Friday, February 15, 2013

Kalau tak bisa memuji janganlah mencaci...


Pada suatu petang cuti Tahun Baru Cina... kami meronda-ronda di sebuah kawasan perumahan banglo...
 
Sebagai orang yang pernah belajar senibina, mulut aku memang tak henti buat komen selari... bajek macam haibatttt la sangat kekdahnya komen bab senibina...

Tapi aku lupa yang aku punya anak yang mulutnya kalau melaser memang boleh tahan pedih menusuk kalbu... heeee...


Bayangkan... budak umur 9 tahun, smash emak sendiri macam tu... memang rasa macam kena tampar kejap... terus mak terdiam... Hubby dah terkekeh-kekeh ketawa, siap cakap, "Padan muka mama!"

Ciss...

Tapi bila duduk sorang-sorang fikir balik, ada betul jugak cakap anak aku tu. Kadang-kadang kita selalu lupa nak muhasabah bila bagi komen pada benda yang kita tak suka.

Bak lirik lagu Kotak Band - Terluka;

Kalau tak bisa memuji janganlah mencaci
Lebih baik diam dan tutup mulutmu
Kalau memang tak suka janganlah melihat
Lebih baik kau pergi, tak ada di sini

Tapi manusia memang mudah lupa... macam juga sesetengah orang yang kalau tak suka sesebuah novel, cepat benar mencaci... cepat benar buka secret group di Facebook semata-mata nak mengutuk dan mencaci novel mereka tak gemari... macamlah takde langsung benda positif dari novel yang dikutuk itu...

Haihhhlaa... manusia... memang selalu nampak kekurangan orang lain. Tahunya kondem kelemahan, bukan nak kaji apa yang baik apa yang buruk. Lupa pada pesan Tuhan;

Allah berfirman:  "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim."      (Surah al-Hujurat ayat 11) 

Kalau mengaku beriman, sepatutnya kena sentiasa muhasabah diri, baiki kekurangan diri. Kalau dah suka sangat menghina orang lain dan merasa diri sendiri sempurna, berimankah namanya? Sebab orang beriman takkan mungkin merendah-rendahkan saudara seIslam.

Imam Bukhari meriwayatkan;
“Kesombongan itu ialah menolak kebenaran dan memandang rendah manusia.”

Fikir sebelum mencaci... ヾ(。´・_●・`。)☆

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts