Monday, July 27, 2009

Senandung sayang oleh Ayik


Sebenarnya aku tak tau nak cakap ini senandung ke seloka ke, pantun ke... tapi masa dengar Ik sebut semua tu, aku tergelak pun ya, nak menangis pun ya. Kena baca dalam loghat Pekan sebab percakapan Ik dah ledut dengan loghat Pekan.



Ik sayang aki, tapi tak suka selalu melepok* dan balik lambat...
Ik sayang wan, tapi wan selalu tak bagi Ik cekut* pasir...

Ik sayang makngoh sebab curah kasih sayang, tapi Ik geli cakap macam tu...

Ik sayang abang Ady* tapi dia itam dan selalu mancing...

Ik sayang pakngoh tapi sibuk dengan mak Mai*...

Ik sayang mokcik tapi selalu maroh ik main rajut* kain...

Ik sayang odah tapi selalu SMS dengan budak kecik*...

Ik sayang aboh tapi selalu keje...

Ik sayang mama tapi mama selalu sibuk dengan novel rose harissa...


Hah... entah mana Ik dapat cakap macam tu, berlagu-lagu jadinya. Tapi rasanya itulah luahan hati dia yang telus sebagai budak umur 5 setengah tahun.
____________________________________________
melepok = melepak
cekut = kaut/ genggam/ dan yang sewaktu dengannya

mak Mai = adik ipar perempuan aku.

abang Ady = adik ipar lelaki aku (dah lekat Ik panggil abang Ady)
rajut = tempat sidai baju plastik yang banyak jejari tu.

budak kecik = Nazirul

15 comments:

  1. ni bukan lagi senandung si. ni btul2 leh wat jadi mendung hati seorang ibu. meneleh ler...

    ReplyDelete
  2. ala2 bijaknya 'menantu' akak nih hahaha!. tp kan che rose, luahan hati anak ni kdg2 buat kita sayu kan? kdg rasa berdosanya ngn anak.. huhuhu emo lar plak

    ReplyDelete
  3. ades. ik dah emo 2..
    luahan aty kot..

    ReplyDelete
  4. Pehh..!!
    Buleh buat novel tu sis.. Gua pasal bebudak ni memang tak buleh tahan.. Sedih woo..!! Kalo gua dengar pasal bebudak je terus gua tempeleng biskut lutut di tebing sungai sebagai tanda protes terhadap kenaikan harga tambang bas..

    Edehh..!!

    ReplyDelete
  5. salam roses...
    kata orang mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi...mana perginya aiskrim kalau tidak ke mulut...
    za kagumlah dengan ik....dia seusia itu sudah ada banyak idea kreatif...hope ik akan jadi penulis yang paling muda dalam Malaysia.....

    ReplyDelete
  6. rose.. terfikir.. bila masa ik sebut semua ni.. yg pasti begitu tulus dan telus...
    nape dia sebut nazirul tu budak kecik yea..

    ReplyDelete
  7. adeh ada jiwa seni lah ik....teharu adik mendengar eh2 salah2 terharu akak dgr...

    ReplyDelete
  8. Khalifah fedi : IK is my son lorrr... singkatan dari nama Ikhzal... :)

    Su : olorr... mmg mendung pun kejap ati... polos sungguh bunyinya bila ik yang cakap gitu...

    Kak Nik : hoho... 'menantu' kak nik tu mmg. ada aje bende yang dia cakap... mmg saya rasa pun rasa berdosa sgt bila dgr part saya tu... :((

    cikyuyu : heheh memang luahan ati ik tu pun...

    Cerpelai : cess ko... semua menda nak dinovelkan? emo gak ko eh... ingat stone je... muahahhaa

    Leeza : saya pun tak sangka dia bersenandung begitu... hehe... sib baik dia tak reti menulis aje lagi. tau melukis aje...

    idasm : dalam telefon... dan diulang lagi dalam SMS. dia suruh adik saya SMSkan semua tu kat saya... :( dia sebut Nazirul budak kecik sebab Nazirul tu mmg kecik budaknya :))

    Suhaidah : heheh.. takat senandung camtu kira seni ke? :))

    ReplyDelete
  9. boleh dikatakan lah kak..klu diasah lagi mesti mnjadi ;))

    ReplyDelete
  10. Hahahha... tak nak aa Ik jadi penulis... nak suh dia jadi pelumba... :))

    ReplyDelete
  11. Salam Kak Rose,
    Umur dia sebaya anak Zilla lah... Lahir tahun 2004 ea?

    ReplyDelete
  12. salam Zilla... ah ah... Ik lahir tahun 2004... :)

    ReplyDelete

Follow Me @roseharissa

About Me

RoseHarissa

"To be perfectly clear, passing is something that has never crossed my mind. Instead of stepping forward and explaining why and prove that I'd really meant no harm, I chose to remain silent. My attitude was, if they don't get it, I don't have to explain it, which was my way of saying that if they don't get me, I don't have to explain me." ©




Random

randomposts