Wednesday, October 21, 2009

Rempit - Kenapa mesti dinegatifkan?

10/21/2009

Bila sebut rempit... ramai orang mengaitkan dengan 'mat rempit' yang kini sudah ditukar istilah kepada samseng jalanan. Aku salah seorang yang suka sangat bila istilah itu ditukar. nerd

Kerana bagi aku orang yang tak kenal mat rempit sahaja yang menuduh mereka suka melakukan perkara-perkara seperti meragut dan sebagainya. Tapi cubalah duduk bergabung dengan mat rempit sejati. Mereka ni jenis yang tak suka buat kerja-kerja tak senonoh. Sebab cinta mereka hanya kepada motosikal. Cara mereka cari duit dah tentulah dengan lumba haram. Tapi duit tu pulak biasanya digunakan oleh mereka untuk modified motosikal. Mat rempit sejati juga ada budi bahasa, hormat orang yang lebih tua. Ini mat rempit yang aku kenal. Kalau yang jahat-jahat tu bukan mat rempit bagi aku tapi memang samseng jalanan yang sudah mencemarkan nama dan sisi baik mat rempit. tanduk

Kenyataan aku macam menyokong mat rempit la pulak kan? eksen
Jangan salah faham...

Menurut kamus dewan, rempit ditakrifkan sebagai :
rempitPr; merempit menyebat dgn rotan dll, menyesah.Kamus Dewan Edisi Empat

Tapi orang-orang kita dah faham sendiri maksud rempit itu kaitannya dengan memecut tak kiralah motor atau kereta.

Dan apabila perkataan rempit digunakan pada buku Evolusi Elly, banyak juga pihak yang memandang serong. Tak kurang juga mengatakan ianya akan mendorong orang merempit. Ha... di situ mereka dah silap. nerd

Apabila fikiran mereka sudah disetkan bahawa rempit itu sering dikaitkan dengan gejala negatif, maka hanya perkara-perkara yang negatif sahajalah yang terlintas di fikiran mereka. Dan sudah tentu mereka mengeluarkan komen tanpa membaca buku itu terlebih dahulu.

Aku dan editor Encik Ikram dari PTS, dengan penuh harapan untuk mempositifkan tanggapan sesiapa sahaja terhadap rempit itu sendiri. Lalu aku menonjolkan Elly sebagai tokoh buku. Kerana dia, hanya dari merempit di jalanan sekarang dah mencipta nama di litar. Aku rasa ini tanggungjawab aku dalam menulis. Bukan sekadar buat novel cinta semata. Tapi gunakan kelebihan menulis untuk cipta satu fenomena... dari yang dulu orang anggap negatif tapi bila baca Evolusi Elly, orang akan mula fikir positif!

Siapa sangka, dulu-dulu orang tanya-tanya kat aku, siapa Elly Idzlianizar tu?
Popularkah dia sebagaimana popularnya seorang pemain badminton?
Orang kenalkah siapa dia?

Memang aku tak boleh jawab dan yakinkan mereka dengan hanya guna instinct aku saja. Tapi dalam hati aku, ada satu keyakinan yang amat tinggi terhadap Elly ketika itu. Kerana semangat dia, aku percaya satu hari nanti dia akan ke depan juga. Tak sampai beberapa minggu buku berada di pasaran, aku terima berita dari Paulynne bahawa Elly terpilih antara 19 pelumba untuk Wild Card MotoGP. Dan sekarang dia dah pun terpilih sebagai pelumba utama.best

Siapa sangka kan? Dari seorang budak yang dulunya merempit kat sekitar Kangar, sekarang dah jadi nama besar. Kalau Elly boleh buktikan minat dia merempit dulu, bukan hanya nak merempit di jalan, kenapa aku tak boleh ketengahkan sesuatu yang positif tentang rempit.peace

Sebab itulah dengan suka hatinya, aku reka banner khas untuk Elly dan Fahmi. Terutamanya Elly, supaya membawa semangat rempit itu untuk mengharumkan nama Malaysia. Supaya Elly dan Fahmi merempit habis-habisan untuk lawan mat-mat saleh dalam kategori 125cc tu. Jadi cuba fikirkan, tidakkah rempit itu boleh jadi sesuatu yang sangat positif demi negara?
pompom

Tak boleh salahkan budak-budak yang merempit tu 100%. Mereka ada minat cuma tak tahu nak salurkan bagaimana. Jadi kerajaan kena ambil perhatian. Duit berjuta untuk bina bangunan-bangunan komersial yang tinggi melangit tu, apa kata digunakan untuk cari satu tempat dijadikan litar yang membolehkan budak-budak yang minat motor merempit di litar. Kalau nak kena bayaran pun, kenakan bayaran minima. Cuba masukkan aktiviti rempit secara halal ni dalam agenda pembangunan negara. Negara luar siap galakkan budak-budak muda berlumba. Sebab tu mereka mampu lahirkan Juara Dunia yang muda-muda kalau dah dilatih dari zaman kanak-kanak lagi. Kenapa Malaysia tak boleh buat? Sebab tak ada sokongan padu dari pihak berkenaan yang punya kuasa. nerd

Jangan cuma tahu menghentam tapi tidak menghayati dan dengar isi hati mereka. Aku percaya ramai budak-budak muda kat luar sana yang teringin nak jadi pelumba profesional. Sebab aku dengar banyak keluhan budak-budak ni tak mampu merempit secara halal. Bukan semua mak bapak sanggup bergolok bergadai untuk buat pelaburan supaya anak-anak mereka merempit di jalan yang benar. Jadi aku tuliskan kisah Elly sebagai tauladan untuk mereka fikir dengan cara positif. encem

Jadi usahlah kaitkan rempit dengan gejala negatif sebab dalam kamus pun tak ada cakap macam tu. Hanya mentaliti orang kita sahaja yang anggap ia negatif apalagi selalu sangat kita dihadapkan dengan filem dan drama berkisar rempit, bukannya nak paparkan susah payah golongan itu merempit ke jalan yang benar. Tapi mereka lebih seronok paparkan unsur negatif. yang takde kena-mengena langsung dengan jiwa mat rempit sejati - contoh seks bebas, pukul memukul. Sebab itulah orang ramai semakin merasakan rempit itu negatif!
Hubby aku sendiri zaman muda-muda dulu suka merempit juga tapi tak adalah nak main perempuan, dadah dan sebagainya. Sibuk kat bengkel layan motor adalah...spek

Jadi, jangan salahkan perkataan rempit. takbole
Kerana dalam kamus DBP tak ada maksud rempit yang mengaitkan dengan motor, jadi apalah salahnya kita kaitkan rempit itu dengan 'pecutan penuh semangat menuju kejayaan'.
peace
Bagi aku rempit itu sendiri melambangkan semangat... sesiapa yang pernah merempit pasti tahu rasanya bagaimana... memang Alive With Adrenaline! sengihnampakgigi Semangat membara akan terpacu dengan sendirinya!
menari
Mungkin ada yang akan mencemik baca entri aku ni. Macam besar sungguh cita-cita aku. Murni sangatlah konon. Tapi aku tak peduli ... hanya yakin dan percaya! One fine day... orang akan mula buka mata.

Ada sesiapa yang tak setuju dan nak marah dengan entri aku ni?
Atau nak memberi nasihat supaya aku tukar perkataan 'rempit' pada banner di atas?
Masih ada masa untuk anda beri pendapat. Silakan...angel

Tuesday, October 20, 2009

Seks Malam Jumaat - Mitos atau Sunnah?

10/20/2009

Tajuk kontroversi. Sesiapa yang berfikiran konsovertif, dinasihatkan jangan baca entri ini. Kalau nak baca juga, sila buka minda terlebih dahulu. peaceTapi ini hakikat, selalu sangat kalau sebut hari Khamis malam Jumaat, mesti orang-orang yang dah berumahtangga fikir pasal seks. Kononnya itulah hari wajib untuk buat ibadah yang mendatangkan kenikmatan tu. Kadang-kadang ada suami kononnya sibuk sangat kat pejabat tapi sanggup balik rumah cepat pada hari Khamis. Kononnya tak nak terlepas aktiviti dengan isteri. Kelakar sungguh rasanya.
terkekeh
Urusan seks tidak diperincikan oleh syara’. nerd

Tapi tak tahulah kenapa lelaki-lelaki Melayu suka sangat mengaitkan malam Jumaat dengan seks. Habis tu, hari Isnin, Selasa, Rabu, Jumaat, Sabtu, Ahad, tak bolehkah? Jadi tak keterlaluan dikatakan bahawa ia hanya mitos mengenai 'ibadah sunat' dan tak ada masuk dalam bab sunnah pun. Cuma mentaliti orang Melayu sudah diterapkan zaman berzaman mengaitkan malam Jumaat sebagai malam bulan madu.cinta

Mungkin ada yang akan marah dengan isu yang aku bangkitkan ini. Mungkin juga ada yang akan kata, aku bakal merosakkan minda remaja dan golongan belum berkahwin. Tapi aku tak bertujuan nak menghasut minda sesiapa. Ini hanya artikel bebas, dari seseorang yang sudah berumahtangga dan pernah mengalami pasang surut kehidupan. Tidak kerana artikel aku ni maka minda pembaca akan rosak, banyak lagi perkara lain yang merosakkan minda, jadi tak perlu bias. encem

Aku ada seorang kawan yang beritahu, hari Sabtu dan Ahad adalah hari yang paling ditunggu-tunggu. Hari berbulan madu. Tak kira tempat pun. Tapi itulah dianya antara rencah yang buat rumahtangga bahagia. Pada aku tak kisahlah nak buat cara apapun kalau dah ada hubungan halal. Kalau dah suka sama suka, tak usahlah kita pandang serong kan?

Suami mana yang tak suka kalau isterinya 'wild wild west' kan?
Suami yang dapat isteri macam ni, mesti keluar rumah pun tak nak. Pendek kata, nak berselingkuh dengan perempuan lain pun dah tak sempat! setansetan

Al-Baqarah: 223 (Isteri-isteri kamu adalah ladang tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah ladang kamu itu sebagaimana yg engkau sukai...)

Sebabnya banyak pasangan Melayu yang semakin tua, semakin bosan untuk menghadapi seks. Inilah masalahnya. Dan sedar tak sedar ia jadi antara satu sebab terjadinya perselingkuhan. Puncanya? Tak keterlaluan kalau dikatakan bahawa banyak pasangan Melayu yang masih berfikiran konsovertif dalam soal 'ibadah yang mendatangkan kenikmatan' ini. Sebab kebanyakan akan kata, dah tua, perkara itu dah tak penting lagi. fikir

Aku ni jenis terbuka dan dah banyak kali jumpa kawan-kawan yang sebaya mahupun berpangkat kakak yang mengeluh sudah tak suka berhubungan dengan suami. Vice versa. Dah jadi tak seronok. Habis, macam mana nak seronok kalau hanya hari Khamis malam Jumaat sahaja yang dapat... lepas tu mulalah 'air tendang naik ke kepala' dan cari jalan berselingkuh. terkekehSeks malam Jumaat tu cuma mitos orang Melayu! senyumkenyit. Kalau nak ulas panjang lebar pasal ni, takut ada yang menghentam aku pulak. Iyalah, perkara-perkara begini dianggap sensitif, malah ada yang anggap lucah pun. Bagi aku bukan lucah. Ia seni rumahtangga. Percaya atau tak, ada juga perkahwinan yang runtuh hanya sebab masalah dalaman begini. Ini realiti kehidupan. Tepuk dada tanya selera. peace

Sepatutnya setiap hari adalah sama dan istimewa untuk suami isteri... tak payah tunggu hari Khamis malam Jumaat. setan
lucu

Monday, October 12, 2009

Evolusi Elly - Daripada Rempit Kepada Juara - Ke MotoGP

10/12/2009
Aku sudah mencuri waktu ke Sepang menyaksikan pengumuman pelumba Malaysia untuk ke MOTOGP 2009 secara live...
Akhirnya milik Elly... dan dibantu oleh Zulfahmi. Dua-dua akan wakil negara tapi Elly, 25, bakal menggunakan Aprilia RSW 125 yang disediakan oleh pasukan Ongetta Team ISPA dari Itali.
sementara Zulfahmi, 18, Yamaha (yang pernah digunakan oleh Doni Tata)... Yelah, sayanglah kan kalo sorang je wakil Malaysia. Lagipun budak berdua ni punya komitmen bukan calang-calang. Cayalah!

pompom

Elly dan abah tercinta... Cikgu Ilias @ bangchaq

Jangan tanya mana gambar aku dengan Elly. Seperti sedia maklum, aku tak minat nak bergambo atau enter-frame ni. Sebab tu gak kadang-kadang ramai yang tak percaya aku selalu jumpa orang yang hebat-hebat. blushing Sebab aku takde bukti bergambar terkekeh.

Well... tak kisah pun, janji aku dapat menyaksikan. Walaupun ada wartawan sibuk suruh aku bergambar sekali dengan Elly dan bangchaq yang berulangkali ajak aku sama bergambar buat kenangan tapi aku tak mo... in fact ku segan mukaku dah terbakar berbanding dengan model-model yang masih maintain make-up diorang... senyumkenyit

