Saturday, April 11, 2009

EVOLUSI ELLY DI LITAR SEPANG UTARA

"Nampaknya awak ni orang pertama yang tulis buku pasal motor..."

Sasaran mengena! Aku tersenyum mendengar kata-kata saudara Meor dari Berita Harian. Sejujurnya itulah antara hasrat dan impian aku. Sebab tak ada orang buat lagi, sebab itulah nak buat. Tapi kerana tak ada orang pernah buat juga, bukan senang hendak mendapatkan kepercayaan ramai. Tapi kalau tak mulakan... tak adalah hasil, tak taulah macam mana penerimaan orang ramai. Betul tak?

"Lepas buku ni, nak tulis lagi pasal motor?"
"Mesti! Saya takkan berhenti setakat Elly saja. Kalau ada peluang, saya nak tulis lagi," jawab aku dengan pantas. Aku bab menjawab memang champion . Tapi bila masuk bab posing?

"La... you rileks aje... badan tu jangan ke belakang. Senyum!"
"Kena senyum lebar-lebar! Banggalah sikit buku dah keluar!"

Hah! Itulah dia... jenuh photographer tu adjust kedudukan aku. Elly pulak duk suruh aku senyum. "Ha, kena macam itulah kalau nak jadi superstar!" Paulynne (TWMR) buat lawak kat belakang. Ala... Elly tak apalah... dia dah biasa... lgipun muka dia fotogenik. Aku ni? First time.

"First time la bagus. Glamer sikit. Lepas ni boleh tulis novel banyak-banyak." Adui nak tercekik aku dengar ayat nih.
"Happy Rose! Buku dah keluar! Yey! yey!" jerit Paulynne macam pom pom girl pulak...
Semuanya sebab nak suruh aku senyum. Last-last bukan senyum, tapi ketawa besar-besar .. dah tak jadi ambil gambar. Ampun ler... aku memang tak reti bab posing ni... bila suruh senyum, rasa macam plastik. Lagipun, segan nak senyum luas-luas sebab gigi arnab ni hah, yang kadangkala buat aku rasa rendah diri untuk berhadapan dengan orang ramai.

Tadi memanglah aku pergi dengan hubby. Hubby jugalah yang angkut goodies bag ke sana ke mari. Beg aku pun pada hubby yang pegang. Sangat prihatin gayanya hubby tadi . Lepas tu dia menjauhkan diri. Tengok aku dari jauh, sementara berbual dengan mereka semua. Lepas selesai segala, aku turun kat pit. Rasa lain macamlah sebab ini bukannya perlumbaan Cub Prix. Tapi FIM Asian Grand Prix. Pelumba Thailand, Jepun, Indonesia, semuanya ada. Semalam Elly buat kejutan bila mendahului 40 pelumba lain dalam kategori UNderbone.

Elly, tidak putus-putus ucap terima kasih kepada aku. Bersyukur tak terhingga. Dan buat pertama kalinya aku lihat mukanya terbias rasa terharu tapi penuh cahaya... nampak *plink*plink gitu . Kalau tak selama ni, cool aje. Paulynne juga antara orang yang gembira bila melihat buku ni. Tak putus-putus dia memberi sokongan, semangat dan idea untuk aku menulis lagi sesuatu tentang dunia motosikal. Terima kasih.

"Akak ni hebatlah, bang. Usaha tak berhenti..." kata Elly kepada hubby tatkala membelek buku itu dengan muka tak percaya, senyum tak putus. Mahunya tak berhenti, dari saat tak kenal langsung, cuma tengok dalam TV dan suratkhabar, kemudian kenal gitu-gitu aje, sampai dah jadi keluarga angkat. Ya, memang aku usaha tak berhenti untuk buku ni .

Ada satu insiden di Media Center. Kami ternampak dua orang remaja lelaki membaca buku dari goodies bag yang ditinggalkan untuk wartawan dan orang-orang penting. Paulynne ingatkan wartawan rupanya orang awam yang entah macam mana terlepas masuk ke dalam bilik itu. Yang buat aku kagum, bila melihat mereka membaca dengan khusyuknya! Macam tak percaya sungguh melihatnya . Yelah bukan senang nak tengok lelaki baca buku dengan tekun, apalagi kalau buku itu menggunakan Bahasa Melayu standard. Kata hubby, petanda baik tu.

Apapun aku lapang hati dah. Lega. Cuma perlukan fikirkan promosi untuk 24hb April di PWTC nanti. Jadi sesiapa nak jumpa Elly, datanglah ke booth PTS pada 24hb April jam 3 - 4 petang.

"B, awak ada ambil gambar saya dengan Elly tak tadi?"
"Mana ada..."
"La? Langsung tak ambil?"
"Tak la sebab wartawan semua dah ambil gambar awak dengan Elly..."

Aduii...jujur sungguh bunyinya jawapan tu . Rasa nak hantuk kepala kat dinding. Jadi maafkanlah kerana laporan kali ni langsung takde gambar. Tapi yang confirm, ada tersiar dalam EPG sisipan Berita Harian pada hari Khamis depan. Terima kasih kepada Paulynne dan Yvonne yang bersusah payah menguruskan semuanya dan memberikan peluang seluas-luasnya untuk aku promosikan buku ini.
Sekian...

4 comments:

  1. Hai Rose Laling, dah selesai? ala rugi la tak da gambar kat sini...hemm PA ko a.k.a hubby ko tu tak ambik gambar pula.....hah dr crt ko tu, hubby ko pun sibuk ye..anyway congrats dear....

    ReplyDelete
  2. hi leeya... ah ah... selesai ler sudah...mujur dalam suasana santai... kalo x, harus aku berpeluh... hehhe... tengkiu leeya...
    hubby aku tu sibuk memerhati aje...sampai lupa amik gambo... kekeke...

    ReplyDelete
  3. waa.. akk! jumpa elly? nape lak tak snap gambar dengan elly. rugi rugi? kalau ada dah sy curik gambar akk kat blog nie.. hehhehe :DD


    TAHNIAH untuk akk sekali lagik,
    nampak nye ada respon buku akak tue...
    Insyaallah, saya harap lps nie ..
    kopem ramai yg menggilai elly!!

    ReplyDelete
  4. haa... akak jumpa elly tadik... tp cam biasa, akak ni segan sikit nak bergambar berdua ngan dia... cikyuyu tgk dalam EPG berita harian kamis nanti je la...heheh

    tengkiu cikyuyu...akak harap bukunya juga dicari ramai org... :)

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts