TUHAN LEBIH TAHU

By Rose Harissa - May 01, 2009

Salam... Alhamdulillah... aku lega sebab banyak dapat respon positif dari sesiapa sahaja yang telah membaca novel Tuhan Lebih Tahu. Terima kasih juga kepada yang telah membuat teguran kesilapan dalam TLT. Aku memang ambil berat pasal ni . Tapi kali ni aku tak berhajat nak menampal komen-komen tersebut. Cumanya aku nak tampal satu komen ni sebab rasa ia istimewa kerana bukan review dari pembaca perempuan. Ha... bukan senang nak jumpa pembaca lelaki yang sudi baca novel cinta ni. Terima kasih kepada Azrin. Kak rose hargai komen Azrin tu.

Review : Tuhan Lebih Tahu

salam buat semua..akhirnye setelah bertungkus-lumus menelaah novel Tuhan Lebih Tahu.. mlm td aku berjaya khatam membacanye...hehehe...sebelum mbacanye, penulisnye Kak Nora Ismail (Kak Rose Harissa) berkali2 mengingatkan mungkin aku xbleh masuk dgn cerita nie kerana ia agak melankolik dan serius sedikit...erm, "sy xkesah kak.." hehehe..ok jo kite review TLT nie...
TLT ini pd mulanya berkisahkan ttg dua sahabat baik iaitu Rina Azia dan Hazry Izhar...hubungan mereka sgt mesra dan ada masenye melampaui batas pulak...kemudian muncul pulak teman chatting Rina iaitu Wan Azfarel...Wan Azfarel ini sangat mencintai Rina biarpun mereka hanya bertemu di ruangan maya shj..dan apabila mereka mula bertemu Rina juga mempunyai perasaan terhadap Azfarel...sehinggalah satu peristiwa hitam yg telah meninggalkan kesan yg amat mendalam pd diri Rina...Hazry telah memperkosa Rina dan kemudian dibelenggu rasa bersalah sehingga melarikan diri ke luar negara..
saat tu aku marah pd Hazry dan amat kasihan pd Rina..namun mujurlah!muncul Wan Azfarel yg sudi mengahwini Rina...
enam tahun mereka hidup bahagia dan mempunyai seorg ank bernama Ikhzal ttp mak rina xmnrima dan memarahi mereka suami isteri...dan kemunculan semula Hazry mengocak ketenangan rumah tangga mereka..Hazry yg mula menyedari bhw die menyintai Rina dan rase cinta itu bertambah apabila mengetahui bahawa Ikhzal merupakan ank die bersama Rina..
dan saat nie pelbagai konflik muncul dan adakalanya Azfarel ragu2 terhadap cinta Rina padanye..
kesetiaan Rina teruji apabila penyakit lama Azfarel muncul kembali dan disebabkan penyakit itu Azfarel telah mengalami kemalangan juge..Rina setia disisi Azfarel walaupun peluang utk suaminye hdup adalah 50-50...Hazry juga menguji ksetiaan Rina apabila terang2an mahu mengahwini Rina..tp kesetiaan Rina tiada tolok bandingnya..dan kesetiaan Rina terbalas apabila akhirnye Azfarel sedar...dan kesudahan yg amat baik apabila akhirnya Azfarel yg dijangkakan lumpuh akhirnya boleh berjalan walaupun menggunakan tongkat...ha!semasa Azfarel koma juga Rina selamat melahirkan anak lelaki yg diberi nama Wan Mohammad Alif...kesudahan yg amat manis...apabila Elisha (watak antagonis) telah insaf namun selepas itu dia meninggal dunia..Hazry juga telah bertemu dgn wanita pilihan setelah menyedari cinta Rina hanya untuk Azfarel seorg..
Kak Rose berjaya bermain dgn emosi..adakalanya aku rase marah sgt, adakalanya pula aku rase terbuai2...rase sedih jugak ader dan ader jugak rase kagum..tp aku amat kagum pd Azfarel dan Rina..kak Rose bijak bermain dgn emosi pembaca,,sehingga aku yg lelaki ini turut berasa sebak dan ada kalanya bg mahu menangis..tahniah kak Nora eh..kak Rose..moga terus menghasilkan karya yg baik lg..TLT mmg da bez..

****************************************
Oh ya, sekarang ni aku tengah siapkan cabaran dari Mr Anthony (UK). Katanya syarikatnya akan bayar dalam USD. Walaupun begitu, tidaklah sampai aku mampu beli Evo dengan bayaran tu. Cumanya aku ambil peluang ini untuk kembangkan bakat ke luar negara walaupun hanya berurusan di alam maya. Hubby pulak dah duk usik aku, katanya nanti-nanti dia kene buat pasport sebab manalah tau nanti ada pameran kat UK . Huh, lawak hari Jumaat. Syarikat tu dah pun hantar satu gambar yang sangat mencabar tangan aku, sebagai membuktikan aku boleh kepada mereka, sebelum buat apa-apa keputusan lanjut. Adui... rasa nak nangis aje lukis gambar tu . Tapi aku yakin boleh.


  • Share:

You Might Also Like

14 comments

  1. Oh , jd kira dah trma cabaran lah tu, bagus lah tu Rose.... ala..nie baru satu lukisan.. cuba klau 4 / 5 lukisan... aku rasakan ko tentu dpt beli EVO ko tu kan.... hehehe

    Aku akan doakan agar apa yg diharapkan hubby ko tu benar... ada pameran kat sana..[ dpt lah akuk tumpang bangga kan ]....

    Apa pa pun, aku tetap yakin ko boleh...krn aku tau ko mmg pantang dicabarkan... ko boleh... aku sokong ye..dari kejauhan ye...

    Ha..go Rose [ beribu kali ] ko boleh....

    ReplyDelete
  2. Kak Eka yakin kau boleh!!
    Selagi niat kita baik..Insyaallah Tuhan akan permudahkan....
    Kak Eka dan Abg. Id doakan kau berjaya...Amin

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. salam rose semoga rose berjaya ya..tawakal jka rezki rose n ik inshallah tak kemana,liza tumpang gembira ja...

    ReplyDelete
  5. salam rose semoga rose berjaya ya..tawakal jka rezki rose n ik inshallah tak kemana,liza tumpang gembira ja...

    ReplyDelete
  6. tahniah lah sbb rezki makin bertambah. doa bangchaq akan sentiasa mengiringi rose dlm apa jua yg rose buat untuk rose dan keluarga.. luv u my little sister. all the best...

    ReplyDelete
  7. Tahniah :) selamat maju jaya dan semoga berjaya (skema nyer ayat mcm dlm report card sekolah)

    ReplyDelete
  8. aku dah terima TLT semalam..
    dah abis baca pun...
    tak yah komen la yer
    yang penting memang..
    berbaloi untuk dibaca...

    ReplyDelete
  9. Leeya : Alhamdulillah... aku mmg dh terima cabaran tu.... dan mereka suka... cuma kene tnggu order dalam masa 4-6 minggu sbb benda tu baru di setup...
    leeya... mekasih sbab tak pernah jemu sokong aku... sayang ko! muah!

    Kak Eka : mekasih banyak2 kak ...

    liza : terima kasih juga untuk liza... cayang liza!

    D'rimba : tajuk aje yang hebat... hahaha

    bangchaq :terima kasih banyak2 jugak kat bangchaq sekeluarga sebab menerima kehadiran saya orang asing ni dalam keluarga bangchaq... harapnya hubungan kekeluargaan ni berpanjangan... mekasih atas doa bangchaq tu

    Rinn : hahah mmg skema... apapun mekasih... :)

    Yus : cepatnya ko baca... :) mekasih banyak2... :)

    ReplyDelete
  10. salam kak rose...ain dah beli buku tlt ni....
    cuma tunggu masa nak baca jek...
    nak sorok2 dari kaklong ain..hahahaha..nati dia marah lagi..asik beli novel je..
    huhuhuhuhu......

    ReplyDelete
  11. salam Ain... uik> kene sorok2? isk isk... nanti kak long mesti lagi marah sbb ain sorok2 beli novel... hahaha... mekasih ain.. ada masa senang, barulah ain baca TLT k...

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Rose..

    sy dh bc novel TLT tu.sy kn br pas blk kg,sy bwk blk kg novel tu.bersungguh2 sy habiskn nvl tu..hehehe.dlm 1 hr sy hbs bc nvl akak tu..best sgt nvl tu,akk.suka sy bc novel tu.em semua novel akk,xkira la trbitan mn pn,sema sy follow tau.klu sy xbeli,sy pnjm kwn pnye..hehehe.tp TLT & Serasi di hati,sy beli sndr tau...terharu x?hehehe

    ReplyDelete
  13. Salam sweetrose

    uih... terima kasih banyak2 sebab suka TLT... dan sudi mahu follow karya akak walaupun di mana akak menulis... mmg akak terharu... kekekeke..
    tengkiu! tengkiu! tengkiu!

    ReplyDelete