Tak bergambar pun tak apa... yang pasti aku puas hati dapat serahkan Evolusi Elly - Daripada Rempit ke Juara ke tangan Dato' Tony Fernandes... dan CEO SIC, Razlan Razali. Pergghh... ketar lutut siuttt... walaupun diorang ni sempoi gila... tapi disebabkan aku dah hilang skil berkomunikasi dengan VIP, rasa gugup la pulak... mujurlah aku mendapat sokongan penuh dari big brother, Cikgu Ilias @ Bangchaq menari. Tapi sekurang-kurangnya kedatangan ke Sepang semalam tak sia-sia lah. Menyibuk + mempromot Evolusi Elly. Aku ni kalau bab promot buku sendiri memang fail. Puas ditolak bangchaq baru aku nak bergerak. Ini pun nasib baik buku pasal Elly... kisah betul, jadi tak adalah aku rasa nak malu sangat. Sebab aku dah tulis kisah seorang pelumba yang akhirnya sekarang ni berjaya mengevolusikan diri dari pelumba jalanan, berusaha keras sampai berjaya menempatkan diri untuk ke MotoGP. Aku tumpang bangga beb... sebagai kakak okey... jangan sesapa salah faham pasal relationship aku dengan Elly dan keluarganya. encem

Yang bestnya, Elly dan Fahmi betul-betul memberikan komitmen 100%. Sampai tak sempat nak makan. Ke hulu ke hilir dengan racing suit. Kejap-kejap ditarik wartawan itu untuk bergambar. Sekejap-kejap wartawan ini pula datang interview. Betul-betul diorang ni dah jadi selebriti. Sampaikan kadang-kadang aku ngan bangchaq tatau mana Elly pergi. Hilang. Lagi best, Elly dan Fahmi siap boleh gelak-gelak dan bermesra lagi dengan wartawan di tengah panas terik. Adui... memang PR dorang bagus lah... tak sombong... best

Dan malam tadi, selepas meminta restu dari hubby, jam 10 lebih aku ke Sri Pentas atas janji nak menemani bangchaq + agenda jumpa-jumpa. Yelah, bukan selalu dapat jumpa bangchaq yang sanggup turun dari Perlis demi anak tersayang. Setelah meninggalkan hubby dengan masakan kari kepala ikan (upah sebab isteri nak keluar malam seorang diri) jelir, aku sampai dalam masa tak sampai pun 10min ke Sri Pentas. Perghh... tu baru Wira diesel yang cabuk... belum dapat Evo lagi... ihikhik


Kat sana, secara tak langsung aku ditemukan dengan gadis yang muncul dalam mimpi aku yang sangka Elly, aku dan gadis cantik itu pernah berjumpa - sebab hairan camna aku leh mimpikan gadis itu. Aku pun terkejut bila dah berhadapan face to face. Aduii... seriau aku dibuatnya, bukan seriau sebab cewek tu cun tapi seriau sebab dapat tau... laaa... memang wujud pun perempuan tu rupanya... isk isk... nampaknya mimpi dan sixth sense aku makin menjadi-jadi... banyak kali dah jadi macam ni malu-malu. Tapi bukan bererti aku ada saka, tau! Sampai sekarang macam tak caya aje aku bleh mimpi macam tu. Tak kisahlah... yang penting sekejap aje aku dah boleh ngam ngan gadis itu. Means that she's so adorable. Nama dirahsiakan supaya tidak ada perempuan lain yang meroyan atau buat serang hendap... sadapterkekeh
Jam 1.30 pagi baru selesai program Scoreboard. Tapi sambung borak lak kat luar building. Jam dua pagi baru masing-masing gerak. Jangan tanya apa aku buat... memang merempit ikut NKVE... syok gak pecut tengah malam... terasa Alive With Adrenaline ... pinjam tagline SIC... heheh setansengihnampakgigi
Kepada semua warga negara Malaysia... silalah datang ke Sepang pada 24 dan 25hb Oktober ni untuk beri sokongan kepada pasukan Malaysia.
Kepada Elly dan Fahmi... tahniah kerana kalian bakal mengharumkan nama Malaysia. Kepada Elly, tak sia-sia akak tulis pasal Elly. Perjalanan karier Elly semakin cantik. Teringat kata Elly dulu, "Akak tulis aje buku, tugas Elly, Elly race bagi dapat result cun."
Walaupun mungkin belum ramai yang tahu pasal buku Evolusi Elly (buktinya Tuan Razlan terkejut teruja bila tengok buku tu - takleh lupa ayat excited beliau) - mungkin selepas ini, setelah Elly mula mengharumkan nama Malaysia setelah berjaya membuka mata ramai pihak... orang akan mula pandang hasil tulisan kak Rose yang tak seberapa itu...
Kalau sebelum ni ramai yang tanya akak siapa Elly... popular sangat ke dia... sekarang dah terbukti siapa Elly... kat blog akak ni saja dah ramai yang tiba dari hasil google 'Elly Idzlianizar Ilias' peace Tahniah dik.... you are amazing! Ini betul-betul Evolusi... !pompom
Jangan lupa diri... jaga PR... jaga solat... seperti kata Akbar semalam, kelebihan pelumba kita, ada Bismillah... Dengan Nama ALLAH!

Sob~~ tetiba aku sendu... campur terharu... melalak

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts