama x makan durian. jgn kata x makan, bau dia je dah buat aku migrin gilers. ari tu ayang bwk blk durian dr kebun abah dia. punya la bau, aku siap suruh ayang letak kat luar. bising ayang aku dia ckp ilang la durian tu nnt. iye x ye gak eh, nnt kena kebas klu letak luar. so aku suruh ayang letak kat yard dapur pastu tutup pintu. pastu baru aku leh bernafas sekejap. tgh sibuk masak ayang aku lak p kopek durian tu huhuhuhu... mula kepala aku nak berdenyut. dah ayang aku ckp meh la rasa sedap ni. klu tgk kaler kuning di atu kak mmg tergoda giler. siap ckp klu makan seulas mesti ilang pening kepala tu. tah camne tah aku cam kena rasuk kak. aku p gatal makan dan x pasal esoknya aku demam huhuhuhu....

    ari tu ayang aku bwk blk lagi. langsung aku malas nak join tgk dia kopek durian. aku siap warning, nak makan jgn dok tunjuk2 depan aku. kang aku pengsan lagi huhuhu. [kejam ke aku kak ooiii...] tapikan kak, tempoyak leh pulak aku makan, tapi bila dia buat lauk la hahahaha. sabor je la.

    ReplyDelete
  16. hahahahaha =))
    ko lawak su... citer ko mmg lebih kurang citer akak je...
    kesnya tak makan durian ni sebab masa kecik penah demam tak bangun2 sbb makan durian pastu terus serik takmo makan lagi...
    hubby akak pun tak percaya aku ni alah@ alergik durian... hubby aku siap buat durian jadi cicah jemput@cekodok...
    dah lama kawin dan selalu tgk aku sakit kepala bila dia bw balik durian barulah dia insaf sikit...
    kalo makan pun jauh2 aaa...
    jadi perbuatan ko kat ayang ko tak kejam mana pun... sama je kita ni... hahhaa.... :))

    ReplyDelete
  17. Hai Rose,

    Hemm, oh ko tak gemar durian ye....aku pula suka sangat apalagi kalau warna dia kuning atau oren... sedap tau..nasib baik hubby n anak2 aku pun minat.....
    Satu hal yg kita sama, hubby aku pun tak pernah puji masakan aku...tp klau kita tenguk mrk makan bertambah...hahaha 2 tandanya makanan kita sedap...betul kan?.....
    Hari 2, kat hotel aku dan hubby buat lawak selamba...dahlah di tulis jgn bawa durian tp aku ngan hubby beli juga...kita org simpan kat dlm plastik bag sehingga 4 lapis....hahaha.. nasib baik tak ketahuan..... tp jering ngan petai jgn kasi aku...aku pun tak suka....

    ReplyDelete
  18. dulu masik kecik aku selalu gak makan durian. tapi tah la senjak lepas kawin semua menda aku jd elergik.

    tapi durian ni mmg stock elergik giler.

    ReplyDelete
  19. Mummy Hanan:
    hahahhaa... aku gelak guling2 baca certa ko tu... lawak weh... sanggup ko ngan hubby bungkus durian berlapis lapis masuk hotel... hahah kira kuat la penangan durian kat ko dan hubby ye...:)

    Nursuzry:
    hahaha... agaknya sebab ko dah puas makan masa kecik2 dulu kan?
    mmg alergik gak aku ngan durian ni...

    ReplyDelete
  20. heheh atk pe kak tak pelik pun peduli kan lah apa org kata...saya pun tak makan n tak boleh hidu sambal belacan rasa nak pengsan konfim slara mkn terus hilang...ikan pun sama..tapi durian saya suka heheh

    ReplyDelete
  21. salam ziarah...sgt sgt sgt paham perasaan itu...sy pun tak mkn duriannnnn

    ReplyDelete
  22. Suhaidah:
    lohhh... rupanya Suhaida lagi pelik.. tak boleh bau ikan? ruginyaaaa... hehehe...

    Lady Qay:
    salam Lady... mekasih kerana memahami dan sejiwa... hehe

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts