Monday 22 October 2012

Braces dan bentuk muka

Dah lama tak update fasal braces... disebabkan ramai yang inbox dan pm kat facebook pages tu, tanya pasal braces, maka hari ni aku tulis pasal braces.
Selepas lebih kurang setahun enam bulan memakai braces (macamlah aku sorang aje yang pakai braces dalam dunia ni - sampai gedik buat entry kat blog - tapi tak kira - nak share jugak pengalaman aku). ☆~(ゝ。∂)

Alhamdulillah... dah nampak perubahan besar kat gigi dan mulut walaupun belum capai tahap 'perfect' (memanglah takkan perfect 100% - takkan boleh lawan ciptaan Tuhan). Tapi sekurang-kurangnya, gigi tak lagi terjulur keluar macam dulu. (*/∇\*)

Aku nak tunjuk dalam bentuk gambar pun tak dapat sebab tak pernah pulak nak ambil gambar dari pandangan sisi. Tapi bolehlah rujuk gambarajah kat bawah ni.


Aku malas nak lukis beriya-iya. Sekadar sketch ‘bodo’ aje untuk tunjukkan kurang lebih perubahan kedudukan gigi dari pandangan sisi. Memang macam tak caya aje, tengok gusi dah makin ke dalam.

Kalau bandingkan dengan gambar lama, mungkin orang akan kata muka aku berubah. Tapi aku rasa berubah tak banyak. Bila gigi dah tak mancung ni, aku rasa mulut kecik sikit, rahang pun nampak bersegi sikit, tapi tak banyaklah kesegiannya. Cumanya bila nak pakai tudung express yang dulunya aku phobia nak sarung (sebab dulu selalu reject pakai tudung express sebab nampak macam 'mpok minah' heeeee), kini tak lagi… hehehe…

Kalau dulu, aku suka pilih getah merah. Sekarang aku pilih getah hitam pulak, sampai doktor Chee cakap sepanjang dia pakaikan braces kat orang, ni kali pertama dia guna getah hitam. Dah pasang tu boleh pulak dia cakap... "Hmm... not bad juga warna hitam ni ye?" 



Eheh... saje, sebab merah tu selalu orang salah faham ingat cebisan cili lekat kat gigi... kalau hitam ni memang ketaralah tu getah! 


Jadi... inilah dia, muka aku selepas setahun lebih pakai braces. Haaaa... giler pesek muka aku dulu kan? Nak tak nak, aku sendiri kena admit, memang berubah muka aku dan buat aku rasa bersyukur serta, sumpah, yakinlah sikit nak bercakap atau senyum luas-luas. Takdelah rasa malu lagi berdepan dengan orang ramai...(⌒▽⌒)

(oh, ya... kalau bab kulit tu... aku tak cerah sangat sebenarnya... tapi selain tu hasil flash kamera terlebih, mungkin juga hasil makan produk berunsurkan GLUTATHIONE secara tak konsisten! Hahaha... sebab aku ni rajin beli vitamin, makannya selalu lupa! Ngeee!)

Jadi, kepada yang tanya aku dengan nada kurang yakin nak pakai braces tu... aku harap perkongsian kali ke berapa ni, akan buat korang lebih yakin nak pakai braces. Sakit tu... takpe... abaikan... kejap aje... tapi once gigi kau dah berubah, percayalah, kau memang rasa nak buat sujud syukur, dan dalam hati sentiasa rasa nak ucap terima kasih kat Tuhan juga kepada doktor yang gigih dan sabar menentu ukur pemasangan braces! Lagi akan tambah nilai kalau korang dapat doktor yang cermat! \(^0^)/
Rose Harissa® Registered under the provisions of the Trade Marks Act 1976 and the Trade Mark Regulations 1997 since 2016