Wednesday, April 8, 2009

SEDUTAN TUHAN LEBIH TAHU & EVOLUSI ELLY

Blurb : Diperkosa sahabat baiknya sendiri, Hazry, Rina seperti hilang arah. Ke mana diri hendak dibawa? Perlukah harga diri dijaja? Dalam resah dan gundah, syukur ada tangan yang datang menghulur. Azfarel lelaki budiman yang memang meminati Rina dari jauh menghulurkan pertolongan. Hati Rina berbelah bagi, apakah perlu diterima hati yang cuba berbudi? Sedangkan Hazry hilang entah ke mana. Bahagiakah hidupnya nanti dengan Azfarel? Dapatkah dia melupakan segala bayangan hitam? Namun akhirnya Rina sedar, dalam hidup, bagaimana kita mencaturnya…Tuhan Lebih Tahu…

“Rel nak jumpa mak. Nak mintak ampun dan maaf dari mak sebelum Rel dibedah, ayah. Boleh tak?” pinta Azfarel penuh harapan.
Tersentak Rashid mendengarnya. Wajah Azfarel nampak sugul benar.
“Kalau macam tu, marilah.” Rashid kemudiannya berjalan dan diekori oleh Azfarel.
“Munah! Oh, Munah!” panggil Rashid. Seketika kemudian, muncul Maimunah di pintu dapur. Namun raut wajahnya serta-merta berubah tatkala terpandangkan Azfarel di sisi Rashid.
“Nak apa kau datang ke mari hah?” jerkah Maimunah. Garang seperti biasa.
“Mak, saya datang nak mintak ampun dan maaf dari mak,” kata Azfarel sambil cuba merapati Maimunah.
“Jangan dekat dengan aku!” bentak Maimunah segera menjauhkan dirinya.
“Munah!” Rashid bersuara, agak tidak senang dengan kelakuan Maimunah. Isterinya itu sekadar menjeling dan beredar dari muka pintu. Melihatkan keadaan itu, Rashid memberi isyarat mata supaya Azfarel masuk ke dalam rumah.
“Mak!” panggil Azfarel ketika memasuki rumah.
Tetapi Maimunah pura-pura memekakkan telinga sambil tangannya sibuk mengacau gulai di atas dapur. Malas mahu melihat wajah Azfarel.
“Mak, tolonglah jangan buat saya macam ni. Saya datang ni semata-mata nak mohon keampunan dari mak!” Azfarel merayu sungguh-sungguh.
Sampai merah matanya menahan tangis.
“Buat apa kau datang. Ada aku suruh kau datang? Kalau kau nak minta ampun, sampai bila-bila aku tak akan ampunkan dosa kau!” herdik Maimunah garang. Hampir sahaja mahu mengetuk senduk gulai ke kepala Azfarel.
Azfarel terpaku. Rashid yang jadi pemerhati turut terkedu dengan sikap isterinya.
“Mak… tolonglah. Jangan buat saya macam ni. Dah bertahun saya cuba minta maaf dari emak. Tolong ampunkan saya. Saya takut kalau lepas ni tak ada lagi kesempatan untuk saya mohon ampun dan maaf dari mak…” Azfarel merayu lagi.
“Kau ni, tak reti bahasa ke? Dah aku kata aku tak nak ampun kan, maknanya aku tak nak ampunkan kau sampai bila-bila. Faham?!”
Saat mendengar tengkingan Maimunah itu, Azfarel merasakan jiwa pasrah. Apa lagi dayanya mahu memujuk Maimunah?



TIDUR DALAM LORI DI TEPI MASJID KERANA semangat, Elly dan rakan mekaniknya sanggup menaiki lori yang mengangkut motosikal sampai ke Kuantan. Lebih sadis dan haru apabila mereka terpaksa pula tidur di dalam lori yang sama kerana sudah tidak cukup duit untuk tidur di hotel. Bayangkan, ketika pelumba lain sedap-sedap tidur dalam keadaan selesa, Elly dan rakan mekanik tidur di dalam lori di tepi masjid Indera Mahkota dalam keadaan sejuk dan dihurung nyamuk! Pendek kata, tidur mereka memang tidak lena langsung! Keadaan itu membuatkan Elly tambah bersemangat.
Terdetik dalam hati kecilnya, “Aku datang dari jauh dengan bersusah payah macam ini, apa jadi pun esok aku akan cuba sungguh-sungguh!
Berkat kesungguhannya, Elly berjaya menunjukkan prestasi yang baik. Semasa sesi ujian (Heat) Elly berada di kedudukan nombor lima. Kemudian menduduki tempat ke empat dalam perlumbaan peringkat akhir.
Duit saguhati sebanyak RM200.00 yang Elly perolehi, RM100 digunakan untuk membayar duit lori manakala baki RM100 lagi untuk digunakan untuk dia dan mekanik pulang ke Perlis dengan bas.
Memang Elly tidak mendapat apa-apa daripada perlumbaan tersebut. Akan tetapi pengalaman itu sangat berharga buat Elly. Apatah lagi apabila ada sebuah pasukan profesional mula memberikan perhatian terhadap Elly. Mereka turut menawarkan Elly untuk berlumba dengan pasukan mereka.
Namun, dugaan tetap datang. Dalam Elly gembira kerana berjaya menempatkan diri dalam sebuah pasukan Cub Prix, dia mula menyedari satu kekurangan. Waktu inilah Elly mula merasakan kawan-kawan menjauhkan diri daripadanya...
Hidup adalah mengejar yang terbaik dalam semua perkara terpenting dalam hidup iaitu bangkit dari kegagalan, membangun karektor, memiliki intergriti, menjadi seperti apa yang diri kita seharusnya jadi dan memberikan yang terbaik. Tidak semua orang berani berubah kerana takut menghadapi kegagalan. Tetapi bagi Elly, dia perlu menghadapi perubahan dengan berani dan berjuang tanpa henti dengan semangat hebat dan pantang menyerah secara konsisten serta komitment yang fleksibel.




10 comments:

  1. Che rose....ko buat sedutan cam gini lagi lah aku ter..ter..rujanya...utk membacanya...huwaaaaa nakkkk!!!!...

    ReplyDelete
  2. Go elly go elly!!~

    Perjuangan kamu masih ada!
    biarlah yang lalu menjadi semangat untuk kita meneruskan perjuangan pada masa sekarang!

    Tetap bersama menyokong kamu!!
    hehehe :DD

    kak rose,
    dah utak merenk jer rasa
    membaca sedutan ELLY nie!!

    ishhkk :(

    Novel akak pun sama,
    lemah lemah kalau macam nih..

    TAHNIAH untuk kedua-dua kelahiran terbaru akak nie..!!

    ReplyDelete
  3. kak rose!! jgn bagi su jd xsabar ye. babab kang hehehe

    notajarigebu :- kak rose, awat muka hero TLH tu cam muke hero prison break ye. kek mata su yg silap pandang heuheuheu

    ReplyDelete
  4. Teja : Aku memang saja buat sedutan begitu... bg ko tensen... hahaha (gelak jahat) yeler... datang la PBAKL nanti, Insya ALLAH dpt poster! :P

    Cikyuyu :hah! mmg itu tujuan akak... nk bg org semangat baca buku elly sbb dalam tu ada kata2 motivasi... jenuh gak akak nak tulis...
    mekasih banyak cikyuyu... jangan lemah lemau dulu... hehehe

    Su : hehehe...sabar ler... minggu depan je lagi... jumaat tu datang ler... sampai malam akak ada...
    Su tak salah tgk, mmg iras2 dia pun... akak ni mmg giler kt siri tu... beli DVD tp snggup tgk kat TV sbb nak kan mood saspen... ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  5. kak rose...sy baca petikan dialog antara azfarel gan mak dia pun..sy dh nak nanges..huhuhu

    ReplyDelete
  6. laaa... ye ke? tapi dik.. tu bukan mak azfarel... mak mertua dia... hehe... mak mertua yang takde belas kasihan... :) harap2 menjadi ler akak buat... :)

    ReplyDelete
  7. kak rose jgn bg su nangis kat sini. su lum dpt kelulusan utk ikut bos ke PWTC ari jumaat tu. huhuhu. klu xpat ikut bos, maybe su g sana merempit ngan ayang. apa2 hal sus sms kak rose tunnggguuuuuuuu.... vvvrrroooommmmm

    --> tetap jangkaan su. mmg nampak iras muke hero tu. ngeh...ngeh...ngeh...

    ReplyDelete
  8. hehehe... lek su... jangan nangis...x pe... mesti kita dpt jumpa nanti... jgn rempit... bahaya..
    su sms je kak rose nanti... kak rose tungguuuuuu


    hahah... su mmg mata tajam... :)

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts